Elektromobily už čím dál víc začínají promlouvat do obchodování s ojetými vozy. Růst jejich prodejů hlásí síť autobazarů AAA Auto i české online tržiště s ojetinami Carvago, které obchoduje s vozy v osmi evropských zemích.
Skupina Aures Holdings, která stojí za autobazary AAA Auto, během ledna prodala tolik elektromobilů jako za celý rok 2022 a zároveň čtrnáct procent celoročního loňského výsledku. Carvago pak hlásí, že elektromobily loni tvořily deset procent ze všech prodaných vozů, na devět procent pak dosáhly hybridní vozy. Přesná čísla Carvago nezveřejňuje, u elektromobilů hovoří o prodeji vyšších stovek kusů.
Jedničkou mezi elektromobily v celé skupině Aures Holdings byla v lednu Tesla Model 3, která tvoří 40,2 procenta prodejů bateriových vozů. „Důvodem je hlavně dostupná cena, protože ojetou teslu zákazník koupí už za půl milionu a s baterií ještě v záruce,“ vysvětlila Karolína Topolová. Dalšími modely v pořadí jsou BMW i3 a VW e-Golf.
Celá skupina Aures Holding, která prodává ojeté vozy vedle Česka i na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku, loni zvýšila počet prodaných elektromobilů na dvojnásobných devět set a počet prodaných hybridů vzrostl o 68 procent na téměř pět tisíc. Jen v Česku pak v AAA Auto za loňský rok prodali 696 čistých elektroaut, což je více než dvojnásobek oproti roku 2023, kdy jich bylo 291. Celkem pak v Aures Holdings v roce 2024 prodali skoro 109 tisíc aut.
Na platformě Carvago, která má v online nabídce přes devadesát tisíc elektromobilů, z nichž víc než polovina není starší víc než tři roky a má nájezd pod padesát tisíc kilometrů, pak lidé nejvíc nakupují elektrická auta od Tesly, Nissanu a Volkswagenu. Z pohledu modelů byl největší zájem o Nissan Leaf, Teslu Model 3 a Smart ForTwo.
Kdo jde naopak proti proudu, je síť autobazarů Auto ESA, která výkup a prodej elektromobilů zastavila. „Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů především z Německa,“ vysvětluje Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA. V její síti totiž prodej elektromobilů meziročně klesl o více než 95 procent.
Pokud jde o nové automobily, v Česku se podle údajů Centra dopravního výzkumu loni zaregistrovalo 10 933 čistých elektromobilů, což je meziroční nárůst o 64,7 procenta. Jejich celkový tržní podíl dosáhl 4,7 procenta. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl některý z modelů automobilky Tesla, za níž následovala Škoda s modelem Enyaq. Třetí příčku pak obsadila značka Volvo.
Vedle elektrických aut se čím dál víc prodávají i elektrické motocykly. V Česku, kde je celkem registrováno 1,3 milionu motorek, se jich loni prodalo 30 330, z toho elektrických jich bylo 2357, což znamená 7,8 procenta. Přibližně každý třináctý loni registrovaný motocykl tak v Česku už nejezdí na benzin.
„Omezený dojezd a vyšší cena byly dlouho překážkou masovějšího rozšíření elektrických motocyklů. Pro průměrného motorkáře, který se pohybuje spíše po městě a okolí, ale dojezd nehraje takovou roli. Elektrické motorky tak v Česku díky svým výhodám každoročně osloví řadu zákazníků. Nízké provozní náklady, okamžitý výkon, tichý provoz a snadná údržba jsou některými z nich,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.