Od chvíle, kdy prosáklo, že Mercedes-Benz W 196 s aerodynamickou karoserií Stromlinienwagen půjde v Německu do veřejné dražby, bylo jasné, že se bude jednat o aukci roku. Víkendový výsledek to potvrdil. Formule z roku 1954 se první únorovou sobotu prodala téměř za 1,3 miliardy korun.
Extrémně vysoká cenovka Mercedesu-Benz W 196 souvisí s jeho bohatou historií v seriálu formule 1. Za volantem vydraženého vozidla totiž závodil nejprve Argentinec Juan Manuel Fangio a následně Brit Stirling Moss, globální hvězdy automobilového sportu, které byly na vrcholu v padesátých letech minulého století.
Stejně jako auto, jež do závodního důchodu odešlo v roce 1965, kdy ho německá automobilka Mercedes-Benz darovala do amerického muzea Indianapolis Motor Speedway. Tam stálo až dosud.
Nyní se vrátilo zpátky do Evropy, konkrétně do Frankfurtu nad Mohanem, kde se stalo hvězdou aukce RM Sotheby’s.
Kam bude směřovat dál, RM Sotheby’s nesdělilo, protože identita kupce, jenž za exkluzivní vůz v sobotu zaplatil přes 51 milionů eur (skoro 1,3 miliardy korun), zůstala utajená. Zajímavostí je, že draženou „mercedesku“ od roku 1965 nikdo nenastartoval.
Obří částku kupec zaplatil i přesto, že původních dílů na voze mnoho nebude, což bývá jednou z podmínek sběratelů platících podobné sumy.
Svět formule 1 je zkrátka jiný, což pro agenturu Bloomberg potvrdil i Simon Kidston, zakladatel indexu K500, sledujícího vývoj cen veteránů. Kidston kromě toho pomáhá zprostředkovat obchodování s nejvýznamnějšími veterány na světě.
Foto se souhlasem Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W 196 během závodu formule 1 v roce 1955
„Obecně platí, že závodní historie a originalita jsou do značné míry neslučitelné. Jezdcům je jedno, že vozy poškodí. Mechanikům je jedno, co vymění. Musí je připravit na další závod. Může se tak stát, že nakonec vám z původního vozu nezůstane prakticky nic. Podvozky a motory budete pravidelně měnit. Karoserie se mění během závodní kariéry a někdy znovu, když se vůz renovuje,“ uvedl Kidston.
I to se ale stává součástí jedinečného příběhu vozu. „Nic nemám radši než chodit za starými mechaniky, na které se už z velké části zapomnělo, vytrhnout je z důchodu a poslouchat jejich příběhy. Dohledávání těchto detailů je jednou z nejlepších věcí na mé práci,“ dodal Kidston.
Foto se souhlasem Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W 196
Foto se souhlasem Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W 196
Ještě před třemi roky dominovala žebříčku nejdražších v aukci prodaných automobilových veteránů italská automobilka Ferrari. Jedničkou bylo Ferrari 250 GTO za více než 48 milionů dolarů (přes 1,1 miliardy korun), dvojkou Ferrari 250 GTO Berlinetta za 38 milionů dolarů (937 milionů korun).
V květnu roku 2022 ale situaci zásadně změnil Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955, který se prodal v přepočtu za 3,3 miliardy korun, což ho katapultovalo na první příčku. Teď má na stupních vítězů parťáka od stejného výrobce.
Foto se souhlasem Mercedes-Benz
Interiér Mercedesu-Benz W 196
Foto se souhlasem Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W 196