Vypadá jako postava z počítačové hry. Ve skutečnosti je to ale takzvaný avatar skutečného člověka. Artur Sychov, zakladatel a CEO společnosti Somnium Space, nás přes obrazovku vítá ve svém virtuálním světě.

„Tady vidíte taneční parket, kde se naši uživatelé potkávají na party. A tamhle zase horu, kam chodí na výlety,“ ukazuje nám virtuální dvojče reálného podnikatele. A dodává, že během pandemie si Somnium Space oblíbily i firmy pro své porady.

Právě aktuální koronavirové dění rozvoj virtuální (VR) a rozšířené (AR) reality neskutečně nakoplo. Firmy začaly hledat nové formy spolupráce a podnikání na dálku, a spolu s digitalizací a robotizací tak jde o jeden ze segmentů, které i přes celosvětovou krizi rychle rostou.

Obzvlášť dobře se virtuální a rozšířené realitě daří i v Česku. Vzniká tady celá řada startupů, které se oblastí zabývají. Jedním z důvodů je silná česká základna vývojářů her vznikajících za pomoci stejných technologií. Několik dobře našlápnutých VR firem se ve středu představilo na akci „Česko jako Silicon Valley virtuální a rozšířené reality“.

Bylo mezi nimi i zmíněné Somnium Space. Jde o decentralizovanou platformu běžící na bázi blockchainu. „Do našeho světa může vstoupit každý, kdo vlastní brýle pro virtuální realitu. Má možnost koupit si tady pozemek a využít ho pro osobní i byznysové účely. Může si vytvořit avatara nebo dům a prodat je dalším uživatelům. My máme z každé transakce drobný poplatek,“ přibližuje Sychov.

Je libo virtuální pizzu?

Měsíčně Somnium Space navštíví asi tisíc lidí z celého světa a 700 uživatelů tady vlastní pozemky. Jejich ceny začínaly na 250 dolarech, dnes stojí i 10 tisíc. „Ze začátku to lidé využívali víc pro osobní účely. Poslední dobou vidíme velký zájem i ze strany byznysu,“ popisuje Sychov.

V kyberprostoru Somnium Space vyrostla například největší galerie ve virtuálním prostoru, disponující sbírkou umění v hodnotě 500 tisíc dolarů. Firmy mohou v Somnium Space také prezentovat svou reklamu nebo sem umístit své obchodní zastoupení a setkávat se tu s klienty. O tom v současnosti uvažuje například realitní kancelář Maxima Reality.

Další zajímavou firmou, která se na akci představila, je společnost YORD. „Chceme být globálně nejúspěšnějším studiem v oblasti virtuální a rozšířené reality,“ říká sebevědomě zakladatel a CEO firmy Adam Rajnoha.

Na trhu působí teprve 1,5 roku. I za tak krátkou dobu ale společnost získala významné klienty, jako je PwC, Jägermeister, Škoda Auto, ČSOB nebo Adidas. Pro Škodu Auto dělala například prezentaci elektromobility ve virtuální a rozšířené realitě. To je podle Rajnohy cesta, jak do budoucna vytvořit samoobslužné showroomy, kde si zájemci přes tablet mohou prohlédnout, jak auto funguje.

Pro ČSOB firma vytvořila prezentaci výroční zprávy ve virtuální realitě, která získala cenu v content marketingové soutěži Fénix. V pařížské prodejně Adidasu technologický startup instaloval chytré zrcadlo, v němž si zákazníci mohou zkoušet oblečení ve virtuálním světě, a s klenotnictvím Tiffany zase řeší možnou spolupráci při vytváření virtuálního showroomu luxusních šperků.

„Retail i kvůli pandemii koronaviru umírá. A nakupování online samo o sobě nestačí. Lidé potřebují zážitek a ten jim může zprostředkovat právě virtuální realita, do které teď firmy opravdu masivně investují,“ popisuje Rajnoha.

Na virtuální realitu vsadila také další česká firma VRgineers, která vyvíjí a vyrábí profesionální headsety pro virtuální realitu. „Naše snaha je být v našem oboru formulí 1. Cílem je, aby uživatelé ani nepoznali, jestli jsou ve skutečném, nebo virtuálním prostředí,“ říká spoluzakladatel a CEO firmy Marek Polčák.

Společnost se zaměřuje především na automotive a armádu, což jsou odvětví, kde má virtuální a rozšířená realita svůj původ. Mezi zákazníky VRgineers patří automobilky jako Škoda Auto, Audi, Honda, General Motors, Fiat Chrysler, Porsche či Lamborghini, které virtuální realitu využívají k výrobě prvních prototypů.

Pandemie koronaviru automobilový průmysl tvrdě zasáhla, a Polčák proto v současnosti vidí větší potenciál ve vojenství a letectví. „Nejrychleji rostoucí trh jsou pro nás letecké simulátory. Letec by měl mít při výcviku co nejvěrnější pocit. Věříme, že i díky tomu výrazně klesne počet nehod,“ říká šéf firmy, která spolupracuje například i s NASA.

Virtuální a rozšířenou realitou se zabývá také společnost Mainware, využívající obě technologie k údržbě průmyslových strojů. Startup, který vznikl v rámci strojírenské skupiny JHV, dodává své řešení firmám jako Siemens, Continental, Honeywell či Škoda Auto.

„Operátoři strojů mají v rozšířené realitě k dispozici chytré návody, které jim pomáhají se snadno a rychle naučit zařízení ovládat a případně opravit poruchy,“ přibližuje spoluzakladatelka Daria Hvížďalová.

Vydání Forbesu Sklizeň 2.0

„Naše řešení může sloužit i k údržbě na dálku. Využíváme k tomu tablety, jelikož z našich průzkumů vyplynulo, že jsou pro pracovníky ve výrobě příjemnější než brýle.“

Během pandemie zpřístupnil Mainware funkci vzdálené podpory pro výrobní podniky zcela zdarma, aby jim pomohl dostat se rychleji z krize. Díky aktuální situaci se podle Hvížďalové obecně zvýšil zájem o inovace.

„To platí i pro virtuální a rozšířenou realitu. Zatímco v minulosti to pro firmy bylo ‚nice to have‘ bez většího reálného užitku, teď podniky konečně vidí praktické možnosti využití a začínají o ně mít čím dál větší zájem,“ pochvaluje si Hvížďalová.