skip to main content
Český byznys

Češi vyzbrojili seriálového Zaklínače i Vikingy. A v krizi ještě dupli na plyn

3 minuty čtení

Mezi jejich klienty patří třeba Netflix nebo Disney. Z úspěchu si prý ale na zadek rozhodně nesednou. „Naopak chceme vyslat do světa signál, že teď to budeme dělat všechno ještě líp,“ říkají Milan Soukup s Miroslavem Dobrým, majitelé společnosti Drakkaria.

Ta se zabývá výrobou zbraní a dalších historických předmětů, o něž pravidelně projevují zájem filmové štáby z celého světa.

Jejich práci tak můžete zahlédnou v celé řadě populárních děl filmové a seriálové produkce. Jednou z nejaktuálnějších je pak seriálový Zaklínač, právě z produkce Netflixu. Pro populární seriál zajišťují sedlářské a kované výrobky, sklo a další zakázkovou výrobu.

Zajímavý je však i příběh, který za spoluprací stojí. Tato prestižní zakázka jim totiž před třemi lety málem utekla.

„Filmaři tehdy přišli k nám na prodejnu, prošli si ji a po chvíli už zase odcházeli. V ten moment nikdo z nás neměl ani tušení, že jsou ze Zaklínače. Když už odcházeli, řekl jsem jim, že je škoda, že si nevybrali, ale že tady v Česku máme takovou tradici, jít na jedno. Tak jsme šli. A samozřejmě ne jen na jedno,“ vypráví Miroslav Dobrý.

Reklama

Společné pivo nakonec přece jen přerostlo i ve spolupráci. A ta zas v profesionální přátelství.

„Během našeho povídání jsem jim v mobilu ukazoval fotky z naší výroby a našich výrobků. Jeden z nich – Ir, který přirozeně sdílel naši vášeň k pivu – v ten moment zbystřil. Říkal, že to z našeho obchodu není poznat. Mysleli si, že jsme jen turistický obchod,“ přibližuje Dobrý. „Dal nám ale šanci a nakonec jsme zakázku skutečně dostali. Na základě toho pak přišlo několik objednávek zboží.“

Podobné úspěchy si však společnost, která na zahraničních trzích vystupuje také pod značkou Wulflund, připisuje už několik let v řadě. Rozhodně nelze opomenout třeba spolupráci na populárním seriálu Vikingové, kdy společnost od irsko-kanadského štábu získala zakázku na 350 náramků dle originálního návrhu jedné z místních designérek.

„Dali nám tehdy totálně šibeniční termín. Kolega šperkař tak několik dní pořádně nespal a poslední náramky balil dvě hodiny před odletem. Na rentgenu na letišti pak byly ty náramky ještě teplé,“ přibližuje Milan Soukup.

Díky seriálovým Vikingům se kamarádi z dětství mimo jiné dostali také ke spolupráci s populární norskou kapelou Wardruna. Po prvotním úspěchu seriálu byli totiž pozváni na olomoucký festival AFO, kde byl přítomen i Einar Selvik, frontman kapely, která stojí právě za soundtrackem Vikingů.

Pro Wardrunu dnes Drakkaria zajišťuje kompletní merch, stejně jako pro řadu dalších zahraničních kapel, jako jsou Enslaved nebo zpěvačka Myrkur.

Svůj zářez na pažbě má Drakkaria také ze strany známého programátora Dana Vávry a jeho studia Warhorse, který hledal ideální dárek pro sponzory své crowdfundingové kampaně na přípravu dnes již světoznámého díla Kingdom Come: Deliverance.

Reklama

„Dan vyhlásil kampaň na Kickstarteru a ten, kdo ji podpořil ještě před začátkem programování, měl dostat originální balíček, který mimo jiné obsahoval meč,“ říká Miroslav Dobrý.

Drakkaria tak musela v omezeném čase Vávrovi dodat na 350 kovaných mečů. Kapacita výroby však byla v roce 2016 pouhý jeden meč za dva dny.

„Tehdy jsme to ještě dělali starým způsobem a tahle objednávka nás nakopla k dalším změnám. Celou tu technologii jsme tak vyšperkovali. S každou takovou zakázkou se posouváme,“ dodává Dobrý.

Na úplném začátku společnost Drakkaria fungovala spíše na principu zprostředkovatele či mezičlánku mezi řemeslníky a právě koncovým zákazníkem.

V roce 2005 však v tomto oboru téměř nebyla konkurence. A to nejen u nás, ale i ve světě. Proto už od samého začátku cílila nejen na českou, ale i na zahraniční klientelu a její e-shop byl přeložen do angličtiny, němčiny a francouzštiny.

Drakkaria přitom pro oba majitele původně představovala spíše cestu k přivýdělku během vysokoškolských studií. Zboží skladovali pod stolem, zásilky balili v kuchyni a na poštu je pak nosili v batohu.

„Začínali jsme trochu podobně jako Apple či Microsoft. Ne však v garáži, ale v dětském pokojíčku. Tu garáž jsme měli až později,“ říká Milan Soukup.

S prvními úspěchy se Milan Soukup s Miroslavem Dobrým rozhodli jít dalším podobným zakázkám naproti. Změnili tak dosavadní strategii a rozjeli vlastní výrobu, tak aby byli schopni zakázky plnit s dostatečnou flexibilitou. V tomto ohledu byl pro ně prý v mnohém zlomový film The Eagle (Orel Deváté Ledie) s Channingem Tatumem a Donaldem Sutherlandem v hlavních rolích.

Aktuální vydání magazínu

„Tehdy tam našich výrobků bylo skutečně jen pár a sloužili jsme spíše jako takový supermarket, který řeší problémy filmařů na poslední chvíli, v momentě, kdy potřebují honem něco dokoupit,“ přibližuje Miroslav Dobrý.

Dnes jsou jejich zakázky mnohem objemnější, v dílnách vznikají originály určené pro konkrétního zákazníka a podnik dále roste. A v cestě jim nestojí ani krize v souvislosti s pandemií, kterou v Drakkarii vzali jako příležitost. Zakázek prý mají dost, jen se vše řeší online.

Ve chvíli, kdy většina firem dupla na brzdu a stopla investice do marketingu, udělal tým z Drakkarie přesný opak. A zdá se, že jim tato ambiciózní strategie vychází. Od počátku covidové krize jim totiž stoupl počet objednávek téměř na dvojnásobek a růst chtějí i nadále.

„Tento rok si dáváme všechno do kupy – stavíme, rekonstruujeme, děláme na promo materiálech a spoustě nových výrobků. Ze současných úspěchů si na zadek rozhodně nesedneme,“ uzavírá Dobrý.

Reklama
Reklama