Byl to víkend, na který může být československý motoristický svět hrdý. Tři legendární auta, tři české týmy, tři české posádky. A dvě projetí cílem veteránského závodu na nejslavnějším automobilovém okruhu světa v Le Mans.

Dvacet čtyři hodin Le Mans. Skoro sto let historie závodění, ve kterých je i několik otisků českých stop. Ta nejslavnější je z roku 1949, kdy posádka závodníků ve složení Otto Krattner a František Sutnar s autem Aero Minor Sport ve Francii zvítězila ve své kategorii a podle indexu výkonnosti skončila za dvanáctiválcovým Ferrari celkově druhá.

O víkendu tenhle příběh naplno ožil přímo ve Francii. Spolek Le Mans Redux, latinsky Návrat do Le Mans, totiž Aero Minor Sport přivezl na skoro čtrnáct kilometrů dlouhý okruh, aby se zúčastnil závodu Le Mans Classic, akce, na které mohou startovat jen auta, která v minulosti startovala na ostré čtyřiadvacetihodinovce.  

Na obří akci, kterou během dvou dnů navštívilo přes 200 tisíc lidí, maličkou aerovku s třičtvrtělitrovým motorem a výkonem 50 koní přivezl tým složený kolem architekta, designéra a jednoho ze čtyř pilotů Michala Froňka. Za volant se posadil ještě zakladatel společnosti mmcité David Karásek, spolumajitel agentury Kaspen Zdeněk Kašpar a závodník a mechanik týmu Jaroslav Prášek.

Až na Jaroslava Práška jsou všichni členové spolku Le Mans Redux, do kterého patří ještě majitel mosteckého okruhu Josef Zajíček, majitel stavební firmy Sipral Leopold Bareš a Froňkův celoživotní pracovní společník ve studiu Olgoj Chorchoj Jan Němeček. Všichni se společně rozhodli, že legendární auto i příběh jeho původních pilotů návratem do Le Mans oživí.

Vývoj sériového Minoru vznikal tajně během druhé světové války. Závodní Minor, který v roce 1949 bojoval v Le Mans, na závod přijel pozdě, takže do poslední chvíle hrozilo, že se na startovní rošt nedostane. To se ale naštěstí nestalo a přišlo vítězství ve své třídě. Navíc cennější o to, že z tehdy startujících šedesáti aut jich závod dokončilo jen devatenáct.

Pak ale začali úřadovat komunisté, kteří místo díků dvojici Krattner/Sutnar přichystali něco úplně jiného. Oba dva obvinili ze špionáže a museli do kriminálu. Krattnera na jedenáct let, Sutnar vyfasoval ještě o čtyři roky víc.

Teď jako by se všechno vrátilo znovu do Le Mans prostřednictvím Aero Minor Sport. Proti stálo přes 70 soupeřů z 50. let minulého století. Hlavní výzva ale byla jinde — ve třech jízdách po třiačtyřiceti minutách, z nichž jedna jízda je v noci. Jede se doslova na krev.

Cíl tak nebylo první místo, ačkoli i tady samozřejmě platí, že čím výš v konečném pořadí, tím lépe. To hlavní ale bylo vidět šachovnicovou vlajku po každém z dílčích závodů. Neskončit dřív.

Přesně to se nakonec podařilo, ačkoli poslední závodní jízda aerovky byla asi tím nejadrenalinovějším koktejlem, který si tým mohl namíchat. Minor nevydržel předchozí zápřah a během závodu se začal doslova rozpadat.

Jaroslav Prášek ale dokázal neuvěřitelné a několikrát ho přímo na trati zvládl dostat do takového stavu postačujícího k další jízdě. A to i pomocí kusů látky, jimiž k sobě improvizovaně přichytával části motoru, které měly ve stotřicetikilometrové rychlosti tendenci motorový prostor opustit.

Takže ano, povedlo se! Aero Minor Sport dokončil všechny jízdy a ve své kategorii aut z let 1949 až 1956, kde byl mimochodem nejstarší a nejslabší, skončil na 52. pozici z celkového počtu 74 přihlášených aut.

Na lepší výsledek z českých posádek dosáhla Škoda Sport, derivát Škody Tudor (pro nízkou hliníkovou karoserii přezdívaný „placka“). Ten původně v podniku 24 hodin Le Mans startoval v roce 1950. Za volantem se teď střídala dvojice Stanislav Kafka a Michal Velebný. 

I tady si historie připravila zajímavou story. Autorem návrhu karoserie závodního auta byl totiž vedoucí konstrukce karoserií Josef Velebný, dědeček současného koordinátora restaurátorské dílny Škody Auto a jezdce Michala Velebného.

Škodovka, které se větší technické problémy vyhnuly, tak na Le Mans Classic ve stejné kategorii jako Aero Minor Sport skončila na třiačtyřicátém místě. „Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon,“ okomentoval výsledek Velebný.

Vydání Forbesu Cash je king

Naopak zklamáním bylo umístění v závodu pro třetí český tým. František a Robert Kudelovi, otec a syn, spolumajitelé firmy Chropyňská strojírna a milovníci francouzsko-britské značky Talbot.

Kudelovi na Le Mans Classic přivezli závodní speciál Talbot Lago T26, s nímž v minulosti závodil i Juan Manuel Fangio považovaný za jednoho z nejúspěšnějších a nejlepších závodníků v historii závodů Grand Prix. V jejich případě ale technika selhala, takže po druhém dílčím závodu už se do dalších bojů na Le Mans Classic nezapojili.

Reportáž z Le Mans a příběh Aero Minor Sport připravujeme do srpnového vydání magazínu Forbes.