skip to main content
Auto

Podle Enza Ferrariho jeho nejlepší auto. Teď se může prodat za tři čtvrtě miliardy

Auta, za která nejbohatší lidé světa platí ohromné sumy, musí mít něco navíc. Krásu, příběh, jedinečnost, slavnou značku, hvězdné piloty, výkon, vítězství i prohry. Ferrari 410 Sport Spider má tohle všechno a víc. I proto se už brzy může stát jedním z nejdražších aut světa.

Americké automobilové závody sportovních aut v padesátých letech minulého století byly krásné období. Bohatí muži té doby si pořizovali nejlepší tovární závodní vozy a platili dnes už legendárním jezdcům, aby s nimi bojovali o vítězství.

Byl to ryzí motorsport, kdy se na starých asfaltkách amerického letectva závodilo bez omezení sponzorů a regulací úřadů. A právě v téhle éře se objevily i jedny z nejkrásnějších a nejsilnějších strojů té doby.

Jedním z oněch bohatých mužů byl i John Edgar z Ohia, jehož rodina vydělala jmění díky výrobě kuchyňského vybavení. John Edgar by posedlý rychlostí. Štěstí nejdřív zkoušel se závodními čluny, ale tuhle epizodu skončila nehoda, při níž si v miamské zátoce Biscayne Bay polámal všechna žebra a přišel o ledvinu. Pozornost tak začal věnovat závodům aut. 

Nejdřív ho zaujal slavný závod 500 mil Indianapolis, ale korporátní atmosféra a tvrdý byznys nevyhovovaly záměrům muže, který se chtěl prostřednictvím aut hlavně bavit.

Edgar se proto přesunul do Kalifornie, kde probíhaly přesně ty závody, které hledal. A právě tady propukla jeho láska k Ferrari, která vyvrcholila tím, že pořídil nejvýkonnější a nejpropracovanější sportovní závodní auto, který Ferrari vyrobilo.

Nebylo to nic jiného, než téměř čtyřsetkoňové Ferrari 410 Sport Spider s obrovským dvanáctiválcovým motorem o objemu 4,9 litru, které za tovární tým Scuderia Ferrari pilotoval Juan Manuel Fangio.

Tenhle legendární Argentinec je považovaný za jednoho z nejúspěšnějších a nejlepších závodníků v historii závodů Grand Prix. V jednapadesáti Velkých cenách vyhrál čtyřiadvacetkrát, což mu vyneslo pět mistrovských titulů, z toho čtyři v řadě za sebou.

Edgar si si ale pro své Ferrari, které existovalo jen ve dvou exemplářích, vyhlédl jiného pilota. Muže, který se legendou měl teprve stát. Nebyl to nikdo jiný, než Carroll Shelby.

Jak ideální spojení to bylo, asi nejlépe vystihl Edgarův syn William, který působil jako motoristický novinář. “To auto je pro Shelbyho dokonalým manželstvím – je drzé, výkonné a geniální v tom, jak dokáže zničit konkurenci. Vidět ho jezdit je dechberoucí. Vlastně, je to děsivé.”

Předplatné Forbesu
Žralok

Shelby s Ferrari 410 Sport Spider strávil dvě sezony 1956 a 1957 a vyhrál s ním víc závodů, než s jakýmkoliv jiným vozem ve své závodní kariéře – osmkrát byl první a desetkrát se dostal na stupně vítězů.

Reklama

Shelbyho úspěchy samozřejmě sledovali i v Itálii. Přes Atlantik tak létaly telegramy, které šéfovi stáje Johnu Edgarovi posílal sám Enzo Ferrari, zakladatel slavné automobilky. Mimochodem, kopie některých těchto telegramů jsou součástí vozu dodnes. 

Shelbyho sláva díky Ferrari rostla. Jeho nakažlivě se usmívající tvář se dokonce objevila na obálce časopisu Sports Illustrated, který ho vyhlásil nejlepším americkým jezdcem sportovních vozů roku 1956. A uznání sbíralo i jeho auto, jemuž novináři začali Edgarovo monstrum z Modeny.

Spojení Shelby a Ferrari vytvářelo dojem, že neexistuje závod, který by tahle dvojice nemohla vyhrát. “Když se rozjede, nemůže tohle Ferrari nic dostihnout,” řekl Shelby deníku Los Angeles Times, přičemž chválou nešetřil ani o několik desetiletí později.

“Bylo to nejlepší Ferrari, jaké jsem kdy řídil. Závody v 50. letech byly opravdu a skutečně jedny z nejlepších časů mého života a nikdy je nikdo nenahradí. Byla to éra, která je pryč a už se nikdy nevrátí,” vzpomínal.

Sportovní život tohoto Ferrari 410 Sport Spider skončil na přelomu 50. let, když John Edgar kvůli rostoucím finančním nárokům svoji stáj rozprodal. Spider pak skončil ve stáji Luigiho Chinettiho, který si ho nechal dvacet let. V roce 1981 bylo po dlouhé době auto k vidění na nejslavnější přehlídce automobilových veteránů Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii.

Od té doby majitele změnilo několikrát a nepravidelně se účastnilo různých přehlídek a závodů historických aut v Evropě i v Severní Americe. Při jedné takové akci, Fabulous Fifties Concours 2006 v kalifornské Gardeně, se s autem znovu setkal i Carroll Shelby. Tehdy se také podepsal na palivovou nádrž a přidal nápis. “Enzo Ferrari mi řekl, že je to nejlepší Ferrari, které kdy postavil.”

Teď tento klenot míří do dražby, kterou v Kalifornii pořádá aukční síň Sotheby´´´´´ s. Ferrari 410 Sport Spider téměř jistě nebude nejdražším veteránem světa. Tím se nedávno stal Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 vydražený za 3,3 miliardy korun. I tak se ale nejspíš Spider probojuje do TOP 10. Očekávaná prodejní cena se totiž pohybuje mezi 25 až 30 miliony dolarů (tedy 600 až 720 miliony korun).

Že je taková suma reálná, potvrzuje i Petr Štěpánek ze společnosti Scuderia Praha, oficiálního zastoupení Ferrari pro Česko. “Jako sběratel bych se o takové auto i za tuhle částku určitě zajímal. Jeho historie je unikátní a podobných Ferrari v takovém stavu a s takových příběhem je velmi málo. Jeho pořízení do sbírky, nebo jako investice má proto určitě smysl,” říká Štěpánek.

Specialista na veterány z dílny automobilky Ferrari navíc odhaduje, že by se konečná cena mohla mírně přehoupnout i přes hranici třiceti milionů dolarů. “Aukční společnost jednoznačně cílí na americké sběratele. I proto se bude dražit v Kalifornii. Velký vliv na to má postava Carrolla Shelbyho, což je zkrátka americká modla,” dodává Štěpánek.