skip to main content
Startup týdne

Česká revoluce v holandském světě kol. Jan Pecník tam digitalizuje trh

„Kolo je vedle ubytování to první, co člověk shání, jakmile se přestěhuje do Holandska,“ vzpomíná Jan Pecník na svou osobní zkušenost z doby, kdy se do země tulipánů před lety přestěhoval za studiem vysoké školy. Při svém příjezdu ale ještě netušil, že sehnat kolo nebude zase tak jednoduché, jak předpokládal. 

Přestože se jich po území Nizozemska pohybuje téměř 23 milionů, trvalo mu několik dní, než na internetu narazil na inzerát, který nabízel nejoblíbenější zdejší dopravní prostředek za rozumnou cenu a kvalitu. Setkání s prodejcem jej ale ihned upozornilo na další problém. 

„Donesl úplně jiné kolo, než na kterém jsme se domluvili, a ještě si řekl o polovinu ceny navíc,“ vypráví Pecník. Tenkrát jako nováček se svěšenou hlavou poslušně odešel a vybral v bankomatu těch čtyřicet euro navíc, ale dnes by to prý už neudělal. 

Do takové situace by se dokonce už ani nechtěl dostat. A právě proto poslední roky buduje svou platformu BikeFair, která má postupně digitalizovat úplně vše, co ke koupi, vlastnictví a prodeji kola patří. 

Reklama

Proces zabydlování v Nizozemsku se navíc neobejde ani bez pravidelných starostí s kolem. Ať už to byla krádež, rozbití a následné hledání náhradních dílů nebo opravny, Pecník neustále narážel na spoustu překážek, které neměly logické a jednoduché řešení. A tak se rozhodl si jej vytvořit sám. 

Před čtyřmi lety začal budovat na databázi založené online tržiště s cílem vytvořit místo pro férový prodej a nákup kola každé firmě i jedinci. Současně také bojuje proti trhu s kradenými koly tím, že každé z nich projde důkladnou prověrkou. 

„Díky tomu dokážeme zaručit, že žádné kolo u nás nepochází z trestné činnosti. Naše databáze projede číslo rámu každého kola a srovná jej s policejní databází kradených kol i s dalšími mezinárodními registry,“ vysvětluje Pecník a dodává, že jeho platforma bere v potaz také podezřele nízkou cenu u velmi kvalitního kola a naopak. 

Ke každému zakoupenému kolu navíc kupec dostane i fakturu, takže následný prodej v rámci platformy je o to jednodušší a navíc ověřený.

První verzi svého BikeFair Pecník vytvořil ve spolupráci s jednou z holandských provincií podporující inovace v cyklistice. Díky jejich programu získal financování, což mu umožnilo postavit současnou verzi platformy. 

Tu nakonec spustil v roce 2019, kdy se mu rovnou podařilo sehnat i první velký deal v podobě zkrachovalé firmy na sdílená městská kola. „Jednomu ze zakladatelů zbyly tisíce kol, takže jsme se domluvili, že mu je zkusíme prodat právě u nás,“ říká. To se taky povedlo a jeho byznys to pořádně nakoplo.  

Reklama

Dnes už je BikeFair mnohem víc než jen prodejní platforma, přestože původní záměr nadále zůstává jeho nosnou myšlenkou. Vedle toho umožňuje například nákup kola na splátky, pojištění, servisní poradenství, uživatele navede k prodejcům vybavení a náhradních dílů nebo jim umožní si kolo dokonce nechat doručit nejen v rámci Holandska, ale i do jakékoliv jiné země. 

„Nově také umožňujeme zaplatit si propagaci mimo naši platformu,“ dodává třicetiletý zakladatel. Díky propojení na jejich servery je BikeFair každé kolo schopno nabídnout také na Facebook Marketplace, holandské prodejní platformě Marktplaats i dalších místech, kde má dobrou šanci zaujmout potenciálního kupce. 

Digitální služba českého podnikatele ale řeší i další problémy holandského trhu s koly. „Chtěl bych pomoci eliminovat i množství shromážděných kol v místních depech, která byla sesbíraná po ulicích a nikdo se k nim nehlásí. Díky databázi totiž policie může jednoduše zjistit, komu dané kolo patří, a může mu jej vrátit,“ vysvětluje. „Navíc to městům významně ušetří peníze.“ 

S prodejem kola chce pomoci také expatům odjíždějícím ze země. Těm BikeFair přináší službu, v rámci které jejich kolo uschová u jednoho z partnerských obchodů nebo ve vlastním skladu, a jakmile pro něj najde vhodného kupce, odečte mu cenu za pronájem a pošle peníze za prodej.

Finanční podpora a expanze

BikeFair v sezoně prodá necelých dvě stě kol za zhruba 36 tisíc eur měsíčně, přičemž průměrná cena jednoho kola se pohybuje kolem 180 eur. A její postupný růst dokazuje, že podobná platforma na trhu lidem skutečně chyběla. 

Jejího potenciálu si všímají i investoři, kteří už na další rozvoj přispěli částkou přes 400 tisíc eur, v přepočtu přes deset milionů korun. Byl to především český fond Grouport, který je vedoucím investorem tohoto kola, ale vedle toho i dva menší holandské fondy Teshuva Capital a blockchain fond Two Hop Ventures a také několik angel investorů. 

Získané peníze chce Pecník použít především na zahájení marketingové kampaně, která by měla jeho službu dostat do širšího povědomí, ale také na růst holandské části svého týmu. Ta by mu měla pomoci s dalším rozvojem na lokálním trhu a upevněním pozice. 

Své služby chce platforma už brzy rozšiřovat i do dalších zemí, mezi kterými už teď oficiálně je i Velká Británie a Severní Amerika, ale brzy by mělo přibýt i Česko nebo Dánsko.

Prozatím je ale zakladatel přesvědčený, že právě nizozemský trh ho učí ze všech nejlépe, jak obchod s koly vlastně funguje. Jakmile se tedy rozhodne ve velkém vyrazit za hranice, bude moci zúročit své poznatky z nejvíc soutěživého trhu s koly na světě. 

Reklama
Reklama