skip to main content
Úspěšní Češi

České ilustrace, globální triumf. Renáta Fučíková stvořila pro Rosenthal světový bestseller

3 minuty čtení

Je to německý Rosenthal, možná nejslavnější porcelán na světě. Ovšem na jeho vánočních talířích, miskách, šálcích i mísách a dózách na cukroví najdete už několikátý rok českou zimu a české Vánoce.

To znamená český les, zasněžené stromy, ptáčky ve větvích, děti bruslící na rybníku za vesnicí. Pak zase české vánoční trhy, prodejce stromečků, ozdob a vánoček, anebo přípravu vánočního cukroví v útulných českých kuchyních a světničkách jako vystřižených z pohádkové knížky.

Luxusní vánoční kolekci pro proslulou porcelánku, každoročně asi nejsledovanější nový slavnostní set porcelánu od této značky, už třetím rokem navrhuje česká výtvarnice a ilustrátorka Renáta Fučíková. A obdivuje ji doslova celá planeta.

Rosenthal si Fučíkovou před pár lety vybral ze stovek výtvarníků z celého světa. A z vánočních návrhů české ilustrátorky je během pár let skutečně globální bestseller. Z úvodní krátkodobé spolupráce je nyní už pětiletý prestižní kontrakt a německý porcelán s českými Vánocemi se s obrovským úspěchem prodává od Dubaje třeba až po jihoamerickou Kolumbii.

„Zpočátku jsem ani nechtěla věřit, že to myslí vážně. Myslela jsem si, že jde o nějaký žert někoho z kamarádů,“ vzpomíná Renáta Fučíková na začátek roku 2016, kdy jí poprvé přišla nabídka světové porcelánky, aby navrhla zimní motivy pro chystanou vánoční kolekci.

„Když mi napsali znovu, pochopila jsem, že jde o seriózní nabídku. Okamžitě jsme si domluvili schůzku,“ popisuje žena, která je autorkou ilustrací k desítkám knížek pro děti i dospělé – její Příběhy českých knížat a králů nebo Staré pověsti české a moravské patří ke klasice dětské literatury. Návrhy na porcelán však tehdy pro Rosenthal připravovala poprvé.

„Renátu jsme si vybrali, protože se nám líbil její autorský styl a propracovanost jejích kreseb až do nejmenších detailů,“ popisuje pro český Forbes Insa Doan, šéfka kreativního a vývojového centra Rosenthalu. „Rosenthal Creative Center tehdy provedlo mezinárodní výzkum trhu, viděli jsme práce tvůrců z celého světa. Renáta a její nápaditá tvorba nás nadchly. Má ohromnou představivost a schopnost prostřednictvím svých ilustrací vyprávět kouzelné příběhy.“

Další jednání už proběhla rychle. „V centrále v Selbu mi ukázali dosavadní vánoční kolekce, ale neustále mě vyzývali, abych šla svou vlastní cestou,“ vzpomíná Renáta Fučíková. Vzhledem k tomu, že se kolekce Rosenthalu prodávají do celého světa, mělo zadání pár omezení.

„Upozornili mě například, že na výjevech nesmí být žádný ryze náboženský motiv, že jde především o zobrazení zimních radovánek, tradic a zvyků. Pak jsme vymýšleli téma a přijato bylo hned první, které jsem navrhla: zimní sporty.“

Nádech starých dob a půvabný styl i barevnost na zákazníky Rosenthalu zabraly. Z kolekce nazvané Winterfreuden, tedy Zimní radovánky, se stal bestseller.

Není divu. Vánoční porcelánové nádobí a ozdoby z Rosenthalu se prodávají do celého světa. „I do zemí, které nemají křesťanskou tradici, i tam si lidé chtějí slavnostně vyzdobit dům. Mluvím třeba o Japonsku, o Číně, o arabských zemích,“ popisuje Renáta Fučíková. Samostatnou kapitolu pak tvoří země se silnou křesťanskou tradicí.

„Velkým odběratelem je třeba katolická Latinská Amerika. Zrovna před rokem jsem se na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu setkala s jednou dámou z Kolumbie. S radostí mi sdělila, že se jí můj porcelán líbil natolik, že jeho barevnosti přizpůsobila o Vánocích celý dům.“

Reklama

Úspěch českých ilustrací na německém porcelánu podle ilustrátorky vychází i ze společného česko-německého kulturního dědictví.

„V bavorském pohraničním městečku Selb, kde Rosenthal sídlí, slaví Vánoce docela stejně jako u nás. Hory, kterými procházejí státní hranice, nebývaly předělem, ale po staletí naopak pojítkem. Takže pokud navrhuju na porcelán výjevy zobrazující české tradice, v Bavorsku se s nimi rádi ztotožňují. Díky tomu společně posíláme do celého světa obraz našich nejkrásnějších svátků.“

Z Rosenthalu tato slova i pro letošní rok potvrzují. „Z vánočního porcelánu s motivy Renáty Fučíkové se stal opravdu globální bestseller a jedna z našich dlouhodobě nejúspěšnějších kolekcí. České ilustrace mají všude po světě výborný zvuk a pozitivní přijetí této kolekce porcelánu a ocenění ze strany zákazníků i distributorů v jednotlivých regionech nás utvrdilo v tom, že chceme ve spolupráci s Renátou Fučíkovou i v následujících letech jednoznačně pokračovat,“ dodává Insa Doan.

Fučíková proto už nyní chystá kolekce na roky dopředu. Letošní Vánoce ozdobí motivy pečení vánočních perníčků a dalšího tradičního cukroví, do budoucna se chystá třeba Vánoční dávání nebo Tichá noc.

„Samozřejmě že jsem nadšená, že můžu se světoznámou společností Rosenthal trvale spolupracovat. Už promýšlím kolekci na rok 2022, kolekce 2021 je už hotová a teď si s ní hrajeme. Píšu třeba krátký příběh ke každému výrobku. Ten textík se překládá do němčiny a angličtiny a je pak vytištěný na krabičce, v níž je porcelánový kousek uložený.“

Jak spolupráce s proslulou porcelánkou probíhá fyzicky? „Do designového studia Rosenthalu jezdím zhruba dvakrát ročně, je nutné některé věci ladit osobně. Online posílám jen první návrhy a pak ty zmíněné texty. Ale barevnost, finální řešení, to většinou dokončujeme u stolu spolu s jejich designéry,“ popisuje česká ilustrátorka.

A že je i o nové kolekce zájem, potvrzuje český prodejce porcelánu Rosenthal, firma Potten & Pannen Staněk: „Pro českého zákazníka to byla srdcová záležitost, láska na první pohled. Většině z nás se vybavila ladovská zima, nostalgie přelomu minulého století, a hned první kolekce se prodávala skvěle – v kamenných prodejnách i na e-shopu. Dokonce se dělala ještě doobjednávka a i ta zmizela z pultů neskutečnou rychlostí,“ potvrdil Forbesu majitel firmy Pavel Staněk.

Jednotlivé kolekce jsou navzájem kombinovatelné, což byl záměr ilustrátorky i zadavatele. „Pokud se budou moje věci lidem líbit, mohou si rok co rok dokupovat talíře a misky v podobném stylu. Navzájem ladí i barevně.“

Nová kolekce českých ilustrací na slavném německém porcelánu pro letošní Vánoce by se v obchodech měla objevit asi za dva týdny: v nabídce budou kromě porcelánového servisu i vánoční ozdoby, dózy na cukroví, stojánky na ubrousky a další dekorace. „Zákazníci se na novou kolekci mohou těšit od října,“ potvrzuje Pavel Staněk z Potten Pannen. Na e-shopu Rosenthalu pak novou kolekci Češky Renáty Fučíkové najdete už nyní.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama