Jedna
ovečka, druhá ovečka… Tradiční počítání nemusí sloužit
pouze k uspání, ale rovněž k rozjezdu vlastního byznysu. Startup
Festada třiadvacetileté Dominiky Sokolové na evidenci ovčích a
kozích stád zaujal v Americe a stal se exkluzivním poskytovatelem
softwaru pro digitalizaci ovcí a koz pro celé Slovensko.
„Už v druhém lednovém týdnu nabíráme na Slovensku první
stáda a projekt oficiálně spustíme od prvního dubna,“
prozrazuje Dominika Sokolová, studentka Mendelovy univerzity v Brně,
a v hlase jí rezonují zjevné stopy nadšení.
Se sofistikovanou aplikací se budoucí inženýrka z Olomouce
vrátila nedávno ze Silicon Valley. Ve světovém centru
technologického byznysu se začátkem prosince účastnila
akceleračního programu CzechMatch, který zaštiťuje CzechInvest
coby výchozí bod pro získání potenciálních partnerů a
investorů a expanzi do zahraničí.
„Rozvoj našeho startupu za oceánem seriózně předpokládáme
a díky pobytu v Silicon Valley jsme si ještě lépe a víc
uvědomili naši vizi. Tou jsou spokojení chovatelé po celém
světě,“ líčí slečna Dominika a mimoděk tím prozrazuje
globální ambice.
Jestliže je cílem proniknout do ciziny, Festadě se to k radosti její zakladatelky a generální ředitelky už částečně podařilo: „Vstup na slovenský trh považuji osobně za velký úspěch. Pro tamější svaz chovatelů se jedná o přelomový krok, protože nyní se veškerá evidence včetně té interní pořád dělá ručně. Doufám, že se podobně velká inovace ve prospěch chovatelů podaří udělat i v Česku.“
Jako spousta nadějných projektů začal i tento nenápadně a podle víceméně obligátního scénáře na téma „pokud ti něco na trhu chybí, udělej si to sám“. Při psaní bakalářské práce Dominika Sokolová zjistila, že pořádná aplikace na evidenci ovcí a koz neexistuje, proto se do ní pustila. Původní nápad se jí v hlavě zrodil v roce 2018, další dva roky probíhalo testování.
Prvního platícího klienta, což byla farma se 140 ovcemi, získala Festada loni v srpnu. V listopadu postoupila do finále „O nejlepší podnikatelský záměr Mendelu 2020“ a vyhraných osmdesát tisíc použila pro zkvalitnění demo verze, grafiky a nových webových stránek. Následně přišla ze zdrojů její rodiny – která sama patří mezi uznávané chovatele ovcí plemene Suffolk – investice 1,5 milionu korun.
I díky tomu spustila Festada nadějnou jízdu. Jejím cílem není jen obsadit slovenský trh, ale mimo jiné začlenit se do mezinárodní databáze OSN pro české exportující firmy a přislíbené spolupráce v Rusku, Německu, Francii, Chorvatsku, Řecku, Paraguayi nebo Argentině.
Festada nabízí různé balíčky funkcí pro usnadnění chovatelského prostředí. Nejde zdaleka jen o evidenci počtů kusů dobytka, ale o věk zvířete, jeho celkovou plemennou hodnotu, údaje o připouštění, krmení. Výsledkem je tedy jakási karta zvířete a kompletní přehled, který si lze otevřít i prostřednictvím mobilu na louce. Zatím především na slovenské louce, další louky by měly přibývat.
21. 12. 20213 min
Filip Saiver
redaktor Forbes Česko
Ve Forbesu od ledna 2020, novinářem od roku 1994. Baví jej hledat velké příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Věří totiž, že velké příběhy jsou všude.