Věděli jste, že Česká republika je čtvrtým největším vývozcem lyží na světě? Objem českého exportu se rovná téměř 49,5 milionu eur ročně. O milion tak překonáváme alpskou Itálii. Před námi se drží Německo a nad druhou Francií dominuje Rakousko s exportem v hodnotě 297,1 milionu eur ročně.

Podívali jsme se proto zblízka na několika klíčových českých výrobců, na ambice zajímavých nováčků i na to, jak se jejich byznysových jízd dotkly teplé zimní sezony z posledních let. Všichni shodně konstatují, že zejména díky exportu se jim lyže zatím na skladech nekupí. „Pokud ale i příští sezona bude stejně špatná jako letošní, mohli bychom to pocítit,“ obává se Milan Luštinec, který stojí za značkou Lusti.

„Podle dat Evropského lyžařského svazu poslední tři roky byznys rostl, i když loňská sezona už nedosáhla úrovně před krizí 2010,“ přitaká Vladimír Dušánek z Kästle CZ s tím, že větší firmy mají obvykle dostatečné kapitálové zázemí, aby výkyvy ustály.

Většina českých výrobců navíc cílí hlavně na prémiový segment. „Trh se selektuje. Celkové objemy prodejů dlouhodobě klesají, ale na druhou stranu přibývá zákazníků, kteří jsou ochotni za kvalitní vybavení utratit mnohem víc peněz,“ tvrdí Lukáš Schröder z LTB Snowboards, která vedle závodních snowboardů dělá i lyže.

Kästle

Miliardář Tomáš Němec koupil značku Kästle před dvěma lety. Foto: Kästle

Před dvěma lety rozšířil miliardář a bývalý závodní sjezdař Tomáš Němec svoji lyžařskou skupinu, když k tuzemskému výrobci lyží Sporten přikoupil slavnou rakouskou značku lyží Kästle. Ikonický alpský brand teď dává jméno celé skupině.

V závodě v Novém Městě na Moravě vyrábějí ročně 115 tisíc párů lyží, aktuálně především běžky. Vedle značek Sporten a Kästle, pod kterou běžecké lyžování vracejí po 30 letech, reinkarnovali i českou klasiku Artis a přidali prémiový rakouský brand Differences.

Vlastní produktové portfolio skupiny ale tvoří jen třetinu zdejší produkce, většinu výroby pokrývají subdodávky pro jiné výrobce. A hlavně export. „V našem závodě se v průběhu let vyráběly snad všechny velké značky kromě Fischeru, aktuálně je to třeba Salomon či Alpina,“ říká výkonný ředitel společnosti Vladimír Dušánek.

„Naše výroba je momentálně spíš přetížená,“ odpovídá na dotaz, jak na běžecké lyžovaní, citlivější na nedostatek sněhu, dopadají teplejší zimy. Proto společnost do dvou let plánuje masivní investici do rozšíření závodu, která by měla do pěti let zvednout produkci skoro na dvojnásobek. Pracují taky na konceptu vlastních bot.

Lusti

Výrobce Lusti vyrábí lyže pro český trh. Foto: Lusti

Jediný z význačnějších českých výrobců, který dělá lyže hlavně pro český trh. Netypické je i to, že v bohem zapomenutých Vraních horách vyrábějí zejména pod vlastní značkou, zakázky tvoří jen asi 10 procent 40milionového ročního obratu.

Na lyžích Lusti jezdí polská i česká horská služba, vítězí ve Světovém poháru ve skibobu, závodila na nich Nikola Sudová. Majitel Milan Luštinec prý aktuálně zápasí hlavně s kvalitou zaměstnanců, kteří na trhu zoufale chybějí.

LTB

Firma Lukáše Schrödera z Velké Chuchle patří k nejstarším snowboardovým značkám na světě, na trhu funguje už 35 let. Ročně vyprodukuje prkna a lyže za 10 milionů, které vyhledávají hlavně profesionálové. „Máme v portfoliu exkluzivní modely, které mají nanejvýš 100 zákazníků na světě a kromě nás je dokáže vyrobit jen jeden výrobce,“ tvrdí Schröder.

Až 70 procent produkce LTB proto směřuje do zahraničí. „V posledních letech nám významně roste objem zakázkové výroby pro jiné značky,“ konstatuje. V LTB hodně sázejí na vývoj nových technologií, které se zatím neuplatňují průmyslově: „Třeba hi-tech prkna a lyže s lněnou konstrukcí místo skleněných vláken, které mají výrazně nižší uhlíkovou stopu a přitom podobné vlastnosti.“ Experimentují také s recyklací materiálů. „Je to budoucnost odvětví, ale budeme si na ni muset ještě pár let počkat, zákazník k tak uvědomělému přístupu zatím nedorostl,“ míní Schröder.

Staki Controls

Když David Rubek před pár lety potkal na svahu sportovního nadšence Dušana Peterku, který svištěl po sjezdovce s lyžemi vylepšenými podivnými plechovými patkami, tušil, že mu do života vjela zajímavá příležitost. Na vývoj a rozjezd nové značky lyží se speciální koncovkou, která lyžařům zajistí bezpečnější jízdu, vybral v roce 2018 skoro milion korun na Kickstarteru.

„Zatím se věnujeme patentovému řízení a testování produktu,“ říká Rubek s tím, že ani ne metrové lyže se snadno ovládají, patka pak funguje jako stabilizační kotva, která jezdce ve chvíli, kdy ztrácí jistotu, hodí zpátky do optimálního postoje. Jsou tak vhodné nejen pro děti a začátečníky, ale i pro lidi s omezeními pohybového ústrojí nebo s roztroušenou sklerózou.

Rubekova společnost Progress Ski je teď zapůjčuje pacientským sdružením v Česku i v cizině a usiluje o status rehabilitační pomůcky, na kterou by českým klientům přispívala pojišťovna. Lyže Staki Controls se zatím vyrábějí v Kästle CZ a na letošní sezonu se podnikatel zásobil 400 páry. Už v příštím roce by ale chtěl produkci zdvojnásobit.

Egoe

Ve firmě Egoe hledají vlastní konstrukční i designové řešení. Foto: Egoe

Stylový kousek , který má závodní lyži přiblížit rekreačním jezdcům. Tak definuje svoji značku Egoe Radek Hegmon, šéf společnosti MmCité. Ta se prosadila venkovním mobiliářem, své podnikání poté rozšířila o autovestavby a před dvěma sezonami přidala divizi lyžařského vybavení.

„Začali jsme s lyžařskými stojany a postupně přidali i lyže, hůlky a doplňky, které v sobě spojují kvalitu a nezaměnitelný design,“ říká Hegmon. Krok do neznáma to ale prý určitě nebyl, většina klíčových lidí ve firmě v minulosti závodně lyžovala. V Egoe tak hledají vlastní konstrukční i designové řešení a soustředit se chtějí hodně na dětské lyže.

Celé portfolio vyrábějí v Žacléři, v továrně Lusti. „Do vývoje jsme investovali jednotky milionů a zatím jsme prodali stovky párů. Lyže tvoří zhruba procento našeho obratu. Příliš to ale navyšovat nemíníme a zcela určitě nechceme být masovkou,“ tvrdí Hegmon, který díky stávající exportní síti MmCité své lyže vyváží třeba do Koreje.

Mimochodem, víte, jaké jsou v Česku nejoblíbenější zimní radovánky? Podle průzkumu Nielsen Admosphere je to sáňkování a bobování, kterým se alespoň občas věnuje 47 procent dotázaných (proti 36 procentům lyžařů). Tak o sáňkách zas někdy příště a užijte si hory!