Vládní opatření spojená s epidemií koronaviru už bezmála rok ztěžují život nám všem. Omezení pohybu i sportu, práce z domova či neustále nasazené roušky nejsou jistě nic příjemného. Často si ale neuvědomujeme, že jsou mezi námi lidé, kteří kvůli opatřením trpí psychicky i fyzicky daleko více než my.
Řeč je o domácím násilí, které se nejen v Česku od loňského jara stalo několikanásobně častějším jevem a to i kvůli tomu, že trávení většiny společného času doma zvyšuje mezi páry napětí a tím jsou i častější projevy agresivity. Naštěstí jsou tu ale zaběhlé organizace i nová hnutí, která chtějí obětem pomoci.
Domácí násilí může mít mnoho podob, které se mohou vzájemně prolínat, a co hůř, nemusí být na první pohled vůbec vidět a žádné modřiny ho neprozradí.
Může jít o totiž psychický nátlak, který za poslední rok podle průzkumu Agentury Evropské unie pro základní práva v České republice zažilo 47 procent žen. Rostoucím problémem je však také fyzické a sexuálně motivované násilí ze strany partnera, s nímž má podle stejného průzkumu zkušenost 21 procent žen.
Česko je svým způsobem na prahu další epidemie – epidemie domácího násilí. O tom vypovídá i skutečnost, že přední neziskové organizace zaznamenaly oproti předchozím rokům od začátku pandemie až 40% nárůst žádostí o pomoc. Společně s výše zmíněnými čísly rozhodně nejde o zanedbatelnou statistiku.
Do boje proti rostoucímu domácímu násilí v naší zemi se vedle dalších rozhodl zasáhnout i švédský nábytkářský gigant IKEA. Ten koncem minulého roku spustil v Česku, na Slovensku a v Maďarsku rozsáhlou kampaň navazující na svou prapůvodní myšlenku, a to pocitu bezpečí ve vlastním domově.
Právě v domácnosti v současné době trávíme všichni více času než kdy předtím, a o to více je potřeba, abychom se v tam cítili dobře.
„V České republice je obětí psychického násilí jedna ze dvou žen. Tento fakt nemá vliv jen na ženy samotné, ale ovlivňuje i jejich děti. Naším cílem je to změnit. Proto jsme se spojili s několika neziskovými organizacemi a společně chceme zajistit bezpečný domov pro všechny,“ komentuje kampaň CEO IKEA pro region Česko, Slovensko, Maďarsko Mounia El Hilali.
V rámci dvouleté kampaně se IKEA spojila s českou Koalicí NeNa, která sdružuje specializovaná centra pomoci pro ženy zažívající násilí. Proti narůstajícímu problému chce firma bojovat šířením osvěty, a to zejména prostřednictvím hraného videa, které zobrazuje ženu jakožto oběť.
Emotivní spot zdůrazňuje, jak se žena cítí v několika typických situacích a jak se ve výsledku stupňuje její permanentní strach z čehokoliv, co se v domácím prostředí odehraje.
Hraný spot z rukou agentury Triad je ale jen jednou z podob kampaně, na kterou od listopadu můžeme narazit v televizi či v online prostředí. Šíření povědomí o problému probíhá současně také pomocí rádiových spotů.
Jedním ze způsobů osvěty byly také interaktivní edukační expozice, které bylo možné vidět do konce loňského prosince ve třech obchodních domech IKEA v Praze na Černém Mostě, Brně a Ostravě.
Instalace měly zároveň pomoci lidem pochopit, jaké různé podoby může domácí násilí mít a případně i poznat, zda jej člověk sám nezažívá. Domácí násilí je podle odborníků totiž často jevem, který není na první pohled zcela zřejmý. Může jít například o situaci, kdy muž zakazuje ženě styk s rodinou nebo přáteli, nepřiměřeně kontroluje její aktivity či jí vyhrožuje verbálně.
IKEA se také zavázala pomoci neziskovým organizacím finančně, proto jim během dvou následujících let přispěje částkou 3,8 milionu korun, která poputuje na materiální podporu obětí, poradenství i vzdělávání v této oblasti.
S šířením osvěty pomáhají také vybrané české osobnosti, které se dobrovolně zapojily a rozhodly s narůstajícím problémem seznámit své publikum a to bez nároku na honorář. Patří mezi ně například Dagmar Havlová, Jitka Schneiderová nebo Ester Geislerová.
„Autentickými ambasadory tématu se staly osobnosti, které mají s domácím násilím samy svou vlastní či zprostředkovanou zkušenost, případně se aktivně spojují s bojem proti společenským problémům,“ popisuje myšlenku Václav Rambousek z agentury Ogilvy, která má na starosti právě influencerskou část kampaně.
„Zcela bez nároku na honorář jsme získali patnáct organických výstupů od všech zapojených, jejichž profily sleduje v součtu více než milion fanoušků,“ dodává.