skip to main content
Forbes Woman

Česko je uprostřed další epidemie, tentokrát domácího násilí. Bojuje proti němu i IKEA

Vládní opatření spojená s epidemií koronaviru už bezmála rok ztěžují život nám všem. Omezení pohybu i sportu, práce z domova či neustále nasazené roušky nejsou jistě nic příjemného. Často si ale neuvědomujeme, že jsou mezi námi lidé, kteří kvůli opatřením trpí psychicky i fyzicky daleko více než my.

Řeč je o domácím násilí, které se nejen v Česku od loňského jara stalo několikanásobně častějším jevem a to i kvůli tomu, že trávení většiny společného času doma zvyšuje mezi páry napětí a tím jsou i častější projevy agresivity. Naštěstí jsou tu ale zaběhlé organizace i nová hnutí, která chtějí obětem pomoci. 

Domácí násilí může mít mnoho podob, které se mohou vzájemně prolínat, a co hůř, nemusí být na první pohled vůbec vidět a žádné modřiny ho neprozradí.

Může jít o totiž psychický nátlak, který za poslední rok podle průzkumu Agentury Evropské unie pro základní práva v České republice zažilo 47 procent žen. Rostoucím problémem je však také fyzické a sexuálně motivované násilí ze strany partnera, s nímž má podle stejného průzkumu zkušenost 21 procent žen. 

Reklama

Česko je svým způsobem na prahu další epidemie – epidemie domácího násilí. O tom vypovídá i skutečnost, že přední neziskové organizace zaznamenaly oproti předchozím rokům od začátku pandemie až 40% nárůst žádostí o pomoc. Společně s výše zmíněnými čísly rozhodně nejde o zanedbatelnou statistiku.

Předplatné Forbesu

Do boje proti rostoucímu domácímu násilí v naší zemi se vedle dalších rozhodl zasáhnout i švédský nábytkářský gigant IKEA. Ten koncem minulého roku spustil v Česku, na Slovensku a v Maďarsku rozsáhlou kampaň navazující na svou prapůvodní myšlenku, a to pocitu bezpečí ve vlastním domově.

Právě v domácnosti v současné době trávíme všichni více času než kdy předtím, a o to více je potřeba, abychom se v tam cítili dobře. 

„V České republice je obětí psychického násilí jedna ze dvou žen. Tento fakt nemá vliv jen na ženy samotné, ale ovlivňuje i jejich děti. Naším cílem je to změnit. Proto jsme se spojili s několika neziskovými organizacemi a společně chceme zajistit bezpečný domov pro všechny,“ komentuje kampaň CEO IKEA pro region Česko, Slovensko, Maďarsko Mounia El Hilali.

Kampaň proti domácímu násilí poběží dva roky v regionu, kam spadá Česko, Maďarsko a Slovensko.
Reklama

V rámci dvouleté kampaně se IKEA spojila s českou Koalicí NeNa, která sdružuje specializovaná centra pomoci pro ženy zažívající násilí. Proti narůstajícímu problému chce firma bojovat šířením osvěty, a to zejména prostřednictvím hraného videa, které zobrazuje ženu jakožto oběť.

Emotivní spot zdůrazňuje, jak se žena cítí v několika typických situacích a jak se ve výsledku stupňuje její permanentní strach z čehokoliv, co se v domácím prostředí odehraje. 

Hraný spot z rukou agentury Triad je ale jen jednou z podob kampaně, na kterou od listopadu můžeme narazit v televizi či v online prostředí. Šíření povědomí o problému probíhá současně také pomocí rádiových spotů.

Jedním ze způsobů osvěty byly také interaktivní edukační expozice, které bylo možné vidět do konce loňského prosince ve třech obchodních domech IKEA v Praze na Černém Mostě, Brně a Ostravě.

Instalace měly zároveň pomoci lidem pochopit, jaké různé podoby může domácí násilí mít a případně i poznat, zda jej člověk sám nezažívá. Domácí násilí je podle odborníků totiž často jevem, který není na první pohled zcela zřejmý. Může jít například o situaci, kdy muž zakazuje ženě styk s rodinou nebo přáteli, nepřiměřeně kontroluje její aktivity či jí vyhrožuje verbálně. 

Domácí násilí páchané na ženách od začátku pandemie narostlo o 40 %.

IKEA se také zavázala pomoci neziskovým organizacím finančně, proto jim během dvou následujících let přispěje částkou 3,8 milionu korun, která poputuje na materiální podporu obětí, poradenství i vzdělávání v této oblasti.

S šířením osvěty pomáhají také vybrané české osobnosti, které se dobrovolně zapojily a rozhodly s narůstajícím problémem seznámit své publikum a to bez nároku na honorář. Patří mezi ně například Dagmar Havlová, Jitka Schneiderová nebo Ester Geislerová. 

„Autentickými ambasadory tématu se staly osobnosti, které mají s domácím násilím samy svou vlastní či zprostředkovanou zkušenost, případně se aktivně spojují s bojem proti společenským problémům,“ popisuje myšlenku Václav Rambousek z agentury Ogilvy, která má na starosti právě influencerskou část kampaně.

„Zcela bez nároku na honorář jsme získali patnáct organických výstupů od všech zapojených, jejichž profily sleduje v součtu více než milion fanoušků,“ dodává.

Reklama
Reklama