Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Brzdíme

Německo zatáhne za nouzovou brzdu. Vláda dnes schválila jednotná opatření v boji s pandemií, která budou platit v celé zemi. Skončit tak má praxe, kdy si každá spolková země dělala, co chtěla, a zatímco se někde uvolňovalo, jinde za podobné situace zpřísňovali.

Nakažených v Německu přibývá a podle Angely Merkel bude současná třetí vlna pandemie nejtěžší. Pomoci podle ní má hlavně testování a očkování. Nouzová brzda počítá například se zákazem nočního vycházení a omezením kontaktů. Platit bude v případě, že průměrná týdenní incidence, tedy počet nově nakažených na sto tisíc obyvatel, překročí hodnotu 100. Nyní je na hodnotě 140.

Kdo to bude, kdo to ví?

Říká se tomu K-Frage a jednoduše jde o otázku, kdo půjde do voleb jako kandidát na možného kancléře. Právě tuhle otázku teď intenzivně řeší vládní CDU se svou sesterskou stranou CSU. Ačkoli se ještě před pár týdny zdálo, že do zářijových voleb půjde jako jednička nástupce Angely Merkel Armin Laschet, o víkendu se ozval šéf bavorské CSU Markus Söder s tím, že když bude zájem, je připravený kandidovat i on.

No a tím se zájem jaksi zvětšil. Laschet ale nemíní ustoupit, a zatímco v zemi stoupá počet nakažených koronavirem, ve vládní CDU/CSU se dohadují, jak tenhle spor rozseknout a koho pošlou do voleb o post budoucího kancléře.

Firmy chtějí očkovat, ne testovat

I v německých firmách by se měli zaměstnanci povinně testovat na koronavirus. Po dlouhém handrkování to údajně schválilo ministerstvo hospodářství, firmy však plán odmítají. A místo toho se hlásí, že by mohly pomoci s očkováním – pokud bude dostatek vakcín, mohlo by se podle nich očkovat přímo ve firmách.

Vyrovnáme to

Je sice zelená, ale nestabilní. A tím i ne tak docela spolehlivá. Německo ale na obnovitelnou energii sází čím dál víc, a proto se musí vyrovnat s kolísáním dodávek energie. Pomoci má pět set kilometrů dlouhý podmořský kabel, který spojí německou síť s norskou.

Když bude mít Německo moc energie, pošle ji do Norska, a když naopak málo, může ji získat z norských vodních elektráren. Několikaměsíční testování „zeleného kabelu“ teď úspěšně skončilo a rozjíždí se ostrý provoz NordLinku, jehož vybudování vyšlo na dvě miliardy eur.

Už brzy

Ve čtvrtek se Mercedes pochlubí svou novou elektrolimuzínou EQS, kterou chce pořádně zavařit Tesle. Podle Handelsblattu se současně ukáže, jestli si šéfdesignér automobilky Gorden Wagener udrží svůj status „nedotknutelného“ – u nového modelu se totiž nedržel osvědčených linií Mercedesu a je otázka, jestli tím neodstraší věrné zákazníky.

Jisté ale je, že Mercedes vděčí za svůj úspěch v posledních letech právě Wagenerovi. Od doby, kdy v roce 2008 do automobilky nastoupil, zvýšila prodeje téměř na dvojnásobek.

Těžká váha

Němci určitě nejsou sami, kdo během pandemie přibírá na váze. Výrobci čokolád a cukrovinek ale nadšení nejsou, jejich prodeje jsou slabší nebo dokonce stagnují a ani Velikonoce nepřinesly výrazně lepší prodeje. O novinky není zájem skoro vůbec. Místo toho producenti chipsů, ořechů a dalších slaných dobrot hlásí skvělé časy. Tak něco se u té televize jíst musí.