Jeden rok plný dramatických změn i nových rekordů má už Česká pošta za sebou. A to především kvůli pandemii a s ní souvisejícím náporem na doručovatelské služby. Mnoho dalších změn ji však ještě čeká, ať už bude pandemie pokračovat jakkoli.

O připravovaných změnách a projektech, které mají státní podnik posunout dál k tomu, aby se stal moderní společností, ale i o zkušenostech z uplynulého roku se pro Forbes.cz rozpovídal Roman Knap, generální ředitel České pošty.

Jak se Česká pošta poprala s pandemickým rokem 2020?

Covid naši strategii vlastně v ničem nezměnil. Některé věci se zrychlily, jiné se zpomalily, ale nic nás nezastavilo a jedeme podle plánu. Byl to rok plný balíků a snahy udržet provoz pošt přes všechny lockdowny i nemocnost našich zaměstnanců.

Na jaře jsme museli znenadání čelit náporu, který je jindy typický pro předvánoční období. A na podzim to bylo podobné. Bylo tedy nutné přizpůsobit některé procesy uvnitř firmy tak, aby byla schopna fungovat i v takto náročných podmínkách.

Víte, na kolik vás covid-19 doposud přišel?

Náklady spojené s pandemií nás loni prokazatelně stály asi 750 milionů.

Vy sám jste si přitom nemocí prošel dvakrát. Zasáhlo to vaše fungování ve firmě?

Ano, každého půl roku si takhle poležím. Poprvé to bylo zkraje jara, kdy nikdo pořádně nevěděl, co se vlastně děje. Podruhé pak loni před Vánoci – v mém případě to naštěstí byly jen tři dny slabé bolesti hlavy a únavy. Kdybych se nešel otestovat, tak o tom vlastně ani nevím.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

A co v případě zaměstnanců, zkomplikovala nemocnost fungování pošt?

Byl to problém. Paradoxně to však bylo horší na jaře, kdy se v situaci ještě nikdo pořádně neorientoval. Chyběly ochranné pomůcky, byl nedostatek roušek a my jsme se s tím museli nějak vypořádat. V jednu chvíli jsme tak kvůli karanténě měli zavřeno i 140 pošt, což bylo maximum, kterého jsme dosáhli.

V létě jsme se však dokázali na druhou vlnu dostatečně připravit. Na podzim jsme tak měli zavřených nanejvýš čtyřiadvacet pošt, a to pouze těch malých, „jednopřepážkových“.

Když už jste zmínil předvánoční provoz, jaká byla loni situace v tomto období?

Období před Vánoci 2020 pro nás bylo rekordní a po Black Friday jsme dokonce dosáhli hranice 1,3 milionu přepravených balíků za jeden den. To je obrovský rozdíl oproti situaci pár let nazpět. V roce 2017 Česká pošta v předvánočním provozu zkolabovala pod náporem necelých čtyř stovek tisíc balíků za den. Ta síť se zkrátka ucpala a už nebyla schopna pojmout další zásilky.

Jak se na takový nápor můžete vůbec připravit?

Je to práce na několik měsíců, kdy musíte mít zorganizovanou veškerou práci, nasmlouvaný dostatečný počet brigádníků a k tomu ještě posílení externími dopravci. I přes loňský extrémní nápor to však Česká pošta zvládla a na rozdíl od jiných logistických operátorů, kteří už další balíky nepřijímali, nenastavila žádné limity. Samozřejmě to někdy trvalo trochu déle a vznikaly problémy typické pro takto napjatý provoz.

Kolik balíků to pak loni dělalo celkem?

Celkem jsme přepravili 52 milionů balíků, což je o 11 milionů více než v roce 2019. Ten nárůst však nebyl rovnoměrný. Největší nápor jsme zažili během jarních měsíců a potom při druhé vlně. Naši logistickou síť, jejíž kapacita je dnes na úrovni 72 milionů balíků za rok, ale stále posilujeme. Díky tomu jsme připraveni na další růst a také jsme schopni rychleji reagovat na případné výkyvy.

Jaké byly finanční výsledky České pošty za rok 2020?

To vám bohužel v tuto chvíli nemůžu říct. Teď musíme provést finanční závěrku, její výsledky pak projdou auditem a musejí být řádně schváleny. V minulém roce jsme však hospodařili o 400 milionů lépe, než byl původní plán.

Takže jste byli ziskoví?

Stále procházíme restrukturalizací a ztráta se oproti předešlým letům opět prohloubila. Tak to ostatně bylo i v plánu. Letos bychom však měli schválit nový finanční plán, který už počítá s tím, že se Česká pošta vrátí do černých čísel.

V čem zmíněná restrukturalizace spočívá?

Firmu jsme rozdělili na tři samostatné části. První je pobočková síť se službami pro stát, druhá je čistá logistika – například auta, doručovatelé – a třetí finanční služby a banky. Nyní dělíme informační systémy, abychom měli opravdu zařízené samostatné účetní okruhy. Z pohledu strategie jde o oddělení státních služeb od těch čistě komerčních.

Tento proces musíme z pohledu restrukturalizace České pošty dokončit. Máme také nastavený systém transferových cen a jednotlivé firmy máme zasazené do modelu, jak by fungovaly na trhu samostatně.

Čerpáte v tomto inspiraci ze zahraničí?

Samozřejmě. Chceme vytvořit perfektně fungující páteřní logistickou síť, která bude mít svoji kapacitu a kvalitu, a vedle toho vypilovat a maximálně optimalizovat část pobočkové sítě a služby pro stát, tak jak občané očekávají, že by je Česká pošta pro ně měla dělat.

Dá se tedy říct, že Českou poštu čekají dobré časy?

Obecně se České poště daří. Máme obrovské množství zákazníků, novou Balíkovnu – službu externích výdejních míst, která má už nasmlouváno asi dvanáct tisíc aktivních e-shopů – a spolupracujeme například i s AliExpressem. Před podpisem máme také dalšího velkého zákazníka z Číny a chystáme spuštění sítě samoobslužných výdejních boxů.