Lidský, intuitivní, zábavný a maximálně individualistický. Takový bude AI učitel hudby Artie, kterého vyvíjí ambiciózní český startup ArtMaster. Ve třetím kole financování získali zakladatelé dalších dvacet milionů korun, které použijí na to, aby v červenci mohli globální projekt spustit. Prorazit chtějí v Americe a Asii.
Zasednete k pianu, na stojánek si položíte mobil s učitelem Artiem na obrazovce a můžete začít. Aplikace ArtMaster využívá k výuce hry na hudební nástroje umělou inteligenci a poskytuje interaktivní zážitek podobný lekcím s reálným učitelem.
„Tradiční individuální lekce jsou často drahé, ve Spojených státech stojí mezi šedesáti až sto dolary (1380 až 2300 korun) za hodinu nebo nejsou dostupné kvůli nedostatku lektorů. Naopak videokurzy jsou cenově dostupné, ale postrádají zpětnou vazbu a personalizaci,“ vysvětluje spoluzakladatel ArtMasteru Radim Vysoký.
„Naším cílem je odstranit tyto bariéry a zpřístupnit hudební vzdělávání lidem po celém světě,“ dodává Vysoký, který začal podnikat hned po vysoké škole. Založil v Praze hudební školu, v rámci které lektoři docházeli za studenty domů, poté pronajal první učebny.
Kamenná hudební škola stále existuje, za covidu ale své služby začala nabízet i online, nejdřív formou předtočených videokurzů, poté se pustila do vývoje na poli umělé inteligence.
„Díky AI můžeme nabídnout cenově dostupnou výuku, která poskytuje každému studentovi individuální zpětnou vazbu a přizpůsobuje se jeho potřebám,“ objasňuje Radim Vysoký.
Do projektu se pustil s Michalem Novákem, kytaristou, jenž v minulosti založil platformu Bandzone a spoluvlastní největší českou booking agenturu RedHead Music.
Foto se souhlasem ArtMaster
Artie
„Jsme celoživotní muzikanti a víme, jak zásadní roli hraje hudba v osobním rozvoji. Artieho jsme vytvořili proto, aby se každý mohl učit hrát na svůj oblíbený hudební nástroj způsobem, který je přirozený, intuitivní a zábavný,“ popisuje Novák.
V první fázi se zakladatelé soustředí na výuku hry na piano, do budoucna plánují přidat další hudební nástroje. První verze, kterou plánují spustit v červenci, bude fungovat pouze v angličtině a pro operační systém iOS, což odráží mezinárodní ambice projektu.
S rozjezdem Artiemu pomohli andělští investoři v podobě výrazných osobností globálního hudebního světa, mezi nimiž jsou Robert Kyncl, výkonný ředitel celosvětového gigantu Warner Music Group, a český hudební skladatel a zásadní postava v příběhu fenomenálního úspěchu VR hitu Beat Saber Jaroslav Beck. Společně do něj investovali zhruba dvanáct milionů korun.
Celkem už zakladatelé startupu vybrali na investicích 1,9 milionu dolarů (kolem 44 milionů korun). „Z toho posledních asi osm set tisíc dolarů jde vyloženě na vývoj Artieho. Letos navíc budeme otevírat ještě další investiční kolo,“ vypočítává Radim Vysoký.
Foto se souhlasem ArtMaster
Investoři Robert Kyncl (úplně vlevo) a Jaroslav Beck (úplně vpravo) se zakladateli startupu ArtMaster Radimem Vysokým a Michalem Novákem
Naposledy podpořily projekt dvacetimilionovou investicí fond Purple Ventures a investiční společnost Gi21. Partnera fondu Purple Ventures Jana Davídka nadchl zápal zakladatelů projektu a jejich chuť změnit to, jak se lidé učí hrát na hudební nástroj. A dokonce ho plánuje sám využívat.
„Jsem samouk na piano a těším se, jak se mi díky Artiemu podaří zlepšit moji hru. Když vidím, co kluci s týmem dokázali za pouhé dva měsíce, nemůžu se dočkat finální verze. Věříme, že z investičního hlediska se bude jednat o globální úspěch,“ soudí Jan Davídek.
Zakladatelé ArtMasteru začátkem tohoto roku rozšířili jádro týmu, který teď tvoří osm lidí z pěti různých zemí převážně ze střední Evropy.
„Na kandidáty jsme měli velmi vysoké nároky a považujeme za velkou výhodu, že náš globální projekt stavíme v týmu lidí z různých zemí. Pomáhá nám to mimo jiné vnímat u každého rozhodnutí kulturní diverzitu,“ vysvětluje Michal Novák.
Kulturní specifika se snaží odrazit i v samotném produktu. S definicí hlasu, ale i s formováním osobnosti Artieho jim pomohla zkušená behaviorální psycholožka, kterou pro tuto úlohu najali.
„Artie se bude částečně adaptovat podle regionu, odkud s ním uživatelé hovoří, třeba mírou a stylem humoru, a zároveň bude přizpůsobovat svůj přístup k žákovi podle postupně sbírané zpětné vazby. Podle toho bude přísnější, nebo benevolentnější,“ upřesňuje Novák.
Vhled do problematiky učení v nesourodé skupině žáků jim zase poskytla učitelka hudební výchovy.
Momentálně jsou Michal Novák s Radimem Vysokým na pracovní cestě v Los Angeles a San Francisku, kde využívají každé příležitosti, aby tamějším uživatelům mohli svůj projekt představit.
„Neustále u sebe máme malé přenosné klávesy a zájemcům ukazujeme demoverzi. Reakce jsou zatím velmi pozitivní. Často se nás ptají, kde si mohou Artieho stáhnout. Chtějí s ním pokračovat dál nad rámec naší demo-flow,“ pochvaluje si Novák.
Kromě Ameriky mají zakladatelé v hledáčku i Asii, v červnu se proto chystají na obchodní misi do Singapuru.
Foto se souhlasem ArtMaster
Zakladatelé ArtMastera Novák a Vysoký
„Věříme, že asijský trh pro nás může být velmi zajímavý v mnoha ohledech, a proto tam chceme začít rozšiřovat svůj network i zvyšovat míru našeho porozumění tamější kultuře. Navíc je tam v červnu významná AI konference,“ podotýká Novák.
O spolupráci s ArtMasterem se začínají zajímat i velcí hráči na poli výroby a prodeje hudebních nástrojů a techniky.
„Aktuálně máme otevřená jednání s celosvětovým gigantem Yamaha, který zvažuje umístit kurzy ArtMaster jako bonusový obsah do svého prostředí pro současné zákazníky,“ prozrazuje Novák.
Jednají také s největším prodejcem hudebních nástrojů v Evropě, německou firmou Thomann, která uvažuje o tom, že by online kurzy přikládala k nákupům nástrojů z vybraných kategorií.