skip to main content
Startupy

Český startup vyráží na Blízký východ. Spaceti má investici ze Saúdské Arábie

Jedna z nejbohatších zemí světa se otevírá i technologickým firmám – a využívá k tomu mimo jiné nadějný startup z Česka. Neustále rostoucí společnost Spaceti si v dalším investičním kole došla pro vysokou sumu ze Saúdské Arábie. „Blízký východ je středobod, z nějž můžeme dále expandovat,“ říká Max Verteletskyi, zakladatel a CEO Spaceti.

O jaké částce je řeč? To je jediný moment, kdy se Verteletskyi omluví. Po dohodě s investory je výše investice důvěrnou informací. „Kvůli válce mi teď nepřijde etické zveřejňovat peněžní sumy, celá věc mě osobně velmi zasáhla,“ dodává ukrajinský rodák. „Až všechno skončí, půjdeme s tím ven.“

S vypuknutím války okamžitě začal řešit pomoc zaměstnancům i jejich rodinám – desítkám z nich pomáhal s ubytováním a zapojil do akce i síť českých investorů Spaceti. Dění ve vlasti ho zkrátka ovlivňuje v mnoha směrech. Byznysově se ale firmě daří.

„Když se podíváte do naší historie a na předchozí kolo, můžete vytušit, co přišlo teď,“ přidává nápovědu. Naposledy totiž Spaceti naraisovalo téměř sto milionů korun. Stávající investici poskytuje saúdský fond Watheeq Proptech Venture společně se slovenským Venture to Future Fund.

Cílem Spaceti je zefektivnit a optimalizovat fungování kancelářských budov. Pokrývá je bezdrátovými senzory, sbírajícími data mimo jiné o pohybu osob. Analytika následně ukazuje nejen kde a kdy se potkává nejvíc lidí, ale monitoruje teplotu vzduchu i hodnotu oxidu uhličitého. Skrze aplikaci vás také nechá zarezervovat si dopředu pracovní nebo parkovací místo, zasedačku či uzamykatelnou skřínku.

Aktuálně působí Spaceti prostřednictvím partnerské sítě ve více než dvaceti zemích a jejímy klienty jsou například Vodafone v Česku, Warner Music ve Španělsku, Steelcase ve Spojených státech nebo PFA, největší majitelé budov v Dánsku. Spaceti tak svými službami pokrývá více než tři miliony čtverečních metrů.

Max Verteletskyi (uprostřed) s novými investory Spaceti

V proptech sektoru – novotvar ze spojení property a technology – se jim zkrátka daří. „Během dvou covidových let jsme například zešestinásobili opakované pravidelné příjmy,“ zmiňuje Verteletskyi jedno z klíčových hledisek pro valuaci startupů. Nynější investice půjde podle jeho slov na další růst a expanzi.

Díky slovenské stopě od Venture to Venture Fundu také plánují otevírat vývojářská centra na Slovensku. „Chceme si tím sáhnout na slovenské technologické talenty, je to pro nás z hlediska lidských zdrojů důležitá země,“ vysvětluje Verteletskyi. Ještě ambicióznější je ale mise mířící na Blízký východ a konkrétně do Rijádu.

Reklama

Spaceti tamní ropné miliardáře přesvědčilo i díky účasti na nedávném Expu v Dubaji. Zvlášť Saúdská Arábie je trh, na nějž se aktuálně touží dostat skoro všichni: léta hermeticky uzavřená země změnila strategii a vítá ty, kdo jí chtějí pomoci zrychlit modernizaci.

„Můj dojem je, že Blízký východ je tak trochu Divoký západ současnosti,“ usmívá se CEO Spaceti po osobních návštěvách regionu. „Za časů Divokého západu jezdili všichni do Kalifornie dobývat zlato, teď by všichni rádi dobývali data, což je zlato dneška. Na tento trh i díky saúdské kapitálové injekci vstupujeme. Fond, který do nás investoval, v sobě zastřešuje mimo jiné desítky majitelů komerčních i rezidenčních nemovitostí,“ popisuje.

Nejde přitom jen o plánované hypermoderní město Neom, jehož vizualizace ohromují už teď. Stavějí se rovněž celé čtvrti v metropoli Rijádu. „Půlka města je překopaná, infrastruktura ohromně roste,“ přibližuje Verteletskyi. „Navíc mají hodně mladou populaci a oproti Dubaji, která už je z velké části hotová, si uchovávají růstový mindset, celé se to tam rozjíždí.“

Podobný stavební boom je pro technologie Spaceti ohromnou příležitostí. A Saúdskou Arábií to nekončí. Startupu se nedávno povedlo expandovat do USA, kde od roku 2020 získává klienty převážně na východním pobřeží – a přes některé z nich se prosadilo i do Mexika.

Blízký východ by měl posloužit jako základna pro další růst.

„Evropa kvůli válce i celkové ekonomické situaci, tedy například inflaci, čelí velkým výzvám. Pro nás je ale nadále důležitým zázemím, protože naše řešení umí zefektivnit využití prostoru a také ušetřit energie provozovatelům budov,“ tvrdí Verteletskyi. „Blízký východ je pro nás úplně nový trh, kam chceme strategicky diverzifikovat náš byznys. Patří do toho i Emiráty, Katar, Kuvajt.“

Navíc by oblast měla posloužit jako základna pro další růst. „Věděli jsme, že toto rozhodnutí stejně budeme muset udělat buď dříve, nebo později. Tak jsme ho raději udělali dřív,“ říká Verteletskyi. „Blízký východ je centrální bod, ze kterého se dá expandovat dál jak do Indie, tak do jihovýchodní Asie i Afriky. Jen u Číny jsme se rozhodli, že do ní zatím nepůjdeme.“

Nejdřív jsou však na řadě oblasti plné žhavého písku, slunce a ropy. A také chuti vstřebávat technologie. Podle Khaleda Zaidana, managing partnera Watheeq Proptech Venture, dochází v realitním sektoru k rychlému přijímání digitálních technologií.

„Sektor vyžaduje komplexní znalosti. Spaceti je srdcem tohoto zrychlení, zlepšuje udržitelnost, blahobyt a snižování nákladů. Proto jsme hrdí na to, že je naší první investiční příležitostí v Evropě,“ komentuje investici Zaidan.