Martin Cígler těsně po sametové revoluci založil společnost Cígler Software, která se pod jeho vedením stala jedním z nejrespektovanějších výrobců informačních systémů v České a Slovenské republice.

V roce 2013 stál u zrodu holdingu Solitea, jehož je spolumajitelem, účastnil se všech akvizic a pod jeho vedením firma atakuje hranici dvoumiliardového obratu. V červnu 2020 dovedl české a slovenské společnosti k fúzi, díky níž se Solitea stala jedním z největších regionálních výrobců softwaru.

Cígler se v roce 2007 stal českou IT osobností roku, v roce 2019 dostal ocenění Fakulty informačních technologií VUT Brno za rozvoj informačních technologií v České republice.

Počátkem 80. let jsem studoval strojárnu. A v prvním ročníku jsem se poprvé v životě posadil k počítači a zjistil jsem, že mne programování baví podstatně více než kreslení převodovek. To prozření mne nakonec stálo dva roky na vojně. V lednu 1990 jsem si díky půjčce od babičky koupil svoje první PC a do roka díky němu vydělal první milion na programu pro jednoduché účetnictví.

Program na účetnictví tehdy byla velká příležitost. Statisíce lidí se vrhly na podnikání, na trhu nebylo pro vedení účetnictví nic. A já byl schopen zareagovat rychle, Money bylo tehdy jeden z úplně prvních účetních softwarů na našem trhu.

Prodej až na prvním místě

Chcete-li mít opravdu úspěch, nápad a chuť do práce nestačí. Můžete stokrát zkoušet dělat něco, co vás nesmírně baví, a díky tomu jste tomu ochotni obětovat veškerý svůj čas. Ale potřebujete vědět, že jste schopni to prodat. Že po vašem nápadu je na trhu poptávka. Že to dovedete udělat lépe než kdokoli jiný. Nebo že to alespoň dovedete marketovat lépe než většina konkurence. Není důležité, kolik tomu nápadu obětujete času. Je ale důležité, kolik lidí se o vašem nápadu dozví a je ochotno za něj zaplatit.

Spolumajitel a předseda představenstva holdingu Solitea Martin Cígler

Naslouchejte

Lidé se dnes nechtějí nic učit. Chtějí si věc či službu pořídit a očekávají, že ji uchopí a začnou intuitivně používat. Velmi často jsou ochotni obětovat vlastnosti a funkce za pěkný design. Investujte do toho, jak realizace vašeho nápadu vypadá. Sledujte chování zákazníků a dělejte pouze to, co opravdu potřebují. Nereagujte na marginální požadavky na doplnění něčeho, co většina zákazníků nepotřebuje. Jen jim to uděláte složitější a oni budou hledat něco nového. Pozorně naslouchejte potřebám vašich zákazníků.

Nejlepší reklamu vám dělají zákazníci. Jejich povědomí ovlivňuje jednak to, jak snadno se jim váš produkt či služba používá, a jednak to, jak se k nim chováte vy. Pokud budou spokojení, rádi se občas pochlubí svým kamarádům, jakou mají cool věc či službu. Pokud nebudou spokojení, pomluví vás skoro vždy. Pokud máte zaměstnance, hýčkejte si je. Spokojený zaměstnanec bude milý na vaše zákazníky. Nevěřili byste, kolik problémů s povědomím i o těch nejlepších produktech napáchá špatná komunikace vašich zaměstnanců se zákazníky.

Hned, nebo nic

Zákazník dnes nechce na nic čekat. Chce bez problémů zaplatit a ideálně hned začít službu či zboží používat. Podívejte se na úspěšné internetové obchody kolem sebe: jednou z příčin úspěchu těch velkých je jednoduchý trik, že udělaly radost z placení. Umí tuto nepříjemnou povinnost obsloužit lépe než ostatní. Ideálně na jeden klik. Vzpomeňte si, kolikrát jste třeba utekli z nákupu na webu jen proto, že obchod neuměl přijímat platbu kartou.

Nehrajte si na velkého bosse

To, že jste majitelem společnosti, ještě neznamená, že jste více než oni. Důvěřujte svým zaměstnancům. Buďte jedním z nich. Nehrajte si na velkého bosse, ale udělejte ve firmě rodinnou atmosféru. Autoritu si nikdy nevynutíte vykáním, služebními postupy, ale vaší vizí, vaším charismatem a vaším přístupem ke kolegům.

Hned od počátku si udělejte ve firmě pořádek. Buďte efektivní. Co můžete digitalizovat, digitalizujte. Řiďte se heslem „práci strojům“. Zaměstnanci budou vaší nejdražší položkou. Vždy se dobře rozmyslete, zda nějaký proces chcete dělat ručně, nebo jej dokážete nějak zautomatizovat. Od počátku investujte do pořádného kontrolingu a mějte pořádek v účetnictví. Okamžitě pak odhalíte neefektivity, budete schopni lépe identifikovat váš core business.

Podnikatelský příběh Martina Cíglera jsme přinesli v srpnovém vydání Forbesu.

Vydání Forbesu Eso