skip to main content
Miliardáři

Čeští miliardáři a jejich média. Komu u nás patří klíčové stanice, vydavatelství a weby?

3 minuty čtení

Řadu let je suverénně nejbohatším Čechem. Minimálně jedna věc ale Petru Kellnerovi ve srovnání s kolegy z miliardářského žebříčku Forbesu dlouho scházela: vlastní médium. Koupí většinového podílu ve společnosti Central European Media (CME), do níž spadá také televize Nova, tak nejen posílil svůj vliv, ale obsadil i poslední volnou loď v českém novinářském rybníku.

Odchod zahraničních majitelů byl dokonán. Všechna významná tuzemská média – s výjimkou Forbesu a veřejnoprávních České televize a Českého rozhlasu – nyní spadají do vlastnictví českých miliardářů.

Babiš. Bakala. Dospiva, Křetínský nebo Zach. Komu patří co? Na kolik je koupě přišla? A k čemu své noviny, televize či zpravodajské servery využívají?

Andrej Babiš

Vydavatelství: Mafra
Tituly: MF Dnes, Lidové Noviny, Metro, Impuls, Óčko
Kupní cena: údajně 3,7 miliardy korun

Původně si chtěl pořídit vydavatelství Ringier Axel Springer, nakonec ale svou pozornost stočil k Mafře. Tehdy rozjíždějící se ambiciózní politik jejím odkoupením v roce 2013 vzbudil obavy, zda skrze MF Dnes a Lidové noviny, klíčové tituly mediálního domu, nebude prosazovat své byznysové a politické zájmy.

Reklama

Babiš slíbil, že tak činit nebude, dokonce přísahal na zdraví svých dětí. Schůzky s redaktory, jejichž záznamy unikly na veřejnost, a masivní odchody zaměstnanců právě z důvodu možného ovlivňování obsahu tomu ovšem příliš nenasvědčují.

Ostatně kvůli střetu zájmů byl nynější premiér nucen převést holding Agrofert, jehož součástí je také Mafra, do dvou svěřenských fondů. Jejich správci jsou však Babišovi velmi blízcí spolupracovníci včetně manželky Moniky, a tak diskuse o vlivu čtvrtého nejbohatšího Čecha na mediální společnost, která předloni pohltila vydavatelství Bauer Media (například Cosmopolitan, Esquire, Rytmus života), nadále probíhá.

Daniel Křetínský

Vydavatelství: Czech News Center
Tituly: Blesk, Aha!, Sport, Reflex, E15, Evropa 2
Kupní cena: 4,7 miliardy korun

Vydavatelství Ringier Axel Springer nakonec koncem roku 2013 koupila společnost Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a přejmenovala jej na Czech News Center. K mediálnímu domu, do nějž už tehdy spadaly tituly jako Blesk, Aha!, Sport nebo Reflex, později připojila i ekonomický deník E15.

Jestliže vlastník energetického holdingu EPH nabyde dojmu, že chce světu něco sdělit, jako třeba na jaře o své osobní zkušenosti s covidem, využívá k tomu právě tato média.

Konkrétně deník Sport může sloužit jako ideální nástroj pro propagaci fotbalové Sparty, kterou Křetínský rovněž vlastní. Ostatně tuto skutečnost sportovní fanoušci listu soustavně předhazují. Na rozdíl od deníků Mafry ale ze Sportu neznějí hlasy, že by vlastník ovlivňoval jeho dění, ani z něj redaktoři neodcházejí.

Společnosti Czech Media Invest patří také rádia Evropa 2 a Frekvence 1, několik francouzských periodik, podíl v prestižním deníku Le Monde nebo německé rozhlasové a televizní stanici ProSiebenSat.1.

Marek Dospiva

Vydavatelství: Vltava Labe Media
Tituly: Deník, Vlasta, Glanc
Kupní cena: odhad kolem 1,5 miliardy korun

Investiční skupina Penta v létě 2015 koupila od německého koncernu Verlagsgruppe Passau společnost Vltava Labe Media, vydavatele regionálních Deníků či řady lifestylových časopisů, mezi které patří třeba Glanc, Story nebo týdeník Květy.

Podle Forbesu devátý nejbohatší Čech a spoluzakladatel Penty Marek Dospiva si od transakce sliboval, že mu média poslouží spíše jako obrana před „iracionálním napadáním“ ze strany nepřátel než coby mašina na peníze. Dost možná proto neřeší trvalou ztrátu skupiny, kterou se však loni podařilo snížit na 21 milionů korun.

Petr Kellner

Reklama

Vydavatelství: Central European Media
Tituly: TV Nova
Kupní cena: zhruba 48 miliard korun

Nejprve mnohaměsíční námluvy a poté rok trvající čekání, než bylo převzetí společnosti CME, patřící k předním firmám v oblasti médií ve střední a východní Evropě, definitivně zpečetěno.

A vyplatilo se. Petr Kellner se historicky největším mediálním obchodem s českou účastí mimo jiné majetkově vrátil do televize Nova, kterou poprvé ovládl již v roce 2002. A vlastnit nejsledovanější komerční televizi v Česku s bezmála 30procentním podílem na trhu není na škodu.

Varovné hlasy, že by Kellner mohl televizi využívat pro skryté politické a vlivové zájmy, se objevují od počátku. Sám miliardář ale tvrdí, že jde primárně o byznys. Vedle skupiny Nova si v rámci této transakce pořídil desítky televizních stanic nejen v Česku, ale i na Slovensku, ve Slovinsku, Rumunsku nebo Bulharsku – tedy zemích, kde PPF provozuje telekomunikace.

Skvělá příležitost pro propojení tvorby mediálního obsahu a jeho distribuce…

Zdeněk Bakala

Vydavatelství: Economia
Tituly: Hospodářské noviny, Respekt, Ekonom, Aktuálně.cz
Kupní cena: kolem dvou miliard korun

Jeden z prvních tuzemských miliardářů vlastnících mediální dům v Česku. Podle žebříčku Forbesu momentálně 11. nejbohatší Čech koupil v roce 2008 vydavatelství Economia, které vydává Hospodářské noviny, týdeníky Ekonom nebo Respekt a provozuje server Aktuálně.cz. V Respektu přitom držel podíl ještě před začleněním týdeníku do vydavatelství.

Koupi Economie tehdy Bakala odůvodňoval „dobrou investiční příležitostí“. Finanční profit mu vydavatelství nicméně nepřináší. Někdejší majitel dolů OKD dlouhodobě zaceluje ztrátu. Ročně jde o desítky milionů korun, výjimkou byl rok 2017, kdy firma vykázala nepatrný zisk.

Ivan Zach

Vydavatelství: FTV Prima
Tituly: TV Prima
Kupní cena (odhad hodnoty holdingu): 6,4 miliardy korun

V majetkové struktuře televize Prima figuruje od přelomu tisíciletí. Postupně ji zvládl zbavit rozsáhlých dluhů, prodat její polovinu Švédům, společně s Vladimírem Komárem ji koupit zpět a později (loni v červnu) znovu zcela ovládnout.

Skupina Prima dlouhodobě drží sledovanost kolem 25 procent. Počátkem letošního května spustila nový zpravodajský kanál Prima CNN News, od nějž si slibovala značné zlepšení tohoto čísla. Nákladný projekt za desítky milionů korun ale nezažívá povedený start – pravidelně jej ladí pouhé půlprocento televizních diváků.

Zachovi, nenápadnému miliardáři, jenž si své soukromí pečlivě střeží, patří rovněž síť rozhlasových stanic (rádia Beat, Kiss, Country, Spin a Radio 1). Angažuje se také v prodeji rádiové reklamy.

Související vydání
Bible kapitalisty
Forbes 10/2020

Ivo Lukačovič

Vydavatelství: Seznam, Borgis
Tituly: Seznam Zprávy, Novinky.cz, Právo
Kupní cena (podíl v Borgis): údajně desítky milionů korun

Seznamu patří od roku 2013 třetinový podíl ve společnosti Borgis, která vydává deník Právo. Společně obě firmy provozují portály Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz.

Před čtyřmi lety Seznam spustil vlastní projekt Seznam Zprávy, k němuž počátkem roku 2018 přidal i televizi. Zatímco zpravodajský web se na trhu etabloval, televize dosud marně bojuje o diváckou přízeň. Podíl sledovanosti se dlouhodobě pohybuje pod jedním procentem.

Ivo Valenta

Provozovatel: Our Media
Titul: Parlamentní listy
Kupní cena (podíl v Our Media): neznámá

O významu média provozovaného společností Our Media, v níž miliardář ze Slovácka drží tříčtvrtinový podíl, lze silně polemizovat. Nicméně vliv, který si Parlamentní listy vybudovaly mimo zpravodajský mainstream, je neoddiskutovatelný. Minimálně jedna zpráva na tomto serveru se týdně dostane k bezmála pětině internetové populace.

Jak ostatně PL hlásily na billboardech: Nikdo nám nediktuje, o čem smíme psát. Nezřídka jim ale také nikdo informace v uveřejněných textech neověřuje, a tak bývá portál řazen mezi dezinformační weby.

Reklama
Reklama