Obě pocházejí z českolipského regionu, a i když popírají, že by byly konkurenty, o přízeň zákazníků spolu soupeří. Přesto spojuje v italském Miláně dvě české sklářské firmy jediný cíl: ukázat světu, co čeští skláři dovedou.

Preciosa Lighting z Kamenického Šenova a novoborský Lasvit představují své instalace na přehlídce Milan Design Week, a mohou tak po dvou letech, kdy akci omezila pandemie koronaviru, zazářit naplno.

Ohlasy z místa ukazují, že se jim to daří. Zatímco Lasvit přišel s výstavou Sanctums, na níž jsou k vidění nové nápady a kolekce osvětlení od renomovaných tuzemských designérů i zahraničních umělců, Preciosa vsadila na křišťálovou instalaci, kterou proměnila v interaktivní hudební nástroj – můžete poslouchat nebo být přímo dirigenty.

V zóně Tortona ji chodí obdivovat denně stovky návštěvníků. Kreativní ředitelé Preciosy Lighting Andreas Klug a Michael Vasku vymýšleli instalaci Composition in Crystal původně pro milánský týden designu už v roce 2020. Odklad jim poskytl čas vše doladit.

„Chceme ukázat, jak umíme pracovat se sklem a světlem, jak světlo cestuje. Už několik let spolupracujeme s Jurajem Mravcem, který dělá sound design třeba pro Netflix, a díky němu jsme mohli sklo propojit s hudbou,“ přibližuje Michael Vasku. Designéři se při hře světel inspirovali polární září, třpytem mrazivé krajiny a leskem ledových rampouchů.

Na každém z pěti kruhů, připomínajících zvukové vlny, je zavěšeno 180 světelných komponentů, jakýchsi křišťálových válečků. Celkem tedy devět set jich mohou návštěvníci rozeznívat úderem paličky, kterou tu mají k dispozici.

„Můžete vykouzlit vlastní melodii a křišťálový kompoment se pokaždé rozsvítí. Kdo to neumí, může jen stát a poslouchat a být dirigentem. Podle toho, kam udeříte, zapínají se různé části orchestru. V pozadí máme čtyři druhy písní a hudba se mění každých deset minut,“ popisuje Vasku, zatímco instalace svítí a hraje a návštěvníci s nadšením testují, zda mají hudební sluch.

Zvuk ještě umocňuje šestnáct reproduktorů z různých stran, aby se hudba mohla linout prostorem. Každá křišťálová trubička má v sobě čip a malinkaté táhnuté bublinky. Pokud by byla čirá, světlo by tolik nevyniklo, ale nadýchané bublinky ho více odrážejí. Každý kus je originál, vyrobený kamenickošenovskými skláři.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Sklářskému řemeslu dává vyniknout i výstava Lasvitu v nedalekém centru Tenoha. Firma se při tvorbě v čele s uměleckým ředitelem Maximem Velčovským spojila s agenturou McCann Prague a společně přišli s nápadem koncepce svatyní – Sanctums.

Jednotlivé instalace doprovodí několik vystoupení imerzivního divadla, kdy herci s návštěvníky komunikují a vtahují je do samotné výstavy. Blíže tak mohou poznat třeba instalaci designéra Stefana Mihailoviče, inspirovanou pohybem, který lze najít všude v přírodě.

„Takhle se chovají včely v roji nebo rybí hejna. Roztočí se jeden komponent a spustí řetězovou reakci a pohyb se tak rozšíří v rámci celé plastiky,“ vysvětluje, zatímco ze stropu visí sedmadvacet modulů, z nichž každý nese tři skleněné pláty.

„Organická textura připomíná křídla malinkého hmyzu nebo víly poletující v prostoru. V modulech jsou programovatelné servery, každé sklo má vlastní integrovaný zdroj světla, které umožňuje vytvářet velmi zajímavé efekty a podpoří tak pohyb vlny. Může svítit samostatně a jinak intenzivně,“ zdůrazňuje původem srbský designér.

Zatím se instalace uvádí do pohybu pomocí počítače, ale do budoucna může reagovat i na pohyb nebo třeba na tlesknutí. Každé ze skel je unikátní, vyrobili ho skláři ve Skalici u České Lípy technikou lehání, kdy se v obrovské peci tvaruje svou vlastní vahou, a jeho texturu dodal písek, na kterém byla skla položená.

„Celá instalace váží kolem dvou tun, trvalo nám rok, než jsme to celé vyvinuli a zrealizovali. Snažili jsme se udělat něco velmi jednoduchého, jde vlastně jen o obyčejnou rotaci kolem vlastní osy, ale tím, že je to kompozice složená z více modulů, dokáže vytvořit zajímavé motivy,“ říká designér.

Na rozdíl od instalace Preciosy, ta od Lasvitu bude i prodejná. A zákazníkům ji mohou poskládat podle kýženého rozsahu – některé moduly se dají ubrat, jiné naopak přidat. Hodí se do veřejných prostorů, ale i do rezidencí nebo třeba na jachty, protože konstrukce odolá chvění a vibracím.

Kdo chce v Miláně sklářskou parádu stihnout, musí si pospíšit. Instalace a tvorba předních českých sklářů bude k vidění už jen do neděle 12. června.