Veletrh CES začal teprve dnes, ale Vrgineers už stihli představit pořádnou pecku. Česko-americká společnost totiž na technologickém veletrhu předvedla doposud vůbec nejpokročilejší headset pro virtuální a mixovanou realitu s názvem XTAL 3.

Nejde však jen tak o ledajaký headset, který si doma připojíte k herní konzoli. Tenhle využijí zejména profesionální piloti, z nichž některé tohle zařízení pomůže připravit na situace, v nichž bude v sázce nejen jejich život.

Firma totiž působí především v segmentu virtuálního výcviku pilotů vojenských a civilních letadel. Nedávno dodala nejpokročilejší simulátor letounu F-16 společnosti European Air Services a současně na trh vstupuje také s revoluční stanicí pro výcvik pilotů helikoptér, stíhacích letounů i běžných letadel v mixované realitě s názvem Classroom.

Zbrusu nový headset XTAL 3 do této mozaiky produktů Vrgineers vstupuje jako vůbec nejvyspělejší headset pro virtuální a mixovaná prostředí. Aby bylo jasné, o jaké mixované realitě je tu řeč, představte si virtuální headset, skrz jehož střed můžete vidět na skutečný svět před sebou.

Pokud v tomto skutečném světě právě sedíte ve výcvikovém centru v částečném kokpitu letounu F-16 a před sebou máte skutečné ovládání letounu, nacházíte se s takovým headsetem na hlavě v mixované realitě.

Rukama obsluhujete přesnou kopii kokpitu (navíc s haptickou odezvou), na jehož ovládání vidíte vlastníma očima, zatímco kolem vás se ve virtuálnu odehrává letecká nebo bitevní simulace, v níž letíte nad fotorealistickým povrchem konkrétního místa na Zemi. A mezitím kolem vás sviští formace letounů vašich bratrů ve zbrani.

Vrgineers označují nový headset XTAL 3, který sami vyvíjejí, za gamechanger. Zařízení vzniklo ve spolupráci s aktivními piloty, pro něž je headset určen exkluzivně jako první na světě. Exkluzivita se týká i samotných technických parametrů headsetu.

Víme ale, že oproti běžným virtuálním „brýlím“ mají tyhle 180stupňové zorné pole horizontálně a 90stupňové vertikálně, což je na současném trhu headsetů pro profesionální účely nejvíce. Dvojice 4K obrazovek pak tvoří kombinované rozlišení 8K.

Celá jednotka je navíc lehčí než její předchůdce, a umožňuje tak dlouhodobější trénink. Současně headset sleduje také samotného pilota – uvnitř je totiž trackovací systém pro oči, prostřednictvím něhož se pak po tréninku vytváří hodnocení a analýza toho, čemu pilot věnoval pozornost a jak se při cvičném scénáři choval.