skip to main content
Byznys

Chatbot Alquist z ČVUT zašlapal americké univerzity do země. Zvítězil v soutěži Amazonu

Hledáte společníka pro konverzaci, který vás opravdu poslouchá a se kterým je radost si povídat? Pokud ho nemůžete najít mezi protějšky z masa a kostí, nezbyde než zaměřit svou pozornost na chatboty. A nejlepším na světě je v tomto ohledu český chatbot Alquist.

Ten se totiž stal vítězem čtvrtého ročníku soutěže Alexa Prize Social Bot Grand Challenge, kterou pořádá americký Amazon. Zlato získal letos tým z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC) vyvíjející bota Alquista poté, co se musel poslední tři roky spokojit se stříbrnou či bronzovou pozicí.

Tým, který vznikl v roce 2016, kdy se skupinka studentů pod záštitou experta na umělou inteligenci Jana Šedivého poprvé přihlásila do soutěže Alexa Prize, si za první místo odnáší kromě prestiže také půl milionu dolarů. Na druhém místě skončila prestižní Stanford University a třetí se umístila University of Buffalo.

Reklama

„Pro nás je to obrovský úspěch. V soutěži jsme čtyři roky a už když jsme v prvním ročníku zjistili, že jsme konkurenceschopní a že se nám daří, byl to úspěch. Když jsme teď vyhráli, je to ještě další potvrzení toho, že jsme v tom oboru nejlepší a děláme to dobře,“ říká vedoucí studentského týmu Jakub Konrád z Fakulty elektrotechnické ČVUT.

To, že soutěž pořádá světový gigant Amazon, navíc podle něj umožňuje české univerzitě výzkum dále rozvíjet díky finančním příspěvkům a grantům.

Předplatné Forbesu
Forbes NEXT
Forbes NEXT podzim 2021

Soutěž Amazon pořádá vždy v několika kolech. V každém z nich si kdokoli může po vyslovení hesla „Alexa, let’s chat“ popovídat s jedním ze soutěžních chatbotů prostřednictvím virtuální asistentky Alexy nastavené na americký region. Jen nebude vědět, se kterým. Na konci pak konverzaci ohodnotí hvězdičkami podle toho, jak ho bavila.

„Ve finále je pak určeno několik lidí, kteří si povídají se všemi finálovými boty, s každým dvakrát. Ty konverzace poslouchá panel porotců, kteří je potom ohodnotí a vzejde vítěz,“ popisuje Konrád. Cílem chatbotů je, aby si s nimi člověk mohl zajímavě, vtipně a příjemně konverzovat co nejpřirozeněji o jakémkoli tématu.

Tým kolem Alquista během čtyř ročníků soutěže poznal, že lidé od konverzace s botem chtějí, aby si nepovídali jen obecně, ale aby se chatbot o člověka skutečně zajímal a v průběhu konverzace se o něm dokázal naučit různé věci.

„Když botovi třeba řeknete, že rád hrajete na piano, tak on vydedukuje, že asi máte rád hudbu, bude se s vámi bavit o hudbě, zapamatuje si i to piano a třeba ho později v konverzaci ještě zmíní,“ popisuje Konrád.

Reklama

Mimochodem, jméno českého chatbota není náhodné. Alquist je totiž jméno jedné z hlavních postav slavné divadelní hry R. U. R. od Karla Čapka, v níž bylo vůbec poprvé v historii použito slovo robot.

„Naše snaha je taková, aby byl chatbot ideálním společníkem na konverzaci, který vás opravdu poslouchá. To je totiž asi ta nejtěžší věc. Často, když se bavíte se strojem, působí to tak, že se jen snaží odpovídat, aby to dávalo smysl, ale nemáte pocit, že ho konverzace zajímá,“ vysvětluje Konrád.

Kromě obecné konverzace se ale postupně hledají i cesty jak chatboty zapojit také do jiných, konkrétnějších oblastí a do byznysu. Tým z ČVUT už spolupracuje například s pražským startupem PromethistAI a snaží se vyvíjet aplikace, které by měly pomáhat lidem s psychickými problémy.

„Umělá inteligence by mohla pomáhat v případě, kdy lidé nemají přístup ke klasickému terapeutovi. Tyto služby ještě stále nejsou dostupné všem a konverzační aplikace by to měly vylepšit. Je to stále ještě v plenkách, ale je to cesta, která může lidem pomoci,“ říká Konrád.

S tímto cílem už vznikla aplikace Talk to Poppy!, která momentálně funguje v testovací fázi a je dostupná pro Apple a Android. Člověk si s virtuální terapeutkou může promluvit o svých pocitech a emocích. Ona mu naopak dává tipy, jak se dostat do větší psychické pohody. Zároveň se postupně učí zlepšovat své reakce podle potřeb konkrétního člověka. „Průběžně sbíráme zpětnou vazbu a vylepšujeme ji,“ dodává k vývoji aplikace Konrád.

Oblastí, kde mohou chatovací boti najít uplatnění, je ale podle něj více. Například v automobilovém průmyslu jako forma hlasové komunikace řidiče s vozidlem nebo ve vzdělávání ve formě edukativních aplikací ovládaných hlasem. „Pro malé děti, kde je hlas nejpřirozenější formou komunikace, by to mohlo pro výuku být zajímavé,“ dodává lídr týmu z CIIRC ČVUT.

Vysokoškolští studenti z ČVUT původně pracovali na question-answeringovém systému YodaQA a postupně se začali zaměřovat na vývoj chatbotů. Když na konci roku 2016 vyhlásil Amazon soutěž Alexa Prize, rozhodli se, že v ní zkusí štěstí.

Hned v prvním ročníku se spolu se čtrnácti dalšími týmy z celého světa dostali do hlavní části soutěže a na podzim 2017 doputovali dokonce do finále, kde skončil Alquist druhý.

Tenhle tým studentů je vůbec dobrý nápad sledovat, protože jím prochází budoucí velká jména české kybernetiky. V prvních ročnících jej například vedl Jan Pichl, který se díky úspěchům Alquista dostal i do žebříčku Forbesu 30 pod 30.

Reklama
Reklama