Když se řekne Karuizawa, nejednomu znalci whisky se rázem rozzáří oči. Tahle legendární palírna sídlící v japonské prefektuře Nagano kdysi předstihla svou dobu. Ve druhé polovině 20. století, kdy lihovinu vyráběla ve velkém, měl ještě zbytek světa o východoasijskou whisky pramalý zájem.

Pojmy jednosladová whisky a skotská se tenkrát považovaly za synonyma. Situace se změnila, až když palírna roku 2000 nadobro přestala vyrábět. Dnes se na skrovné zásoby tohoto tvrdého alkoholu značky Karuizawa pohlíží s posvátnou úctou.

Na pultech svého oblíbeného obchodu s lihovinami tuhle japonskou perlu rozhodně nehledejte. Většina dostupných exemplářů totiž míří rovnou do aukčních síní. Díky jednomu z vedoucích londýnských prodejců bude ale dočasně k sehnání. Sadu dvou lahví whisky Karuizawa, souhrnně označovaných jako „safírové gejši“, totiž bude možné získat v online loterii na webu The Whisky Exchange.

Fajnšmekři z celého světa budou mít 26. února příležitost přihlásit se do loterie o jednu anebo hned dvě z těchto vzácných lahví. Stačí mít trochu štěstí… a taky nějaký ten finanční obnos, konkrétně 49 tisíc dolarů. Cena za lahev jednatřicetileté jednosladové whisky (lahvované při 58,9 procenta alkoholu), která dozrála v sudech po sherry, činí 12 500 liber. Její o pět let starší protějšek, lahvovaný při silnějších 61,2 procenta, vás bude stát 15 tisíc liber. Celkově je k mání jen 146 lahví prvního typu a pouhých 105 lahví druhého.

Někomu sice můžou tyhle ceny přijít přemrštěné, ale pro vášnivé sběratele představuje koupě neodolatelné pokušení. Jde přece o poslední whisky svého druhu na celé planetě. Jistě, nezávislá lihovarnická společnost Elixir Distillers se sídlem v Londýně, která japonskou whisky stáčí do lahví, uvádí už pátou řadu z kolekce „gejši“. Každá z nich však vyniká vlastním designovým zpracováním a liší se i stářím.

Obě mahagonově zbarvené krásky zrály výlučně v sudech po sherry. Právě dřevo těchto sudů dodalo té jednatřicetileté bohatou chuť tropického ovoce. Její šestatřicetiletá sestra je ještě výraznější, obohacená o kořenité tóny lékořice.

A koneckonců, záleží tu vůbec na chuti? Jestli se na vás přece jen usměje štěstí a tahle rarita se vám dostane do rukou, s největší pravděpodobností ji ani nikdy neotevřete. „Díky celosvětovému zájmu o japonskou whisky zažívá značka Karuizawa rekordní růst cen,“ uvádí Sukhinder Singh, spoluzakladatel a majitel společnosti The Whisky Exchange. „Palírna už tuhle whisky nevyrábí léta, a právě proto tolik láká sběratele z celého světa. Jakmile je pak nová řada uvedena na trh, její cena okamžitě vzroste.“

Takhle působivé umělecké dílo si zaslouží stejně působivý obalový design. Ten vypracoval Raj Chavda, člen britské Královské společnosti umění působící jako kreativní ředitel pro Elixir Distillers. „Inspirovala mě safírová modř,“ vzpomíná Chavda na to, jak navrhoval etiketu.

„Tahle úchvatná barva je symbolem japonských oceánů, a navíc prý v sobě ukrývá božskou moc. Na jejím pozadí jsem vyobrazil dračí ornamenty, abych zdůraznil jemnou, ale nezpochybnitelnou sílu odrážející moudrost připisovanou gejšám i jejich výsadní společenské postavení.“ Pokud se 26. února zapojíte do loterie, než nastane půlnoc (podle UTC), tahle zázračná síla možná skončí právě ve vašich rukou.