Napsat knihu není jednoduchý proces, vydat ji ale není o moc snazší. Autor či autorka může zkusit obejít několik nakladatelství, pokud ale nemají jméno, nemají ani velkou šanci na úspěch.

Zbývá možnost vydat knihu na vlastní náklady a pak dílo zkusit prodávat přes velkoobchod. „Jenže tisk pěti set kusů vyjde třeba na desítky tisíc, což do toho ne každý chce dát, protože nemá jistotu, že se knihy prodají,“ upozorňuje Zdeněk Janovec, který se rozhodl zčeřit vody vžité praxe.

Rozjel projekt Bookla zaměřený na malonákladový tisk knih a fungující na jednoduchém principu: kniha se tiskne až v okamžiku, kdy si ji někdo závazně objedná na e-shopu.

Do tisku tak není nutné investovat velké peníze a vydat ji lze s minimálními náklady. Většinou jde o jednotky tisíc korun. Zájemce o vydání knihy musí zaplatit například zalistování do e-shopu, přidělení ISBN nebo jazykovou korekturu či grafickou úpravu.

„Pokud se ale na e-shopu prodá sto kusů, firma vrátí poplatek za ISBN, pokud tři sta, vrátíme autorovi i peníze za zalistování,“ vysvětluje Janovec, který projekt založil v rámci své firmy Powerprint.

V provozu na pražském Suchdole aktuálně pracuje kolem dvanácti až patnácti lidí, součástí výroby je i knihárna, kde zaměstnanci zpracují výtisky do finální podoby

Lidé, kteří svůj titul vydají u Bookly, automaticky získávají minimálně třicet procent z ceny každé prodané knihy. Prodejní cenu vygeneruje sám e-shop poté, co tvůrce zadá parametry titulu.

Navrhovanou částku si ale může upravit podle svých představ. Třeba ji snížit a vzdát se i odměny – záleží, co si od knihy slibuje. Zákazníci se podle Janovce různí, jde například o prarodiče, kteří chtějí vydat své paměti, děti s ambicí publikovat povídky nebo sbírku básniček nebo lidi s nějakým nevšedním koníčkem.

„Rozdíl mezi digitálním a ofsetovým tiskem už dneska prakticky nejde poznat,“ tvrdí Janovec

Uvést projekt do chodu bylo jednodušší díky jeho vzniku v prostředí již zajeté firmy, kterou Janovec založil koncem devadesátých let. Původně nabízela hlavně tisk bakalářských a diplomových prací, dnes jsou její hlavní doménou knihy.

Pracovníci tu navíc obsluhují stroje na digitální tisk, které jsou pro malý náklad vhodnější než tisk ofsetový. „Jde vytisknout i jedna kniha, ale vždy jdeme do nejméně deseti kusů. To, že tiskneme digitálně, neznamená, že jsou knihy dražší než při tisku velkých nákladů,“ říká Janovec. Loni jeho společnost navíc investovala do inkoustové technologie, která malonákladový tisk knih posunula o úroveň výš.  

Nahoře pověšený papír pracovníky upozorňuje, co je třeba u knihy zkontrolovat

Kdyby se firma soustředila jenom na samonakladatele, tiskárna by se neuživila. „Musíme cílit i na nakladatele či státní správu, takže se zapojujeme do výběrových řízení, zkrátka práci sháníme všude,“ přiznává Janovec.

Ročně tu vydají kolem sto padesáti titulů. Pro srovnání:⁠ největší tuzemský nakladatel knih Albatros Media jich každoročně vydá kolem tisícovky. Knižnímu trhu dále dominuje Euromedia Group a Grada Publishing s několika stovkami vydaných titulů ročně.

Polotovar budoucí knihy v měkké vazbě

Bookla si dnes zakládá na schopnosti vytisknout knihu prakticky komukoli, a to klidně do dvou dnů. Janovec si s myšlenkou na založení projektu pohrával roky, v realitu ji ale přetavil až v roce 2019 po návštěvě knižního veletrhu v Lipsku.

„Model samonakladatelů byl už tehdy známý, ale šokovala mě informace, že poté, co si knihu na e-shopu někdo objedná, expedují ji za deset hodin. To už je výzva zprocesovat to takhle rychle. Tehdy jsme si říkali, že až tohle ze zahraničí přijde sem, bude to mazec,“ vzpomíná.

Pod rukama už projektu Bookla i celému nakladatelství prošly nejrůznější tituly.

V zahraničí je koncept takzvaného print on demand rozšířený, v Česku se k němu ale nakladatelé podle Janovce dlouhodobě staví odtažitě. Tuzemské knižní scéně dominují velcí hráči, jejichž obchodní model je založený na produkci děl ve vysokých nákladech.

„Zdejší trh je prostě specifický,“ krčí rameny Janovec. V případě tisku v malých nákladech přitom autor neriskuje finanční ztrátu z neprodaného zboží a ušetří i za náklady na uskladnění zboží. Peníze místo toho může investovat třeba do propagace díla.

Právě marketing leží na bedrech autorů. Nejosvědčenější model jsou dnes sociální sítě, díky kterým se zaprášilo například po knížce o hasičích. Autor dokázal využít cílovou skupinu.

„Příspěvek o knize hodil na Facebook mezi hasiče a okamžitě prodal tisíc kusů, protože tam byla široká základna. Pak vydal další knihy, do kterých už investoval své peníze. Dnes si zboží sám balí a rozesílá a vydal možná už několik edicí,“ vypráví zakladatel Bookly. Některé publikace se tak od prvotních pár kusů mohou dostat až k tisícům lidí.

„Za každou knížkou je příběh,“ říká podnikatel a pouští se do vyprávění dalšího z nich. „Máme autora seniora, který už nikoho nemá a ve volném čase píše knihy. Vydal už asi pět titulů, vždycky si jich nechá vytisknout třeba tři sta a pak s nimi jezdí po republice a nabízí je lidem.“

Bookla rozjíždí i vlastní projekty, nově například tiskne knihy pro lidi, kteří mají potíže se čtením. Jako první publikaci vydali letos v březnu Povídky malostranské a kniha je uzpůsobena potřebám seniorům s afázií nebo i jinými onemocněními například velikostí písma, optimálním formátem a rozsahem.

Zdaleka ne všichni se na Booklu obracejí s vidinou, že na knize vydělají. Někdo chce zkrátka jen vydat pár knih pro své blízké, někdo pár set kusů dětské knihy, které rozdá v mateřské škole.

Uspět s knihou může být těžší v nynější ekonomické krizi – například papír loni oproti roku 2021 zdražil dvojnásobně. Čísla ale zatím nenasvědčují, že by si lidé knihy odpírali: podle Svazu českých knihkupců a nakladatelů se předloni vydalo 14 200 titulů, minulý rok šlo podle odhadů k loňskému listopadu o 13 800.

Obrat prodaných tištěných knih předloni dosáhl přibližně 8,1 miliardy korun, meziročně o osm procent více. Za rok 2022 číslo ještě není k dispozici.

Zdeněk Janovec s knihou Myšky v hlavě, která vyšla díky projektu Bookla

Zdražení vstupů musel do svých ceníků promítnout i Powerprint, samonakladatelů se to ale podle Janovce nijak zásadně nedotklo vzhledem k jejich minimální počáteční investici.

Podnikatel tak chce navzdory některým černým scénářům o osudu tištěných knih projekt dál rozvíjet. V lednu se například spojil s Mall.cz ve snaze otestovat smysluplnost spolupráce takového typu.

Zdeněk Janovec by si především přál, aby se Bookla jednou stala regulérní prodejní platformou, a tím pádem i plnohodnotnou konkurencí pro velká nakladatelství. Ta malá či střední podle něj časem zřejmě zaniknou.