Jedna učí španělštinu, druhá francouzštinu a obě společně učí ostatní lektory, jak učit jazyky online na profesionální úrovni. Ivana Kudrnová a Hana Šimáčková se svým podnikatelským plánem strefily do nových potřeb doby, které přinesla pandemie.
Chvíli před ní založily platformu Digitální lektoři, která sdružuje přes tři a půl tisíce profesionálů a jejich kurzy si objednávají jazykové školy i soukromí lektoři. Kudy vedla jejich cesta k úspěchu?
Období pandemie uštědřilo mnoha oblastem byznysu bolestivou ránu. Některým oborům se však povedlo nové situace využít a vytěžit z ní maximum. Než přišla série lockdownů, nebylo u nás obvyklé pořádat online semináře nebo se cokoli učit jen na dálku přes internet.
Ivana Kudrnová a Hana Šimáčková byly jedny z prvních jazykových lektorek, které u nás začaly učit online a vůbec první, které začaly učit ostatní pedagogy, jak učit online profesionálně. A založily si na tom byznys, který perfektně šlape dodnes.
Nešlo ovšem o náhlou adaptaci na nové podmínky. Nápad přišel o půl roku dříve než covid. Z odvážného přístupu hrstky průkopníků se pak ze dne na den stala nová norma ve vzdělávání.
Své know-how začaly dvě mladé podnikatelky předávat individuálním lektorům i celým jazykovým školám v rámci kurzů a školení. Vytvořily projekt, který je u nás dodnes unikátní platformou v oblasti jazykového vzdělání. Radí profesionálům, které nástroje a jak používat k online výuce jazyků tak, aby studenty zaujali, co nejvíc je toho naučili a zároveň z toho sami profitovali.
Doma už to bylo neúnosné
Zní to jako dokonale vymyšlený plán, cesta k úspěchu byla ale ze začátku trnitá. Dlouholetá lektorka španělštiny Ivana Kudrnová začala svým studentům posílat úkoly a opravovat je online a zjistila, že to funguje. Stále ale vyučovala i osobně.
Tou dobou jí končila druhá rodičovská dovolená, chtěla se postavit na vlastní nohy a zvát si studenty domů už bylo neúnosné. Rozhodla se proto, že si sežene učebnu. „Nechtěla jsem ji ale platit sama, a tak jsem na Instagramu oslovila další lektorky. Moc jich tam ještě nebylo. Našla jsem Hanku, která měla na profilu, že učí francouzštinu a sama se učí španělsky. Napsala jsem jí, že jsem dostala super nápad – že si spolu pořídíme kancelář v Praze.“
Jenže Hanka odpověděla, že ne. „Tehdy jsem učila ve Francouzském institutu. Docházela jsem tam přímo do učeben, ale na sebe jsem učila už jen online. Věděla jsem, že žádný kancl nepotřebuju. Neměla jsem ale nic proti, se s Ivanou seznámit a o jejím nápadu si popovídat,“ vzpomíná.
Obě tehdy učily online, ale každá jiným způsobem. Hanka Šimáčková studovala pedagogiku na Masarykově univerzitě v Brně a během toho vyučovala několik studentů francouzštinu. Když v roce 2014 odjela na Erasmus do Francie, nechtěla o ně přijít. A oni nechtěli přijít o ni, a tak si začali skypovat.
Na univerzitě v Montpellier studovala přímo lektorství francouzštiny a v rámci něj navštěvovala i kurz na využití technologií ve výuce – což je u nás mimochodem stále ještě hudbou budoucnosti. A tak začala nově získané poznatky o různých online platformách a nástrojích aplikovat hned v praxi na své studenty.
Díra na trhu
Ivana vystudovala hispanistiku a španělštinu učí už osmnáct let. Když byla na mateřské dovolené, vyhradila si jeden pracovní den, kdy chodila učit španělštinu do firem nebo ke svým studentům domů. „Když se mi narodilo druhé dítě, byla jsem vyhořelá. Starala jsem se o dvě malé děti, učila jsem, dodělávala si doktorát a pořádala jsem cestovatelský festival. Jednoho dne jsem to všechno ze dne na den zabalila,“ svěřuje se.
Vydrželo jí to tři měsíce, než se jí začali ozývat studenti, že by s ní zase chtěli mít lekce. Proto si vymyslela něco jako korespondenční výuku: „Rok nebo dva jsem jim posílala zadání úkolů mailem a fungovalo to. Přijali svou zodpovědnost, pracovali, kdy chtěli a já jim posílala zpětnou vazbu. Progres byl skoro větší, než když jsem je učila osobně. Nebylo to ale technicky dokonalé, tak jsem hledala cesty, jak tento způsob výuky zlepšit. Objevila jsem virtuální učebnu Google Clasroom a pak už se to rozjelo ve velkém,“ popisuje první krůčky k takzvané asynchronní výuce, která už je dnes běžná.
Když se pak v září 2019 obě lektorky setkaly poprvé v kavárně na Novém Světě, ihned to klaplo. Projekt Digitální lektoři vymyslely hned na první schůzce. „Přišly jsme na to, že online výuka jazyků je ohromná díra na trhu. A už vůbec nikdo tu neučil, jak učit online. Dohodly jsme se, že začátkem listopadu uděláme první kurz, a tak se stalo,“ říká Hanka. Všechna místa byla hned obsazená.
„Byly to buďto mámy, které potřebovaly učit doma při mateřské, další si chtěly doplnit portfolio a jiné jen zjistit, jestli to funguje. Pro všechny byly online kurzy záložní variantou, jakýmsi bonusem. Nikdo to nechtěl dělat naplno, zdálo se jim to neosobní,“ dodává Ivana.
Jazykovým guru přes noc
Tento přístup ale téměř ze dne na den změnil covid. „Když byl vyhlášen první lockdown, byla jsem právě ve Francouzském institutu a vedení nám řeklo, že se ze dne na den zavírají školy a od příštího týdne bude výuka online. Pro mě to bylo v pohodě, ale ostatní kolegové vůbec nevěděli, co mají dělat,“ vzpomíná Hanka.
„Když jsem viděla to zoufalství v jejich očích, zavolala jsem ještě večer Ivaně, jestli neuděláme nějaký webinář. Domluvily jsme se, že budeme zadarmo online školit, jak učit online,“ dodává. V té době jazykové školy takovou možnost běžně nenabízely.
Ivanin manžel přes noc postavil nový web a lektorky během víkendu nahrály online kurz, který poté pustily na Facebooku. Vytvořily za tímto účelem událost a očekávaly, že se webináře zúčastní zhruba třicet lidí. To se ale spletly – bylo jich pět tisíc! A tak vznikli Digitální lektoři.
Projekt, na jehož přípravu si vyhradily původně zhruba rok, se najednou rozjel přes víkend. „Na další týdny jsme se staly takovou infolinkou, chodily nám stovky dotazů denně,“ vzpomíná Ivana na náročné období. „Všichni chtěli školení, oslovovaly nás celé jazykové školy. Vzhledem k tomu, že jsme to tu dělaly jediné, jsme nemohly říct, aby se obrátily na někoho jiného,“ dodává Hanka.
Oslovila je například jazyková škola Slůně, která po nich chtěla hned čtyřicetihodinový kurz o online výuce pro své pobočky v různých českých městech. Ivana ve španělštině učila lektory jazykové školy Deliberia, Hanka zase v angličtině školila lektory italské jazykové školy Lingua Nostra, ve francouzštině lektory Francouzského institutu a k tomu přednášela na Masarykově univerzitě v Brně.
V jazykové škole Polytechna hodnotily digitální lektorky ukázkové lekce jednotlivých vyučujících. K tomu se postupně přidávaly přednášky na řadě odborných konferencí, pořádaných například Národním pedagogickým institutem nebo Asociací jazykových škol.
V zahraničí se na pedagogických školách běžně učí, jak ve výuce různé digitální nástroje využívat, u nás to však ještě zvykem není. V jazykovém vzdělávání jsou potřeba dva základní typy – komunikační nástroj, jako je Zoom nebo Teams a platforma pro sdílení materiálů. Tyto dvě funkce už ale kombinuje řada nových aplikací. Na vývoji jedné z nich, kterou rozjíždí tuzemský startup Study Hub, se digitální lektorky právě podílejí.
Učení v pohybu
Kurzů Digitálních lektorů se ze začátku účastnili i dějepisáři nebo učitelé matematiky. „Známe lektory, kteří perfektně učí online i výtvarnou výchovu nebo divadlo,“ říká Ivana. Učit se online už zdaleka neznamená, že musíte sedět u počítače. „Dají se u toho dělat různé pohybové aktivity včetně cvičení,“ dodává Hanka.
Propojit lekci s pohybem a dalšími aktivitami je důležité především v kurzech určeným dětem. I s takovými tipy, jako je střídání aktivit, délka nebo dynamika lekcí, Ivana s Hankou lektorům radí.
Platforma Digitální lektoři navíc vytvořila prostor pro sdílení poznatků a tipů. „Práce jazykového lektora se často brala jen jako taková brigádka. Našim cílem bylo tyto lidi propojit, vytvořit z nich komunitu. Být jazykovým lektorem je totiž jinak strašně osamělá práce,“ říká Ivana.
S Hankou natáčejí s těmito lidmi rozhovory, provozují blog, kde sdílejí tipy pro výuku. To je část práce, kterou dělají zdarma jako takový bonus. Jádro jejich byznysu tkví ve školeních a kurzech. Vydaly už čtyři e-booky plné aktivit a k tomu navíc knihu 164 úkolů s tipy určenými nejen lektorům, ale i studentům cizích jazyků.
Vedle toho čas od času pořádají takzvané výzvy, což jsou několikadenní intenzivní online kurzy, kterých se účastní i 300 lidí najednou.
Znát svou cenu
Nejčastěji se jejich kurzů účastní angličtináři a češtináři. „Právě výuka češtiny pro cizince zažila díky online kurzům velký boom. Najednou můžete učit studenty po celém světě,“ říká Ivana. To nahrává i lektorům „menších“ jazyků, jako je japonština, finština, řečtina nebo korejština. Například za kurzy finštiny bylo dříve nutné jezdit do Prahy, ale nyní se dá jazyk studovat odkudkoli. I lektor v Kralupech nad Vltavou tak sežene dostatek studentů.
Projekty podobné Digitálním lektorům fungují také ve Spojených státech, Španělsku, Francii nebo Polsku, kde je obrovský jazykový trh. Žádná mezinárodní platforma, která by je sdružovala, ještě neexistuje, čas od času se ale koná konference, kde si lektoři z různých zemí sdělují své poznatky. „Lektor není jen učitel, který umí jazyk. Je to zároveň podnikatel, který musí umět svoje služby prodat a zvládat administrativu,“ upozorňuje Hanka. Musí si umět všechno dobře spočítat a také znát svou cenu, do níž se promítá i příprava na lekci nebo sebevzdělávání.
Znají ji i Ivana s Hankou. I když už administrativu, účetnictví nebo PR musely delegovat na externí spolupracovníky, rozšiřovat svůj byznys a přijímat nové lektory zatím nechtějí. „Obě vedle toho zároveň ještě učíme jazyky, a tak víme, že předáváme informace, které si můžeme samy ověřit. Díky tomu jsou zaručeně funkční,“ říká Ivana.
Pět aplikací na zábavné učení jazyků
Aplikace na učení slovíček v různých jazykových variantách, kde slova i s výslovností padají ve formě kapek a student s nimi dělá různá cvičení.
Vyberte místo na mapě a poslechněte si, jak mluví lidé v různých koutech světa, jaká používají nářečí, jaký mají přízvuk. Můžete přidat i vlastní nahrávku a hodnotit nahrávky ostatních uživatelů.
Nevíte si rady s výslovností? Zadejte slovíčko, zmáčkněte Enter a dostanete se k seznamu YouTube videí, kde ho uslyšíte rovnou i ve správném kontextu.
Polská aplikace, která trénuje slovní zásobu ve více než dvaceti světových jazycích formou kvalitně ilustrovaných her.
Klasika mezi výukovými aplikacemi. Stačí deset minut denně a rozdíl je znát.