skip to main content
Malá a střední firma

Nejlepší pepř chce do Evropy. Česká firma ho míchá s čokoládou i ginem

Jejich pepř si našel cestu do vyhlášených českých restaurací jako Casa de Carli, Sia nebo Soho. Oblíbili si ho i amatérští kuchaři a firmy ho kupují svým klientům jako luxusní a unikátní dárek. To však Kláře Dohnalové a Davidu Pavlovi, zakladatelům značky Pepper Field, a jejich týmu pořád nestačí.

Chtějí víc, chtějí dál, chtějí růst. A proč by ne, když se daří? V roce 2018 vsadili na nákup a dovoz kampotského pepře z Kambodži a byla to trefa. Tahle prémiová ingredience v tuzemsku chyběla – však se označuje za nejlepší pepř na světě. Pavel s Dohnalovou správně odhadli potenciál „šampaňského mezi pepři“ a během tří let se stali jedněmi z největších exportérů na světě.

Loňský rok končili s obratem 24 milionů korun, letos zvládli jen do září trojnásobný meziroční růst a vyhlížejí finiš roku na 70 milionech, s výraznějším ziskem než v minulých letech. Koronavirus a uzavření restaurací je nepoložil, zákazníci si kampotský pepř dál objednávali jako dárek a blížící se vánoční sezona dává Pepper Fieldu dost důvodů věřit v silný poslední kvartál.

Reklama

Rostoucí obrat je jedna věc, strategické kroky věc druhá. „Letošek je zlomový,“ uznává Pavel. Pepper Field totiž v aktuálním roce vyrazil do světa. Zatím má stabilizovanou pozici na Slovensku a pokukuje po evropských trzích – Pavel s Dohnalovou přijíždějí na pozvání ambasád okolních zemí a hledají příležitosti, jak o sobě dát vědět.

„Česká rozvojová agentura a ministerstvo zahraničních věcí nám pomáhají na trhy, veletrhy a další akce, kde se prezentujeme místním obchodním zástupcům,“ vypráví Dohnalová. „Rakušané i Němci jsou velcí milovníci pepře. V severských zemích jsou zase kvóty na udržitelnost, tam se snažíme propagovat naše udržitelné dárky. Ve Francii je trh hodně saturovaný kampotským pepřem, všichni ho znají, ale nenabízejí ho jako dárek.“ 

V Itálii pak kampotský pepř v kuchyních tolik nefrčí, takže Pepper Field tam vidí rovněž potenciál, s jehož naplněním pomáhá značce její ambasador Matteo de Carli, šéfkuchař pražské restaurace Casa de Carli.

„Snažíme se přes něj dostat ke koncovým zákazníkům, k šéfkuchařům,“ přibližuje Dohnalová. „Chceme se přizpůsobit jednotlivým trhům, to nám přišlo smysluplné.“

Reklama

Jejich portfolio přitom nekončí u zkumavek s pálivým zlatem. Pepper Field se spojil s vyhlášenými českými značkami a okořenil kampotským pepřem třeba čokoládu od Herufka, ořechová másla od Barenuts, sušené maso ve spolupráci s Maso Here, ale i gin vyrobený s řemeslným lihovarem Landcraft.

Díky tomu se mohou snadno adaptovat na jakoukoliv poptávku a oslovit i jiné publikum než to, které rádo experimentuje v kuchyni.

Pozitivní odezva přitom nepřichází jen od zákazníků, ale i od odborné veřejnosti. V září získal lyofilizovaný zelený pepř prestižní gastronomické ocenění Great Taste, a to rovnou tři hvězdy.

„To je skvělý úspěch, protože jsme ho vyvinuli v Česku jako jediní na světě na strojích, které máme díky České rozvojové agentuře. Stal se opravdovým unikátem,“ hlásí hrdě Dohnalová.

Zní to možná trochu kostrbatě – pepř z Kambodži dělá reklamu Česku –, ale funguje to velmi dobře. Až tak, že Pavel opatrně vyhlíží i expanzi za hranici kontinentu.

Firma už také dávno není jen společným projektem této dvojice, ale v silné vánoční sezoně vytíží až čtyřicet lidí, k tomu je třeba ještě připočíst zhruba dvě stovky farmářů v Kambodži, kteří díky Pepper Fieldu dostávají férovou příležitost, jak zobchodovat svoji úrodu.

Na fair a direct trade podmínkách si firma zakládá, letos vykupuje padesát procent veškeré produkce malých farmářů a v příštím roce se chce dostat na 100 procent. Udržitelnost pak v Pepper Field podtrhují balením produktů do ekologických obalů, letos přibudou na dárky krabice z recyklovaných materiálů.

Reklama
Reklama