Pandemická krize, zavřené hranice, vysoké ceny energií i válka na Ukrajině. Všechny tyto faktory v posledních letech zpomalovaly nejen hotelový byznys.
„Ze statistik víme, že v jiných západoevropských městech se obchod téměř vrátil do normálu, nebo se tam vrátí s jistotou ještě letos, v Praze se zatím situace na předpandemickou úroveň nevrátila,“ konstatuje Doris Hecht, šéfka pražského hotelu Andaz.
Hotel, který proměnil chátrající historickou budovu na Senovážném náměstí v designové místo pro setkávání se zahraničními hosty, otevřel teprve loni – v době, kdy začínala válka a v asijských státech ještě doznívaly pandemické restrikce.
Šlo o vůbec první projekt sítě luxusních hotelů Hyatt v celém Česku. „Byla to obrovská výzva. Přinést na trh jakoukoli novou značku je těžké, natož v době tolika krizí,“ přiznává devětačtyřicetiletá rodačka z Německa, která dříve vedla resort ze stejné sítě v Abú Dhabí.
Návštěvnost pražské metropole se podle ní vrací k předpandemického normálu, ale úplné zotavení čeká až příští rok.
Andaz v Praze otevřel ve chvíli, kdy se místní hotely teprve vzpamatovávaly z pandemie. Co byla největší výzva?
Nejistota. Hotel jsme otevřeli prvního března 2022, ale otevření začali připravovat téměř o rok dříve, když byla pandemie ještě v plném proudu. Nevěděli jsme, jestli budou k dostání účinné vakcíny, zda přijdou další mutace, ani jak všechno ovlivní nejen náš byznys, ale celou ekonomiku.
Ztížilo to plánování i spolupráci s obchodními partnery, protože ani oni nevěděli, co s jejich byznysem bude. Řešili jsme, jestli se ekonomika ještě někdy vrátí na předcovidovou úroveň, jestli se v Praze budou znovu konat velké akce a lidé budu jezdit na obchodní cesty.
Vrátil se do Prahy cestovní ruch v míře jako před pandemií?
Nikoli. Ze statistik víme, že v jiných západoevropských městech se téměř vrátil do normálu, nebo se tam vrátí s jistotou ještě letos. V některých destinacích jsou na tom dokonce lépe než dříve. V Praze bohužel ne.
Kdy se tam dostane?
Očekáváme, že příští rok nebo nejpozději v roce 2025. Dobrým ukazatelem jsou přímé letecké spoje do Prahy – k jejich počtu jsme se ještě nevrátili. Pokud tu chceme ubytovávat turisty, musí se k nám mít jak dostat.
Můžete to jako hotel nějakým způsobem ovlivnit?
Nesedíme a nečekáme, nemůžeme si to dovolit. Ale náš vliv je samozřejmě omezený. Jsme hotelový byznys, dost vzdálený od toho leteckého.
Se všemi zainteresovanými organizacemi z Prahy i s ekonomickými partnery ale neustále diskutujeme a snažíme se tlačit na posun správným směrem. Všichni dělají, co mohou, ale je to dlouhý proces, letecká spojení nejsou jako hotel.
Nemůžete se u nich prostě rozhodnout, že jednoho dne otevřete. Je nutné zpět přivést letadla, najmout zaměstnance… Navíc jsme se dočkali i mírného zvýšení cen energií, o to je to těžší.
Jakou obsazenost očekáváte v létě?
Přesná čísla vám bohužel říct nemůžu, ale jsme už velmi blízko normální, předpandemické obsazenosti v luxusním hotelu. Do Prahy se vracejí turisté, i když často z jiných zemí než dříve.
Některé trhy se zatím nevracejí, například Asie nebo samozřejmě Rusko. Objevujeme ale nové trhy: velmi zajímavou skupinou klientů jsou pro nás cestovatelé z Blízkého východu. Vracejí se i turisté z Ameriky, odkud k nám vždy proudilo nejvíce klientely.
Po pandemické krizi přišla ta geopolitická a energetická. Jak cestování ovlivnily?
Lidé jsou na cestách prostě uvědomělejší. Opravdu si vybírají, jak cestují, s kým cestují a kam cestují. Čím dál více se prolínají služební a rekreační pobyty, kdy lidé cestují pracovně, ale vezmou s sebou rodinu nebo přátele, se kterými tráví volný čas.
Druhá věc je, že lidé cestují udržitelněji v tom ekologickém slova smyslu. A sledujeme také vyšší náročnost klientů. Když dnes někam cestujete, čekáte tam naprosto transformativní zážitky, že se domů vrátíte jako jiný člověk.
Například?
Něco se naučíte, něco poprvé vyzkoušíte, objevíte novou vášeň nebo se spřátelíte s mimořádnými lidmi. I proto se zaměřujeme na to, abychom spojovali naše hosty s místní komunitou.
Například tak naši restauraci směřujeme k Pražanům, nedržíme zde hostům určitý počet míst a chceme, ať si zážitek z ní může užít opravdu kdokoli.
Loni touhle dobou stoupal trend last minute cestování, děje se to i letos?
Koncem pandemie to bylo téměř pravidlem – lidé nechtěli plánovat dlouho dopředu, protože často ani plánovat nemohli. Nebylo jisté, jaká omezení se budou cestování zrovna dotýkat.
Nyní se k plánování předem vracejí, zejména když přijíždějí do Česka nebo do Evropy ze zámoří. Také firmy začínají plánovat více dopředu pracovní cesty nebo konference.
Je to pro vás dobré znamení?
Samozřejmě, pomáhá nám to také lépe plánovat, odstraňuje to tu nejistotu. A samozřejmě se nám dělají lépe i finanční projekce.
Jsou pro vás letní měsíce obvykle nejsilnější?
Je to přesně červen, červenec nebo srpen, tak jak by se dalo očekávat. Velice silné jsou u nás ale i září, říjen nebo listopad – Praha není díky klimatu přísně letní destinace.
Už teď máme relativně velkou obsazenost na listopad, samozřejmě první čtvrtletí, kdy je tu zima, jsou nejslabší. Z pohledu sezonnosti se ale chování turistů příliš nezměnilo.
Z jakých zemí k vám přijíždějí hosté nejčastěji?
Stále je to ze Spojených států, přestože tento trh ještě není na úrovni před pandemií. Následují evropské státy a Střední východ. Velmi slabý trh je teď pro nás Asie. A ruský trh, který byl dříve pro Prahu zásadní, pro nás kvůli geopolitické krizi přestal existovat.
Zvyšuje energetická krize cenu vašich pokojů?
To je dobrá otázka. Cena pokoje je složena z mnoha aspektů, energie jsou samozřejmě jedním z nich. Jejich ceny nás loni velmi ovlivnily, ale dnes jde jejich hodnota zase dolů, a proto už nás, ve smyslu provozu hotelu, tolik netrápí.
Ceny energií ale měly a mají vliv na cestování jako takové: dotkly se jízdenek i vstupenek na nejrůznější akce a památky v destinaci, stejně tak mají dopad na restaurace. Lidé si najednou cestování kvůli vyšším nákladům na energie nemohli dopřát.
V luxusním segmentu, ve kterém se pohybujeme, je ale dopad o něco menší. Přišli jsme na trh s nějakou cenovou strategií a držíme se jí. Inflace samozřejmě měla vliv i na ceny hotelů napříč metropolí, ale že bychom nechali zaplatit hosty zvýšené náklady za energie, to se neděje.
Jak jsou na tom vaše tržby se srovnání s loňskem?
Jsou vyšší. Není to razantní skok, ale postupně a stabilně se zvyšují tak, aby v příštím roce snad dosáhly úrovně, kterou bychom považovali za normální před pandemií.
Očekáváme navíc, že příští rok se vrátí už zmiňovaný asijský trh. I proto už bude podle našich predikcí rok 2024 z hlediska tržeb i obsazenosti v normálu.
Je něco, čeho se nadále obáváte?
Kéž bychom věděli, co všechno se může stát. (smích) Během posledních let jsme ale byli zvyklí přecházet z jedné krize do druhé, proto věřím, že cokoli přijde, budeme to umět zvládat mnohonásobně lépe.
Pořád máme vysokou inflaci, pořád je tady geopolitická krize a pořád je stále těžší shánět kvalifikované kolegy. Strach ale není dobrá strategie.
A co dobrá strategie je?
Být flexibilní, pružní, přizpůsobiví… Je to součást každého podnikání, teď více než kdy jindy. Dříve jsme měli před jakoukoli změnou dlouhé porady. Teď už ve chvíli, kdy zjistíme, že něco nefunguje, například ze zpětné vazby od hostů, prostě to změníme.
Flexibilita nám navíc umožňuje být kreativnější a soustředit se opravdu na zákazníky.