Psal se rok 2016, když Alan Fabik a Pavel Hübner na hotelovém pokoji v Las Vegas kreslili první náčrty své stavebnice pro internet věcí. Do Spojených států vyrazili na veletrh spotřební elektroniky CES, kde chtěli získat inspiraci pro inkubátor Jablotron Projects, který v té době společně vedli.

Jejich stavebnice, kterou si může každý snadno složit a zapojit, zaujala i majitele společnosti Jablotron Dalibora Dědka. A z nápadu se rozhodl udělat spin-off firmu. Vznikla tak společnost BigClown, která se později přejmenovala na Hardwario.

„V Jablotronu jsme se naučili vyrábět elektroniku s velmi malou spotřebou energie. Tu mají i sítě internetu věcí zvané LPWAN, které se shodou okolností v té době objevily,“ rekapituluje CEO firmy Alan Fabik, který se se svými společníky od Jablotronu později přátelsky odpojil.

„Tyhle dvě věci byly klíčové pro úspěch našeho současného podnikání. Díky tomu jsme dnes specialisté na vývoj a výrobu hardwaru, který dokáže běžet na baterie i několik let a po celou dobu komunikovat a přenášet informace.“

Zařízení z dílny Hardwaria mají využití třeba v zemědělství a lesnictví – v lese totiž zásuvku opravdu nenajdete. Liberecká firma se podílí například na projektu Kůrovcové info, monitorujícím výskyt lýkožroutů, a svá čidla nasazuje i do kravínů, kde kontrolují podmínky pro chov zvířat, jako je teplota či vlhkost.

Mezi zákazníky firmy patří i řada automobilek. „Na první pohled si můžete říct, že v továrně asi nebude takový problém s napájením jako v lese, ale i tam nacházíme uplatnění. Jestliže chcete například rychle monitorovat výrobní linku, nemusíte zřizovat novou zásuvku, ale jednoduše využijete naše bateriové zařízení, které okamžitě začne měřit a odesílat data,“ přibližuje podnikatel.

Vyvíjejí také elektronickou „espézetku“ pro drony.

Podobné řešení dodává Hardwario například společnosti Škoda Auto. Pro TPCA zase dělá prediktivní údržbu. Díky sběru dat o teplotě či otřesech strojů dokáže předvídat závady a včas na ně upozornit.

Liberecká firma spolupracuje také s jedním z nejúspěšnějších evropských startupů Unifly, který se zabývá řízením leteckého provozu dronů. Společně vyvíjejí jakousi elektronickou „SPZ“ pro bezpilotní letouny.

„Jde o elektronické zařízení, které vysílá informace o pohybu stroje a autority tak mají přehled, jestli nějaký dron nelétá v zakázané oblasti,“ vysvětluje Fabik.

Hardwario se podílelo také na vývoji minialarmu z dílny nadějné české softwarové společnosti eMan, která letos vstoupila na trh Start pražské burzy. A se společností ZAT zase spolupracuje na zařízení pomáhajícím monitorovat pacienty ve zdravotnických a sociálních institucích.

S firmou Adastra provozuje Hardwario společný podnik Adastra Lab, který se zaměřuje na digitalizaci retailu. „Ve 20 letech jsem začínal jako prodejce kosmetiky. Obcházel jsem stovky prodejen a vždy mě zajímalo, jak dobře se mé zboží prodává. I proto mě těší, že dnes na trh přinášíme řešení, které taková data poskytuje dodavatelům v reálném čase,“ říká CEO firmy.

Adastra Lab má zatím v nabídce dva produkty. Prvním z nich je chytrý regál. Na jeho vývoji spolupracuje i Univerzita Pardubice, která má patentovanou technologii tištěné elektroniky. Regál se vyloží fólií sbírající data o tom, jaké zboží na jakých pozicích se nejlépe prodává. Druhým produktem je chytrá váha, která funguje na podobném principu sběru dat.

Nově Hardwario také spouští službu IoTbezStarosti.cz, která má umožnit digitalizaci výroby firmám všech velikostí. „Dosud jsme firmám svá zařízení prodávali. Teď jim ho chceme nabízet formou služby za měsíční poplatek kolem 250 korun, který zahrne pronájem, konektivitu, zákaznickou podporu i výměnu baterií. Návratnost investice je tak okamžitá,“ přibližuje Fabik.

Vydání Forbesu Sklizeň 2.0

Díky tomu si podle něj i menší firmy mohou dovolit digitalizovat všechny stroje v továrně. „Podniky se obvykle vymlouvají na tři věci: digitalizace je podle nich příliš složitá, přináší bezpečnostní rizika a má nejistou návratnost. Na všechny tyto obavy ale máme odpověď. Nabízíme jim jednoduché zařízení, které komunikuje přes nezávislou síťovou vrstvu za rozumnou cenu,“ říká CEO společnosti Hardwario.

Na B2B se přitom firma orientuje až v posledních letech. Během svých začátků cílila spíše na komunitu kutilů a takzvaných makerů. „Náš první produkt byla již zmíněná stavebnice pro internet věcí. Vedle té v současnosti nabízíme ještě další tři platformy,“ popisuje Fabik.

Rozvinout byznys společnosti pomohla investice skupiny FSG a také crowdfungingové kampaně na portálech Indiegogo a Fundlift. „Na Fundliftu jsme získali osm milionů korun. To nám umožnilo expanzi do Velké Británie, kde jsme založili pobočku. Díky tomu se nám podařilo získat zajímavé zahraniční zákazníky,“ říká podnikatel.

Hardwario díky tomu spolupracuje v oblasti internetu věcí na globální úrovni například s Vodafonem. Jeho zařízení využívá i britské ministerstvo životního prostředí, které tak sleduje vliv klimatických změn na půdu či lesy.

Ve Velké Británii se chce firma zaměřit také na vzdělávání, kterému se věnuje i v Česku. Ve spolupráci s organizací Czechitas dělá kurzy internetu věcí a pořádá i letní školy. Experti z Hardwaria lektorují i předměty na Unicorn University, která jako jedna z prvních vysokých škol otevřela obor zaměřený na internet věcí.

Loni měla firma obrat kolem 20 milionů korun, letos i kvůli pandemii koronaviru očekává podobné výsledky. V příštím roce by ale tržby chtěla zdvojnásobit. „Věříme, že i díky našemu novému obchodnímu modelu se nám podaří náš byznys rychle škálovat.“