Kdyby v tyto dny přišel designér Jaroslav Ježek na výstavu do Uměleckoprůmyslového muzea v Brně, jeho srdce by jistě zaplesalo. Přednímu českému umělci, jehož něžné porcelánové sošky s jemnými liniemi máme snad všichni doma, by se také nejspíš rozzářily oči radostí.
A to nad výstavou nové vlny českého porcelánu, která se po premiéře na pražském Designbloku právě sem do Moravské galerie před pár dny přesunula. Výběr uměleckých děl i sériově vyráběných produktů od současných českých začínajících i etablovaných tvůrců ukazuje autorský porcelán z posledních dvaceti let. Je to zároveň i doba, po kterou slavný designér Ježek již není mezi námi.
Základním časovým bodem této nádherné expozice s názvem Terra Alba je přelom tisíciletí, přesněji rok 2002, kdy v Praze vznikl první design shop studia Qubus. Právě ten se u nás stal zásadní platformou pro tehdejší nastupující generaci mladých autorů, která svou tvorbu spojila s obsahovým či konceptuálním designem.
„Tvůrci z tohoto okruhu se od počátku poměrně často vyjadřovali také prostřednictvím porcelánu, takže se tento tradičně vnímaný materiál stal významným prostředníkem pro prosazování nové kreativy,“ uvádí kurátor výstavy Radek Wohlmuth s tím, že porcelánovým objektům nechybí zpochybňující přemýšlivost a občas ani ironie.
Přestože výstava mapuje dvě dekády, její těžiště se soustředí především na poslední desetiletí tak, aby se do ní propsaly současný stav, kontext, způsoby nakládání s tradicí, ale i aktuální životní pocit tvůrců. Zároveň v porcelánových objektech také rezonují témata, jako jsou například ekologie, udržitelnost, inkluze nebo pandemická situace.
„Výběr záměrně opomíjí některé notoricky známé realizace, navzdory tomu, že mají z dnešního pohledu prokazatelně iniciační charakter, ať už v rámci polistopadových oborových dějin, nebo s ohledem na obecnou demokratizaci designu směrem do společnosti,“ dodává kurátor.
Výstava, která je opravdovou pastvou pro oči, nemá jen ambici představit vyčerpávající přehled nejznámějších milníků, stejně jako prakticky nebere ohled na velkosériově produkovaný a standardní užitý porcelán. Naopak ale ukazuje, že právě porcelán umožňuje s předměty pracovat jako s užitým řemeslem.
„Porcelán si drží také jakousi nebinární pozici, kdy se přelévá mezi uměním, estetikou a funkčností. Zajímavý je také jako environmentálně neutrální materiál, nepálí se už čtyři dny v kuse jako dřív, ale naopak jde o jednotky hodin. Navíc má vysokou hodnotu udržitelnosti, protože se nezničí ani za sto let, pokud ho tedy nerozbijete,“ říká ředitel galerie Jan Press.
Výstava, za kterou ideově stojí Jana Zielinski a Jiří Macek, architektonicky Maxim Velčovský a kurátorsky pak Radek Wohlmuth, má být zároveň poctou českým porcelánkám, které teď prožívají šok v souvislosti s vysokými cenami energií. „Poukazujeme také na přehodnocení porcelánu, který má vysokou hodnotu v tom, co představuje. A že porcelánky je důležité zachovat,“ doplňuje Press.
Název výstavy Terra Alba, která bude v brněnském UMPRUM ke zhlédnutí do 29. ledna 2023, pak odkazuje k charakteristické bílé barvě. Latina zase připomíná jeho dlouhou historii. Může také evokovat, že tajemství a počátky výroby porcelánu jsou spojeny s dalekou Čínou, odkud se tato luxusní komodita dostávala díky objevitelským výpravám do Evropy.