skip to main content
Ekologie

Cirkutaškou proti špatnému svědomí. Košík vyhlásil válku tunám papírového odpadu

Další z online supermarketů se chce zbavit hromady papírových obalů, ve kterých dováží zákazníkům nákupy. Zatímco Rohlík začal už před pár měsíci nabízet zákazníkům za zálohu vratné recyklované tašky, jeho konkurent Košík se rozhodl jít jinou cestou, cestou reinkarnace.

Z každého obalu, který od zákazníka vybere, udělá další, se sedmi životy. Spojí se kvůli tomu s finskou společností Huhtamaki a začne je přetvářet na kompostovatelné a recyklovatelné. Ty se pak k zákazníkovi vrátí zpět třeba v podobě obalu na vajíčka.

Majitelé online supermarketů otevřeně přiznávají, že patří do skupiny největších producentů papírového odpadu, za což od zákazníků často sklízí kritiku. Na jeden průměrný nákup využívá jen Košík v současné době kolem pěti až sedmi papírových tašek a desítky tun papírového odpadu navíc produkuje i jeho sklad.

„Proto startuje projekt Cirkutašek, u kterých zajistíme kompletní ekologickou recyklaci. Papírové tašky začneme od zákazníků vybírat ve velkém a spolu s papírovým odpadem z našeho skladu odvážet do recyklačního zařízení společnosti LeoCzech, která patří do finské skupiny Huhtamaki. Tam se papír rozmělní unikátní metodou a vznikne surovina pro další recyklaci,“ popisuje mluvčí Košíku František Brož.

Z látky se následně vyrobí krabičky na vajíčka. Ty už pak může zákazník vyhodit do kontejneru na papír, aby se z něj posléze vyrobila třeba zase papírová taška. A tento proces se může opakovat až sedmkrát.

„Žádná ekologičtější varianta momentálně na trhu není. A už v příštích měsících bychom chtěli stejnou cestou vyrobit i vaničky na ovoce a zeleninu, květníky na čerstvé bylinky nebo organizéry na zálohované plechovky,“ dodává Tomáš Jeřábek, generální ředitel Košíku.

Reklama

Letos vezli řidiči Košíku nákupy pro zhruba 130 tisíc domácností z celého Česka. Týdně jde o desetitisíce objednávek, denně pak o nižší desítky tisíc papírových tašek. Ty mohou zákazníci vracet kurýrům už dnes, dělá to ale jen zlomek z nich.

„Bylo to ale i tím, že jsme na to nijak zvlášť neupozorňovali. Teď s novým projektem to chceme změnit a do budoucna bychom se chtěli dostat na hranici osmdesáti procent vybraných tašek,“ doplňuje mluvčí František Brož. Do ekologických projektů chce Košík investovat desítky milionů korun.

Ekologie je důležitá i pro konkurenční Rohlík. Online supermarket začal už od poloviny září svým klientům nabízet vratné recyklované plastové tašky. Za zálohu 250 korun jich získají dvacet. Vyrobené jsou z recyklovaných PET lahví.

Prodejce v nich přiveze zákazníkům nákup a ti pak při dalším objednání kurýrovi tašky vrátí. Praní tašek, které by měly vydržet minimálně pětadvacet nákupů, zajišťuje externí firma. Až nebude moci obal sloužit, rozvlákní se na granulát a bude možné z něj vyrobit další PET lahev.

Rohlík také jako první přišel s vratnými taškami pro opakované použití. Ty využívá už přes 27 tisíc zákazníků. Jejich výhoda? Jsou o osmdesát procent ekologičtější než klasická papírová taška.