skip to main content
Ekologie

Kruh se uzavřel. Mattoni a Košík získaly certifikaci pro svou cirkulární PET lahev

Výrobce nápojů Mattoni a internetový obchod Košík.cz už od ledna 2020 v pilotním projektu testují zálohování PET lahví. A nápojové obaly, které zákazníci vracejí, přetvářejí opět v nové lahve. Teď získali certifikaci GCC Closed Loop Product, která dokládá, že se českým firmám podařilo uzavřít materiálovou smyčku.

Záloha se vztahuje na speciální edici lahví vyrobených z osmdesátiprocentního recyklátu. Po použití je kurýr vyzvedne a tříkorunová záloha se připíše zákazníkům v podobě kreditů na další nákup. Vrácené lahve se následně zrecyklují do nových obalů, opět s obsahem osmdesáti procent recyklátu.

Že systém skutečně funguje, potvrdila nezávislá certifikační společnost GreenCircle Certified. „Cirkulární ekonomika bude zásadní pro budoucnost celého světa. A společnost Mattoni k tomu významně přispívá a nastavuje nový standard, jak pracovat s materiály ve světě,“ říká spoluzakladatel certifikační společnosti Tad Radzinski.

Reklama

Podle generálního ředitele společnosti Mattoni 1873 Allesandra Pasqualeho jde o důležitý krok ve snaze o udržitelnost. „Jsme pyšní, že jsme vyrobili první certifikovanou cirkulární PET lahev na českém a snad i evropském trhu. Dokazuje, že recyklace z lahve do lahve funguje a že tento cirkulární systém je srovnatelný se znovuplnitelnými lahvemi.“

Zákazníci na zálohované lahve slyší

Zálohované lahve si přitom oblíbili i zákazníci. Více než polovina lidí nakupujících na Košíku jim dala při výběru přednost před běžnými lahvi. A zároveň se více než každá druhá lahev vrátila kurýrovi. Stálí zákazníci pak lahve vracejí o polovinu více.

„Před příchodem pandemie byla tato čísla ještě vyšší. V té době se prodalo 78 procent lahví zálohovaných. Určitou dobu jsme ale z hygienických důvodů nebyli schopni vybírat obaly od zákazníků. Mám ale radost, že i přes tyto komplikace překonaly zálohované lahve v prodejích ty běžné,“ uvádí generální ředitel společnosti Košík.cz Tomáš Jeřábek.

V pilotním projektu se zatím prodaly desítky tisíc kusů těchto lahví. Podle obou společností přitom úspěch pilotu ukazuje, že zálohování může být plošné. A jeho výsledky by chtěly replikovat na celý český trh. Zálohy navíc plánují zavést nejen na PET lahve, ale i na plechovky.

Reklama

Česko by se podle nich mohlo inspirovat deseti evropskými zeměmi, které už tento systém využívají. Dalších jedenáct ho už navíc připravuje, včetně sousedního Slovenska. Čeští zákonodárci se tomu však zatím brání s tím, že dosavadní systém recyklace ve formě sběru do žlutých kontejnerů recyklace je dostačující.

Podle Pasqualeho ale ve stávajícím systému dochází často pouze k takzvané downcyklaci, kdy se z původního materiálu stává nový nižší kvality, který již nemůže být recyklovaný dál. „PET lahve se většinou promění do vláken pro výrobu textilu, který už dál zrecyklovat nelze. Velká část navíc stále končí ve spalovnách nebo na skládkách,“ upozorňuje.

Kritici zálohového systému včetně ministerstva životního prostředí naproti tomu argumentují tím, že by se zbortil stávající sběr plastů. Tím, jak by ze žlutých kontejnerů vypadly cenné PET materiály, by se snížila i motivace k recyklaci dalších, méně hodnotných materiálů.

„Abychom vzácný plast nevyužívali na jeho maximum jen proto, že pomáhá třídit špatný plast, nepovažuji za správné. Navíc zkušenosti ze světa včetně Německa ukazují, že v zemích, kde byl zálohový systém zaveden, to naopak třídění plastu zlepšilo,“ reaguje Pasquale.

Zálohování může snížit emise o třetinu

Podle studií, které si společnost Mattoni dělala před rokem, by zálohování mělo oproti stávajícímu systému snížit množství vyprodukovaných emisí zhruba o třicet procent. A pokud by se technologie ještě vylepšila, mohlo by to být i více.

„Skleněná lahev se může v průměru zrecyklovat zhruba desetkrát, než ztratí své vlastnosti potřebné pro další využití. Plastové lahve by mohly sklo dokonce předčít. Záleží jen na tom, jaké procento se jich vybere a zároveň jak se s rozvojem technologií podaří eliminovat ztráty při recyklaci,“ říká Tomáš Jeřábek.

Současný projekt podle něj zapadá do dlouhodobé strategie jeho společnosti. Firma přešla na zelenou energii, využívá auta na CNG a snaží se omezit plýtvání potravinami. Na ekologii staví i nové prostory, kam se brzy stěhuje.

„Chceme tam otestovat náš projekt Zodpovědná domácnost. Hodláme si sami na sobě vyzkoušet, jak je možné přistupovat k ekologii a udržitelnosti a naše poznatky přenášet na naše zákazníky. Pokud chceme ukázat, že změna je možná, tak musíme jít sami příkladem,“ uzavírá Jeřábek

Reklama
Reklama