Ze stropu butiku na Malé Straně se zdánlivě sype kupa bílých květů. Jsme na Újezdě, v obchodě se šperky 27jewelry. Jeho zakladatelka Lenka Kerlická si pohrává se zlatým náhrdelníkem na krku a vypráví, na čem právě pracuje.

Před více než rokem navrhla své první dámské hodinky, dnes má dva rozpracované modely – celozlaté hodinky s brilianty z „pomačkané“ kolekce Wrap, druhé osadila diamanty. 

„Určitě budou pro sebevědomou ženu, protože jde o výraznější kousky,“ popisuje designérka zatím jen v náznacích. „Kolekce Wrap je umělečtější, druhé hodinky budou o něco jemnější,“ říká o špercích, jejichž cena bude začínat na půl milionu korun. 

Šperkům se Lenka Kerlická věnuje desátým rokem. Za tu dobu se jí ze značky 27jewelry podařilo vytvořit synonymum pro lokální snubní prsteny. Namísto populární modré krabičky chce dnes mnoho snoubenek říct své „ano“ nad prstenem Cluster, rozvlněným kroužkem s drobnými kamínky. 

K těm nejžádanějším kouskům dnes u snoubenců konkrétně patří prsten Diamond Cluster Delicate s jemnou kompozicí čtyř různě velikých briliantů. V prodejích ho následují masivnější prsteny z linie Contentment. „Je to jeden z prvních šperků, který jsem kdy udělala. Odvíjela se od něj má další tvorba. Pro mě je nekonečný, jednoduchý, ladný, pánský i dámský,“ odpovídá Kerlická, když mě zajímá, zda má své bestsellery ráda stejně jako její zákazníci. 

V roce 2012 byla ve svém podnikání sama, dnes zaměstnává 32 lidí. „Na začátku bych si ani nepředstavila to, kde jsme teď. Tehdy jsem snila o tom, že budu dělat šperk, strašně jsem stála o to, aby se někomu líbil a občas si u mě někdo něco koupil,“ popisuje se širokým úsměvem podnikatelka, která se během zavedení své značky stihla stát matkou a dnes ročně vyrobí šperky v hodnotě 24 milionů korun. Co za jejím úspěchem stojí?  

„Asi mé nezmarství a nadšení pro detail. Pořád mám nějaké nápady a bláznivé představy o tom, co všechno se ještě musí zlepšit,“ říká čile Kerlická. Příští rok chce otevřít novou pobočku 27jewelry v Bratislavě. Právě zákazníci ze Slovenska jsou nejpočetnější zahraniční klientelou jejích šperků a neváhají si pro ně zajet osobně do Prahy. Designérka jim chce cestu ke své práci ulehčit. 

Její zmiňované nezmarství se navíc projevuje i v dalších projektech. Pod značkou Lenka Kerlická navrhuje hravé a masivnější šperky, pod názvem 27ascent vyrábí designové, skleněné aromalampy a přírodní olejové parfémy, V plenkách je název její vkusné knihy, která slouží k zaznamenání prvního roku miminek. V hlavě už Kerlická nosí pokračování tohoto stylového alba a až prý bude mít jednou více času, chtěla by navrhovat boty či kabelky s kovovými uchy. 

Lockdowny značka 27jewelry ustála, ačkoli snoubenci – její nejpočetnější skupina zákazníků – měli ztížené podmínky svatebního veselí. Lidi se dnes berou jako před pandemií, šperkařský průmysl je ale covidem poznamenán stále.

Vzácné kameny podle Kerlické zdražily o padesát až sto procent, na dodání se čeká několik měsíců a komunikace s prodejci drhne. Když navíc Putin rozpoutal válku na Ukrajině, zákazníci si prý nechtěli kupovat šperk, který si obvykle pořizují pro radost. Nyní ale mění strategii a lesklým kovem se naopak chtějí rozveselit. 

Až osmdesát procent prodaných šperků 27jewelry je pořízeno k výjimečné příležitosti a zásadním životním milníkům. Cítí designérka při jejich tvorbě zodpovědnost? „Spíše bych použila slovo čest,“ říká dojatě Kerlická. „Mohu vytvořit něco, co bude lidem jejich vzácný moment navždy připomínat. Ať to jsou narozeniny, nebo svatba, často se na šperk skládá celá rodina a to je něco opravdu hezkého, věčného a nezničitelného.“ 

Autorka je redaktorkou magazínu Esprit Lidových novin.