Před deseti lety krok do neznáma, dnes byznys vynášející miliony. Pražská IT firma Algotech v roce 2012 otevřela datové centrum s cílem nabízet českým byznysům prostor a provoz v cloudu.

K tomuto kroku se odhodlala v době, kdy výraz cloud pravidelně používali jen ajťáci a pár zasvěcených. Doba se ale změnila. Naštěstí pro Algotech.

Je důležité mít v čele firmy vizionáře – přinejmenším takového, jakým je František Zeman. V čele Algotechu, v němž má mírně nadpoloviční podíl, stojí skoro dvě desetiletí. A právě on přišel zkraje minulé dekády s nápadem připravit firmu na technologickou změnu, na které z velké části vyrostl například americký obr Amazon.

Letos by jen tahle část byznysu postavená na cloudových službách měla karlínské firmě s téměř třistamilionovým obratem vydělat deset milionů korun a příští rok už dvojnásobek. Klienti Algotechu totiž přibývají tak rychle, jako by šlo o čerstvý startup postavený na převratně inovativním nápadu. Jenže to tak není.

Za karlínským úspěchem je deset let práce, kterou Zeman se společníky musel sedm let dotovat z dalších částí technologické firmy. Postavit v roce 2012 vlastní datové úložiště v brownfieldu v Libčicích nad Vltavou a nabízet v něm prostor českým společnostem se totiž z dnešního pohledu jeví jako poměrně divoký nápad.

Dnes Zeman datové centrum popisuje jako zlaté firemní vejce. Svět – včetně Česka – jede na vlně ukládání firemních dat mimo sídlo společnosti.

„Nedávno jsem večeřel s lidmi, kteří stojí za velkou digitální cestovní agenturou. Ti ve svém oboru zažili něco podobného. Kdysi zdánlivě nesmyslně přepisovali katalogy cestovek a dávali je na internet. Jenže vytrvali a dnes jsou jednička na trhu,“ říká František Zeman. 

Algotech si v Česku ukrajuje z cloudového koláče, který má letos celosvětové ambice přesáhnout hodnotu 330 miliard dolarů. Zeman a jeho tým ale zůstávají doma, kde cílí na malé a střední firmy od dvaceti do 250 zaměstnanců.

Takových firem je tu přes dvacet tisíc a Algotech je v oslovování úspěšný. Zatímco před třemi lety cloudové služby Algotechu využívalo 250 klientů, dnes už se klienti počítají v tisících, přičemž roční nárůst létá v desítkách procent.

Když něco nebude fungovat, je možné přijít za mnou do kanceláře a nafackovat mi.

Jedním z důvodů růstu je i koronovavirová pandemie. Když totiž lidé loni v březnu houfně opouštěli kanceláře a začali pracovat z domova, řada firem, a to hlavně těch menších, neuměla svým lidem zajistit zabezpečený přístup k pracovním datům. Cloud pro ně byla cesta, jak to vyřešit.

Zeman kromě jiného zákazníky přesvědčuje i tím, že Algotech je dostupná česká firma, která s nimi bude mluvit česky. “Možná to trochu přeženu, ale naši klienti vědí, že když něco nebude fungovat, je možné přijít za mnou do kanceláře a nafackovat mi. Tedy pokud to bude naše chyba,“ konstatuje Zeman.

„Nikdy se to nestalo, ale ta možnost tady je,” říká se smíchem muž s tělesnou konstitucí boxera těžké váhy.

61 %

Tolik šéfů a šéfek českých firem aktivně řeší, v jaké zemi má uložená firemní data.

Velkou roli z pohledu získávání nových klientů hraje i fakt, že zákaznická data ukládá Algotech v Česku. Potvrdil to alespoň průzkum, kterým firma prostřednictvím agentury STEM/MARK oslovila zástupce malých a středních firem.

Z odpovědí v průzkumu vyšlo najevo, že 61 procent českých podnikatelů a podnikatelek klade velký důraz na to, kde mají firemní data uložena. Vedle Česka jsou ochotni akceptovat ještě území Evropské unie, ale naopak Čínu vnímá 81 procent respondentů z pohledu bezpečnosti dat problematicky.

„Byť jsou data většiny českých uživatelů obsluhována datacentry v EU, deklarované obavy z úložišť v Číně jasně mluví proti globalizaci dat. Otevírá to také otázky sdílení údajů na čínských zařízeních a skrze v Číně hostované aplikace,“ varuje Petr Loužecký, ředitel cloudových služeb Algotechu.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Firmě vedle dodávek ERP a CRM systémů generuje největší objem příjmů oblast telekomunikací, s nimiž Algotech kdysi začínal. Firmám zajišťoval služby související s telefonními ústřednami a call centry.

„Díky tomu máme v DNA firmy vetknutou dostupnost. Když byl v roce 2005 nedostupný e-mail nebo aplikace na internetu, dalo se s tím chvíli žít. Když vám ale nefungoval telefon, byl to průšvih,“ vzpomíná František Zeman.

Dnes, v době totální nadvlády internetu, se to může zdát jako mrtvý byznys, ale opak je pravdou. Algotech dál zajišťuje telco služby například pro jednu ze tří největších bank v Česku, která odbaví desítky tisíc hovorů měsíčně.

„Většina z nich jde do zákaznického centra, ale kolem dvaceti tisíc jich míří přímo k bankovním poradcům, kteří za klienty přes telefon provádí například bankovní převody,“ vysvětluje František Zeman. 

I v tomto segmentu, který se roky prakticky neměnil, letos došlo ke covidovému posunu. Lidé z Algotechu totiž podle Zemana roky chodili do firem provozujících call centra s tím, že se jim vyplatí si pořídit technologii, díky níž budou moci operátoři pracovat z domova.

„Celou dobu to bylo jako bušení na zavřená vrata, ale jakmile přišel covid, všechno bylo jinak. U některých klientů to netrvalo ani týden a bylo to tak, jak jsme původně navrhovali,“ říká Zeman, který kromě podnikání vyráží za vysokohorskými treky do Himálaje a za sebou má i dobytí severního pólu. S těmi fackami tedy opatrně!