skip to main content
Sociální sítě

Clubhouse nás stihl nadchnout i omrzet. Nové investiční kolo však ukazuje, že něco přehlížíme

Pamatuji si to jako včera. Ono to taky bylo skoro včera, respektive 18. ledna, kdy mi Martin Žufánek poslal pozvánku do čehosi s názvem Clubhouse. Stáhl jsem si aplikaci, abych tam našel influencera v důchodu Jonáše Čumrika nebo marketéra Tomáše Pflanzera. V pořádku.

Po úvodním rozkoukání (po němž už na Clubhousu Martin Žufánek nikdy nepromluvil) jsem se vydal najít, o čem že jsem to vlastně nevěděl. Okamžitě mě zaujala jedna informace – investorem této hlasové sociální sítě je firma Andreessen Horowitz. Najednou prvotní skepse opadla zcela.

Andreessen Horowitz je totiž ve světě objevování velkých pecek pojem. Jde o jednu z nejúspěšnějších venture kapitálových firem vůbec, která podpořila v rozkvětu jména jako Facebook, Instagram, Pinterest, Zynga, Lyft nebo Dollar Shave Club. Mentálně pro mě šlo o jakýsi „legit check“.

Reklama

Následující týden netřeba barvitě popisovat, mnozí z vás ho nepochybně prožili podobně. S přáteli a známými jsme se účastnili řady diskusí v takzvaných Rooms.

Jonáš Čumrik zavedl pojem „růmka“, mnohými milovaný, jinými nenáviděný, zatímco Ondřej Aust v jedné večerní diskusi koketoval s pojmem salónek. Řada uživatelů se drží strohého označení místnost.

Diskuse v místnostech byly někdy plodné a hodné pozornosti, jako například ta o mediálním světě, kterou pořádali kolegové z CzechCrunche a kde se kromě nás sešli i zástupci Deníku N, Reflexu nebo majitel komunikační skupiny C&B Tomáš Jirsa. V nedávné místnosti se zase potkali podnikatelé Tomáš Čupr, Michal Menšík, Michal Šmída, Adam Kurzok a možná i Aleš Zavoral.

Dobrý a špatný obsah je naprosto všude.

Jindy jde však o banality nejtěžšího kalibru, v čemž spočívá jedno z kouzel Clubhousu. I sebevětší moula najednou získá pocit, že má světu co říct, a dostane k tomu dokonce pódium a často i obecenstvo, pro nějž se poslech náhodných slov stal další formou prokrastinace. Vrcholem všeho je, když na Clubhouse narazíte na místnost s názvem Kde najít čas na čtení knih.

A přesně takto naši malou skupinu, před týdnem tak nadšenou z nové věci, Clubhouse do jisté míry omrzel. Chtělo by se tedy zlomit nad novou sociální sítí hůl? Nijak zvlášť, ze dvou důvodů.

Zaprvé, dobré a špatné věci jsou naprosto všude, dobrý a špatný obsah také. Nic z toho není charakteristické pro Clubhouse. Je to lidská přirozenost. A druhým důvodem je už zase Andreessen Horowitz.

Reklama

Tihle borci mají totiž více imaginace. Už dříve do Clubhousu zainvestovali 12 milionů dolarů a před dvěma dny se svezli v dalším investičním kole (Series B), v němž mohl být Clubhouse podle spekulací z kuloárů Silicon Valley oceněn na jednu miliardu. Že by jednorožec dostal hlas?

„Když jsem poprvé potkal Paula Davisona, trvalo mi zhruba 10 sekund, abych si uvědomil, že jde o jednoho z nejvíce charismatických a energických zakladatelů, s nimiž jsem se za dlouhou dobu setkal,“ píše o jednom ze zakladatelů Clubhousu partner z Andreessen Horowitz Andrew Chen.

Paul Davison (na úvodní fotografii), člověk s hvězdným CV, už podobnou komunitní aplikaci zakládal: jmenovala se Highlight, spatřila světlo světa v roce 2012 a koupil ji Pinterest. Druhý spoluzakladatel Clubhousu je Rohan Seth, absolvent Stanfordu, podnikatel a svého času áčkový inženýr v Googlu. Zkrátka prima tandem.

Nedělejme unáhlené soudy.

A jestli to nestačí, pojďte si se mnou udělat extrémně krátký výlet do roku 2004. „Spojuje studenty, absolventy, fakulty a pracovníky škol. Tento online adresář umožňuje uživatelům vytvářet spojení na základě přátelství či předmětů a má vlastní zabudovaný systém na posílání zpráv.“

Předplatné Forbesu

Zhruba tato slova obsahoval původní pitch-deck Facebooku. Obsahuje prezentace slova o tom, že do něj poputují horentní miliardy dolarů k reklamě? Že bude ovlivňovat volby? Vytvářet celebrity? Vítěze a poražené? Na tohle zdaleka nedohlédl ani původní tým zakladatelů.

A tak je to se vším. Nedělejme proto unáhlené soudy, neb jsme limitováni kontextem, znalostmi a lidmi kolem nás. Na rozdíl od Andreessen Horowitz se většina z nás nesnaží celé dny rozlousknout budoucnost. Jasně, i oni se pletou a je to součást hry, ale přesto budu nadále pokorně přihlížet.

Tohle totiž může dopadnout jakkoliv. Proto to probereme! V pátek 29. ledna si v 19:30 zapněte Clubhouse, kde společně s Lubo Smidem z STRV budeme příznačně řešit, jak vidět potenciál tam, kde jej ostatní nevidí. Slyšíme se v místnosti!

Reklama
Reklama