skip to main content

Nakoupil desítky karavanů pro cizince. Ti ale kvůli viru nepřijedou

3 minuty čtení

V nenápadném areálu nedaleko smíchovského nádraží stojí tiše flotila asi tří desítek bílých obytných vozů, většinou zbrusu nových karavanů slovinské značky Adria Matrix s pořizovací cenou kolem 1,8 milionu korun. Ač by to k tomu mohlo na první pohled svádět, nejde o nabitý kemp u vody v nejrušnější turistické sezoně, nýbrž o zázemí tuzemského projektu Anywhere Campers podnikatele Miloslava Nováka.

Jediný vlastník poskytovatele internetu Airwaynet s obratem kolem 100 milionů ročně už sedmým rokem kromě hlavního byznysu půjčuje také karavany vyšší třídy zejména solventní zahraniční klientele, která s nimi následně brázdí Evropu. A až do letoška mu to šlo náramně.

Aktuální vydání magazínu

„Obratově je to asi čtvrtina z toho, co děláme celkově, ale zároveň to představuje asi tři čtvrtiny všech problémů, které musíme řešit. A to nemluvím o letošku. I tak nás to moc baví,“ směje se Novák, od pohledu svéráz, když usedá do pohodlného koženého křesla v útulné obytné části jednoho z vozů a začne popisovat, co ho dnes nejvíc trápí.

Trh zahraničních turistů totiž letos úplně zmizel. Průšvih je to o to větší, že Nováka loňská skvělá sezona, kdy počet objednávek dalece přesahoval kapacity jeho vozového parku, nakopla natolik, že se letos rozhodl pro největší expanzi flotily v její sedmileté historii.

„Loni jsme měli 47 aut a pro letošní rok jsme objednali dalších 45, většinou těch v nejvyšší výbavě s automatickou převodovkou. Tedy tak, jak si to žádá zejména zámořská klientela,“ vyčísluje podnikatel, který v srpnu oslaví 40. narozeniny. 

Podnikatel Miloslav Novák v jednom ze svých karavanů, které půjčuje turistům. | Foto Michael Tomeš

„Leden, únor ještě vypadaly dobře. Měli jsme velké objednávky od agentur z USA, Austrálie, Nového Zélandu. Chystali jsme velké kampaně, vše ukazovalo na výborný rok. Pak to ale během několika týdnů nabralo poněkud jiný směr,“ poukazuje stále ještě s úsměvem, byť už poněkud hořkým, na celosvětový kolaps spojený s globální virovou pandemií.  

Část objednávek vozů se podařilo na poslední chvíli stornovat, byť se ztrátami. Ze 45 aut Novák stihl vystornovat 20, k tomu začal prodávat některá z roku 2018, aby nová flotila byla co nejmladší a také co nejštíhlejší. Letos by se počet karavanů ve službě měl ustálit zhruba na čtyřiceti. 

Součástí strategie je také omezit nákupy vozů na leasing. Raději sáhl do rezerv a nové obytňáky kupuje za hotové, aby je bylo snazší případně prodat, kdyby se situace ještě vyhrotila. Teď už jen vyčkává, co nadcházející letní špička bez většiny zahraničních turistů udělá. I proto se snaží více oslovit domácí klientelu, ale moc dobře ví, že to nebude snadné. 

„Nevíme, jestli se přece jen za měsíc neotevřou hranice a nebude se dát cestovat. Češi zase stále nevědí, kam přesně po Evropě budou moct cestovat. Všechno se hrozně těžko odhaduje, situace se rychle mění,“ dodává s nadějí v hlase. Už současné ztráty však mluví jasně – bez ohledu na budoucí vývoj bude letošní rok zejména o minimalizaci ztrát. Loni cestovatelský byznys utržil téměř 30 milionů, ještě v lednu Novák plánoval, že se díky novým vozům letos zvýší na 40 milionů.

„Teď počítám s nějakou hranicí 10 milionů korun, 15 milionů bych bral jako úspěch,“ vypočítává bez okolků. Ke všeobecné skepsi mu přidávají čerstvé zprávy od partnerských agentur, od kterých chodí jedno storno za druhým.  „Před chvílí třeba přišla zpráva z Nového Zélandu, kde už klienti vědí, že je do Evropy letos vůbec nepustí. Pro nás to teď znamená vrátit asi 50 tisíc eur na zálohách. A to jde o čísla od jedné agentury. Uvidíme, co teď bude přicházet z USA a Austrálie,“ dodává s tím, že firemní cash flow je teď pod velkým náporem, ale zatím to s vypětím všech sil zvládají. 

„Museli jsme sáhnout do rezerv. Osobně nesedím na velkých penězích, jsem nervózní, když peníze jen leží. Proto je vždy točím, posílám zpět do svých projektů, kterým věřím. Tím, že podnikáme v různých oblastech, se nám to daří vykrýt. Je to riziko podnikání. Takové cestovky nebo letecké společnosti jsou na tom asi hůř,“ vysvětluje smířlivě muž, který se podnikání věnuje už od konce 90. let, kdy mu dal přednost před studiem na Vysoké škole ekonomické.

Kromě půjčování obytných vozů Miloslava Nováka živí hlavně internetová firma Airwaynet. | Foto Michael Tomeš
Reklama

Ke karavanům ho přivedly jeho cesty do Itálie, kam jezdil na přelomu tisíciletí ve své corole na dovolenou, ale toužebně sledoval právě ostatní cestovatele s obytnými vozy. 

„Cestování karavanem se mi vždycky líbilo. Je v tom obrovský kus svobody. Když auto naložíte a vyjedete z Prahy na dálnici, vždycky mě ten pocit úplně dostane. Můžete jet kamkoli, když někde prší, prostě to jen otočíte a jedete jinam. Kola máte s sebou, mně se tam vejde i motorka nebo skládací katamarán. To je cestování, které si opravdu užijete,“ říká s upřímným zápalem.  

Když se mu rozjelo podnikání s internetovým připojením, sám si pořídil starší italský rimor. A protože mu většinu roku stál u domu, půjčoval ho kamarádům. Zájem jeho kamarádů sílil natolik, že se rozhodl pořídit další karavan a začal je půjčovat profesionálně. To bylo v roce 2013.

Dnes patří mezi největší na trhu. Zakládá si na vysokém standardu služeb, hlavně na flexibilitě takzvaného one-way systému. Ten spočívá v tom, že klient není vázán žádným místem, kde si auto musí vyzvednout a kde ho vrátí. Perfektně nachystané auto, ve kterém se nachází moderní kuchyňka, sprcha, chemický záchod, úložné prostory až pro čtyři lidi, vše natřískané elektronikou, v mobilní garáži dvě horská kola, jeho lidé klientovi dovezou kamkoli po Evropě. Stejně tak ho mohou kdekoli vrátit. Je libo cesta Madrid–Stockholm? Není problém, Novákovi lidé auto zavezou na sjednané místo a na jiném místě si ho zase vyzvednou. 

Ostatně s denní sazbou kolem pěti tisíc korun u nejlépe vybavených vozů nepatří k nejlevnějším, i proto Novák a jeho lidé cílili zejména na zámořskou klientelu. 

„Snažíme se lidem vysvětlit, že cena odpovídá kvalitě služby a flexibilitě. Klient má k dispozici vždy prakticky nové vozy, perfektně čisté, připravené, plně vybavené. Jsme připraveni řešit technické problémy po celé Evropě. S klientem řešíme trasy, radíme, máme za ta léta zkušenosti. Máme pojištění na půjčování, pozor, to u konkurence není rozhodně běžné,“ vyjmenovává, a jak sám říká, zejména Čechům musí trochu upravovat zažitou představu, že dovolená v karavanu rovná se levná dovolená.

Součástí letošní ofenzivy bylo i pronajmutí velkého pražského kempu na Císařské louce, kam se vejde 65 obytných vozů a kde budují bistro, půjčovnu kol a dalších sportovních věcí a nové zázemí. Z kempu by měla být jakási pražská základna, kde by Američané či Australané mohli svou mnohatýdenní pouť po Evropě začínat nebo končit. 

Obytné vozy stojí v areálu na Smíchově ladem. Chybí zahraniční turisté. | Foto Michael Tomeš

„Chtěli jsme tím doplnit naši nabídku. Praha si určitě zaslouží být na mapě podobných výprav. Nám to dává nové možnosti a také by nám to mohlo ušetřit část nákladů se stahováním aut. Bohužel současná situace nám i s tímhle plánem dost zamávala,“ a opět se ušklíbne. Cesta ze složité situace vede v obou případech přes českou klientelu. 

Do kempu by měly dostat Pražany nejrůznější kulturní akce, atrakce pro děti i nabídky pro nejrůznější firemní akce. A více Čechů chce Miloslav Novák dostat i do své půjčovny. V květnu nasadil akční ceny, zkrátil minimálně zápůjční dobu – dřív bylo minimum sedm dní, teď lze bydlení na kolech otestovat i na prodloužený víkend.  „Zkoušíme to, chceme to lidem hlavně ukázat. Ale upřímně, krátkými zápůjčkami bychom nemohli být živi. Je s tím příliš mnoho práce, úklid, dezinfekce, čištění ozonem, nebezpečí poškození,“ vysvětluje. 

Klíč k úspěšnému přežití letošního krizového roku je podle něj v minimalizaci nákladů a také v tom, že auta ze dvora na Smíchově se nakonec přece jen rozpůjčují. 

„Náš byznys je nastavený na zahraniční klientelu a dlouhé výpůjčky, třeba na celý měsíc. Odpovídají tomu auta, lidé a služby. Pokud bychom měli dělat jen pro český trh, museli bychom to přehodnotit,“ uzavírá povídání. V říjnu si chce po obtížné sezoně s kolegy sednout a říct si, kam dál. Zůstává ale optimistou, věří, že příští rok už se lidé z celého světa zase budou prohánět evropskými silnicemi v jeho karavanech. 

Reklama
Reklama