Pro začátek menší pokus. Na dotaz, co bude hrát tento rok v oblasti generativní umělé inteligenci prim, odpovídá ChatGPT takto: „Generativní modely, jako je GPT-4 a další, budou mít schopnost vytvářet obsah s dosud nevídanou přesností a kreativitou. Vývoj v oblasti multimodálních modelů umožní snadnější kombinaci textu, obrazu a zvuku, což povede k novým způsobům interakce s umělou inteligencí.“

A nutno říct, že se ve své předpovědi shoduje i s lidskými odborníky, kteří se generativní umělou inteligencí zabývají. Také podle nich totiž letos povede rozvoj umělé inteligence právě k multimodalitě AI systémů.

Rychlý rozvoj označovaný jako „zlatá éra AI“ zastihl chatboty, generátory obrázků i osobní asistenty pracující na principu umělé inteligence a strojového učení už v loňském roce.

Chatbot ChatGPT od OpenAI pouhých pět dnů po spuštění dosáhl milionu uživatelů a dnes už ho používá více než 180 milionů lidí. Jeho obrovský úspěch nastartoval rozvoj i u dalších firem a postupně se generativní AI začala využívat takřka všude. Třeba i v byznysu, což v sobě, zdá se, skrývá velký potenciál.

Aktuální studie o ekonomickém potenciálu generativní umělé inteligence od globální konzultační firmy McKinsey dokonce očekává, že nárůst produktivity způsobený umělou inteligencí přinese celosvětově hodnotu v rozmezí 2,6 až 4,4 bilionu dolarů ročně. A také že bude mít umělá inteligence obrovský dopad na nespočet nejrůznějších odvětví.

Co konkrétně nás tedy v tomto směru letos čeká? „Rozvoj generativní umělé inteligence bude v roce 2024 směřovat zejména k multimodalitě AI systémů. Technologie bude schopna současného zpracování více druhů vstupů v podobě textu, obrazu, zvuku a dalších,“ uvádí Andrej Svitek, expert na AI z české technologické a konzultantské společnosti Trask.

Jako příklad můžeme uvést už zmiňovaný ChatGPT, který od loňského podzimu dokáže zpracovávat nejen text, ale nově i vidí, slyší a hovoří. Otázku nebo zadání může uživatel položit přímo hlasem v jednom ze 145 podporovaných jazyků a ChatGPT odpoví zpět lidským syntetickým hlasem, který je ale dnes už kvalitativně na úrovni reálného hlasu živého člověka. Přibyla také možnost využít obrázky jako vstup pro dotazy.

„V praxi se multi-modální generativní AI může projevit v rozvoji nové generace digitálních zaměstnanců, jejichž schopnosti pochopit problém, usadit ho do kontextu a pomoci s řešením budou opět na vyšší úrovni, než umí stávající generace,“ doplňuje Milan Kubálek z Trasku.

Nová generace avatarů bude schopna rozpoznat nejen slova, ale i další elementy mezilidské komunikace jako hlas a řeč těla, takže budou jejich schopnosti pomoci o řád výše.

„Díky těmto schopnostem se totiž digitální asistenti mohou posunout od řešení jednoduchých servisních úkonů k náročnějším úlohám typu prodej, řešení reklamací nebo stížností. Takový robot již bude schopen projevit empatii, pochopit celkový kontext a doslova číst mezi řádky,“ vysvětluje Kubálek.

Dalším trendem, který umělou inteligenci letos čeká, je větší zapojení do fungování firem. Podle studie technologického institutu v Karlsruhe je jednou z hlavních výzev rozšíření umělé inteligence ve firmách především náročný a složitý proces implementace a integrace AI systémů v podnikovém prostředí. Firmám totiž chybí know-how v oblasti vývoje a provozu komplexních AI aplikací a také podpůrná IT infrastruktura.

Rychlý boom generativní umělé inteligence v roce 2023 ještě více zdůraznil potřebu outsourcovat vývoj a provoz AI modelů. Například náklady na vývoj nejnovější verze GPT modelu pohánějícího ChatGPT se podle zakladatele OpenAI Sama Altmana pohybovaly v řádech miliard korun.

Také vývoj menších modelů, například na generování obrázků, dosahuje řádu desítek milionů korun, což je investice dostupná zpravidla jen pro ty největší hráče.

„Proto očekáváme významný nárůst využívání umělé inteligence jako hotového řešení – předpřipravené služby, která je nainstalována nebo plug-and-play integrována se stávajícími podnikovými systémy. Firma se tak nemusí starat o nákladnou infrastrukturu, ani nepotřebuje najímat dodatečné AI vývojáře. Zkrátka zaplatí jen za to, co reálně spotřebuje,“ popisuje Svitek.

Posun ke stále častějšímu využívání AI ve firmách byl patrný už loni. Podle výzkumu poradenské společnosti Gartner v prvním čtvrtletí roku 2023 možnosti využití generativní umělé inteligence sedmdesát procent sledovaných firem zatím jen zkoumalo a zvažovalo a pouze čtyři procenta firem už taková řešení používala v praxi.

Když výzkumníci stejnou otázku položili na konci roku, používalo AI v praxi už deset procent firem a dalších 45 procent spustilo pilotní projekty a testování.

Letos má podle expertů tento trend pokračovat, takže uvidíme stále více společností a firem, které budou generativní AI zavádět do svého běžného fungování.

„Umělá inteligence bude zkrátka ještě dostupnější pro nasazení a vyzkoušení nejen ve velkých korporacích, ale i v běžné komerční sféře, která na skutečný potenciál skrytý v AI stále čeká,“ dodává Svitek.