skip to main content

Co je české, to je hezké. Tuhle českou keramiku potřebujete ve své kuchyni

Češi a řemesla tahle dvojice k sobě jednoduše patří. Společně s láskou k umění a estetice se vytvoří ideální kombinace, ze které vzniknou krásné věci. A my vám je v této sérii chceme ukázat. Malé obry, kteří podporují českou tradici a zvedají úroveň místního umu, ačkoli jste o nich třeba ještě neslyšeli.

Z lásky k vínu

Marie Bubláková je ztělesněním toho, že dobrý byznys vzniká z toho, co milujete. V jejím případě to byla láska k vínu. Tu sdílela se svou maminkou a sestrou roky, takže za tu dobu stihly ve sklepě nahromadit desítky, možná stovky prázdných lahví, které neměly využití. 

„Vždycky jsem měla moc ráda svíčky, které doma vytváří útulnou atmosféru. Takový ten hygge pocit, o němž často hovoří Dánové nebo Norové,“ vypráví Bubláková, jak se poprvé dostala ke svému podnikání. 

„V té době nebyl takový výběr přírodních svíček. Pomálu bylo těch, které nám neuškodí a ze kterých nás po chvíli nebude bolet hlava. A tak mě napadlo dělat to v severském stylu i u nás,“ vysvětluje.

Její dílna v Mostech u Jablunkova, malém městečku na hranicích s Polskem a Slovenskem, dostala vtipný název Ententyky a Bubláková se postupně pustila i do dalších tradičních řemesel.

„Začala jsem si hrát i se dřevem, takže do nabídky přibyly také podnosy, prkýnka nebo dřevěné svícny. Loni jsem se konečně pustila i do keramiky, která se rychle rozjela,“ vypráví. V širším záběru jí do jisté míry pomohl i fakt, že neměla jasně daný směr, kterým se chce vydat. Jasnou vizi však ano.

„Šlo mi hlavně o spojování tradic a výrobu hezkých doplňků do domácnosti, které lidem budou dělat radost,“ popisuje srdce svého byznysu. V loňském roce Ententyky výrazně nakopla pandemie, která způsobila masivní poptávku po doplňcích do domácnosti a především chuť Čechů podporovat lokální výrobce.

Reklama

Přesto stíhala Marie zakázky odbavovat ve dvou, s pomocí kolegyně Jany, která jí chodí pomáhat v důchodu. S běžným chodem firmy a odesíláním objednávek pomáhá také Mariin přítel Roman. 

Z Prahy do Kuvajtu

Otočme teď Mariin příběh o 180 stupňů. Právě u keramiky začala před sedmi lety česká firma Bisqit. „Dostávali jsme ale čím dál více poptávky po skleněných výrobcích, takže jsme se spojili s kamarády, kteří se sklem pracovali. Postupem času přišli i další,“ vypráví zakladatelka Zuzana Firla.

Umění měla v malíčku od dětství – vychodila střední uměleckou školu, potom se vydala dál studovat průmyslový design do Zlína, až se v Ústí nad Labem dostala k porcelánu.

Po škole začala s kamarádkou vyrábět šperky a společně představily první kolekci. Brzy si uvědomily, že chtějí pracovat na užitkových produktech, takže se rozhodly přestěhovat do většího studia a zaměřily se na keramiku. 

„Děláme věci, které se nám líbí a které hlavně samy používáme,“ vysvětluje Zuzana. Jejich výrobky se brzy zalíbily nejen jednotlivcům, ale také kavárnám a restauracím. Dnes tak najdeme hrníčky a talířky od Bisqit například v pražském Kro Kitchen, Cafefinu, restauraci Osada, ale i v několika kavárnách v Dubaji, Kataru nebo Kuvajtu. 

Za zahraniční zákazníky vděčí Zuzana síle sociálních sítí, kam pravidelně sdílí novinky a inspiraci. Ve svém podnikání má jedinou kolegyni, zmiňovanou kamarádku Martinu Žílovou, se kterou sdílejí jednotnou filozofii: hledání dokonalosti v nedokonalosti. 

„Naše věci mají duši. Nebaví mě ta perfektní bílá a strohá keramika z fabriky. V člověku má keramika něco zanechat a toho se snažíme dosáhnout,“ vysvětluje. Všechny své výrobky prodává pouze online na svém e-shopu, kde nabízí také s láskou vyráběné produkty jiných českých firem.

Přestože jednu dobu zvažovala otevření kamenné prodejny, pandemie ji přesvědčila, že síla online nakupování je dostačující. Na počet poptávek si prý rozhodně stěžovat nemůže, možná právě naopak. Své výrobky dokonce plánuje distribuovat do Rumunska i Ameriky.