Když dal před časem Jiří Plšek vyhazov Václavu Durďákovi, ještě netušil, že mu jednou prodá svoji firmu. Od té doby se z nich však stali kamarádi, kteří spolu pravidelně tráví dovolené. A své přátelství zpečetili letos právě spojením svých dvou firem – Čokoládovny Janek a pražírny Coffeespot.
Dva moravské love brandy měly loni dohromady obrat kolem 130 milionů korun a letos plánují růst zhruba o deset až dvacet procent. Čokoládovna Janek koupila Coffeespot za desítky milionů korun.
Oba podnikatelé ale zdůrazňují, že spíše než jako prodej to vnímají jako spojení. Ostatně zakladatel Coffeespotu Jiří Plšek ve firmě i nadále působí na vedoucí pozici a výroba kávy zůstává v Babicích.
„Deset let jsme v pražírně byli sami s manželkou Radkou a trávili tam veškerý čas. Byli jsme vyčerpaní, a i když se nám v poslední době podařilo vybudovat větší tým a část práce předat, cítili jsme, že z toho kola potřebujeme ven. Stejně jako vrcholoví sportovci občas dospějí k tomu, že v nejlepším se má přestat, jsme i my cítili potřebu začít brzdit,“ vysvětluje svou motivaci Jiří Plšek.
Přispěly k tomu i rodinné důvody. „Náš prvorozený syn v pražírně v podstatě vyrostl. S druhou dcerou jsme se rozhodli, že to chceme jinak. K tomu se navíc přidaly i nějaké zdravotní problémy, které to rozhodnutí jen uspíšily,“ dodává Plšek.
Mezi zájemci o koupi pražírny byl i známý výrobce nápojů Kofola. Zakladatel Coffeespotu ale dal nakonec přednost firmě, která je sice menší, ale bližší jeho srdci. Jako svého kupce si vybral Čokoládovnu Janek, za kterou stojí letošní laureát výběru Forbesu 30 pod 30 Václav Durďák se svou manželkou Anetou a společníkem Vlastimilem Urbancem.
„Naše rodiny se znají dlouhodobě. A když jsme si s manželkou před časem otevřeli obchůdek s vínem a delikatesami, měli jsme v nabídce i kávu od Coffeespotu. Jirkovi se líbila naše práce a požádal mě, jestli bych pro ně nedělal obchodního zástupce pro celou republiku,“ vypráví Durďák.
Na nabídku tehdy kývl, ale vedle toho i dál vedl svůj vlastní byznys. „Bylo to náročné skloubit. A Jirka vycítil, že to začínám šidit. Po tom, co jsem udělal jeden velký přešlap, mi řekl, že bych měl dělat na sto procent jen jednu věc. A já si vybral své podnikání. De facto mě vyhodil, ale rozešli jsme se v dobrém,“ líčí Durďák.
Když později v Uherském Brodě založil Čokoládovnu Janek, byl Coffespot prvním odběratelem. A Janek naopak začal prodávat kávu ze spřátelené pražírny. Jak rostlo pouto mezi oběma firmami, tužilo se i přátelství mezi oběma podnikateli. Loni dokonce Durďákovi Plškovým svědčili na svatbě.
Díky stejnému podnikatelskému DNA nakonec našli cestu, jak dva už dříve propojené byznysy zcelit úplně. „Pomohl nám náš známý investor a podnikatel Michal Bábíček, který nám profinancoval část nákupu a za to získal v Coffeespotu určitý podíl. Domluvili jsme se, že jakmile tuto část splatíme, můžeme náš podíl dál navyšovat,“ přibližuje Durďák.
Čokoládovna Janek v současnosti připravuje výstavbu nové haly a její součástí bude i pražička, která se dá využít při růstu Coffeespou na velkoobchodní a sériové objednávky.
„My jsme se poslední roky růstu bránili, protože toho už na nás bylo moc. Tohle je ale pro pražírnu skvělá příležitost. V nové hale se mohou sjednotit i balírny e-shopů a díky spolupráci se dá optimalizovat a uspořit. Spojení je tak ve všech ohledech vítězství,“ hodnotí Jiří Plšek a dodává: „Potenciál je tam do budoucna až nebezpečný.“