Od pondělí do pátku vyrábět čokoládu, o víkendech objíždět festivaly. V neděli o půlnoci se vrátit a v pondělí v šest ráno rozjet celé kolečko nanovo. Tak vypadaly začátky uherskobrodské Čokoládovny Janek. Teď se dřina jejím zakladatelům konečně vrací. V posledních dvou letech firma vyrostla o pět set procent, staví novou halu a plánuje expanzi do zahraničí.

Manufaktura, která si zakládá na ruční výrobě, se pořádně rozjela až během pandemie. Předtím šlo o malou firmičku s obratem deset milionů korun, kterou tvořili tři zakladatelé Václav Durďák, jeho žena Aneta a Vlastimil Urbanec. Od té doby se společnost rozrostla na dvacet stálých zaměstnanců a desítky brigádníků. A letos míří k obratu minimálně šedesát milionů korun.

„Čokoláda je dárkové zboží. Nejsilnější pro nás tak bývají poslední dva měsíce roku kolem Vánoc. Loni v listopadu jsme za jediný měsíc udělali třetinu celoročních tržeb. Stejně tak letos vánoční sezona rozhodne, jaké nakonec budeme mít výsledky,“ říká Václav Durďák. A naznačuje, že letošní obrat by ještě nakonec mohl odhady výrazně překonat.

Začátek roku 2020 přitom vůbec nevypadal dobře. Firma v té době prodávala 95 procent produkce v kamenných obchodech a s jejich zavřením během první vlny covidu tak sčítala spíš ztráty než výdělky. V létě se ale zakladatelé čokoládovny rozhodli do byznysu pořádně obout a otočit kormidlem na opačnou stranu.

Dobudovali e-shop, přes který dnes firma dělá asi šedesát procent obratu, investovali pět milionů korun do nové výrobní linky a posílili marketing. „Úplně se to obrátilo. Najednou jsme měli zakázek tolik, že jsme je nestíhali vyřizovat a některé jsme museli i odmítat. Dokonce jsme načas zcela zastavili veškerou placenou reklamu,“ popisuje Durďák.

Ze stovek objednávek měsíčně se staly stovky denně. S růstem firmy však přišly i problémy. „Do té doby to byla taková tříčlenná one-man show, nově jsme ale potřebovali několik desítek lidí a v takovém počtu už musíte dát firmě nějaký řád. Abychom zkrotili chaos, rozdělili jsme společnost na tři oddělení: obchod, výrobu a expedici a celkově začali budovat firemní strukturu, což se ukázalo jako klíčové pro další vývoj,“ líčí podnikatel.

Nakopnout byznys firmě pomohli i firemní zákazníci jako třeba antivirová společnost Avast, která během pandemie chtěla potěšit své zaměstnance na home office a nakoupila pro ně poukazy na čokoládu v celkové hodnotě přes 700 tisíc korun. A velké firmy od Janka odebírají dodnes. „Zmínil bych třeba Českou zbrojovku nebo společnost OKD, která od nás objednala tematicky čokoládové uhlí,“ vyjmenovává Durďák.

Úspěch přičítá i inovacím, se kterými jeho čokoládovna neustále přichází. Letos společně s výrobci zmrzliny Adria Gold začali vyrábět čokoládovou zmrzlinu z prémiové bean-to-bar čokolády. Prodávají ji přes svůj e-shop a převáží pomocí suchého ledu, což je poměrně unikátní způsob dopravy. Minulý rok zase ve spolupráci s lihovarníkem Martinem Žufánkem představili absintovou čokoládu.

A nešlo o jediný společný projekt. Ve spojení s Žufánkem a pražírnou Coffeespot loni na Vánoce udělali adventní kalendář, který kombinoval produkty všech tří firem. „Byl o něj obrovský zájem a tento rok v tom hodláme pokračovat. Ke spolupráci jsme přizvali ještě společnost Vasky, která do kalendáře dodá peněženku,“ přibližuje Durďák.

Letos už podruhé také Čokoládovna Janek získala ocenění v mezinárodní soutěži Great Taste. Odnesla si dvě hvězdičky za šedesátiprocentní mléčnou čokoládu z Dominikánské republiky a jednu hvězdičku za pralinku se slaným karamelem.

„Jde o naše nejprodávanější pralinky. Receptura je založená na himálajské soli a vanilkovém lusku. Udělalo nám obzvlášť velkou radost, že i v konkurenci pralinkářských velmocí, jako je Belgie, jsme si ocenění vysloužili,“ říká cukrář.

V nabídce má firma přes dvě stě druhů čokoládových výrobků a řadu z nich nabízí i ve vícero provedeních od mléčné přes tmavou až po ruby čokoládu, což počet druhů ještě násobí.

„Rádi bychom navázali na historickou tradici. Za první republiky tady byly manufaktury, které měly třeba dva tisíce druhů výrobků. Z pohledu výrobního procesu to není moc efektivní, ale my si to jako ruční výroba můžeme dovolit. Zákazníci chtějí ochutnávat pořád něco nového, a tak náš sortiment pořád obměňujeme,“ popisuje Durďák.

Stinnou stránkou věci je, že to výrobu prodražuje. Stejně jako aktuální nedostatek surovin. „Třeba ceny ořechů rostou až o padesát procent. Zdražují také krabice a měsíčně se nám tím zvyšují náklady až o desítky tisíc korun. Ještě větší problém je, že některé věci se nedají vůbec sehnat. Spoustu zásob na Vánoce už jsme měli mít k dispozici, ale stále na ně čekáme. Zároveň s tím roste cena lidské práce. Některé výrobky jsme proto mírně zdražovali o tři až pět procent,“ líčí podnikatel.

Spolu s bobtnajícím byznysem přitom moravští cukráři začali hledat větší prostory. Koupili pozemek o velikosti 5 400 metrů čtverečních kousek od Uherského Brodu a příští rok tam plánují začít stavět výrobní halu.

V současnosti mají zpracované první koncepční studie, které počítají s tím, že kromě výrobny v novém sídle společnosti vznikne i vlastní prodejna. Celkové investice by se měly pohybovat v řádech desítek milionů korun.

Vedle toho firma plánuje příští rok začít zahraniční expanzi. „Chtěli jsme jít za hranice už před dvěma lety, ale kvůli covidu jsme tyhle plány přerušili. Teď máme český trh poměrně saturovaný, takže nastal ten správný čas expanzi konečně rozjet,“ je přesvědčený Durďák, který Čokoládovnu Janek vede už pět let.

Pro zahraniční trhy připravuje jak různé jazykové mutace svého e-shopu, tak spolupráci s kamennými obchody. Příští rok chce obsáhnout minimálně dvě nebo tři země. A věří, že expanze firmě přinese další růst.