Prostorem se line omamná vůně kávy. V jednom rohu jsou vyskládané jutové pytle se syrovými zrnky, v druhém rohu hučí pražicí stroj a střed místnosti zabírají sudy s upraženou kávou.

Jiří Plšek se spokojeně rozhlíží po své pražírně Coffeespot, která i během pandemie jede na plné obrátky. A ještě nabírá na rychlosti. Loni zdvojnásobila obrat na 43 milionů korun a letos roste každý měsíc meziročně o třicet až čtyřicet procent.

Na rozdíl od velké části svých konkurentů totiž Jiří Plšek necílí primárně na kavárny a restaurace, ale na koncové zákazníky. A zavření gastrobyznysu se tak jeho podnikání nijak výrazně nedotklo. Naopak popularita domácí přípravy kávy v době, kdy se nedalo chodit do kaváren, rapidně rostla.

„Já sám jsem si lásku ke kávě začal pěstovat, když jsem si v roce 2008 pořídil domů svůj první kávovar. Tehdy stál půl výplaty a všichni se divili, co je to za přístroj. Doma si lidé v té době většinou dělali turka nebo rozpustné kafe a kávovar si pořizovaly tak maximálně firmy,“ vypráví Plšek.

Únik z dobře placených pozic

S příchodem nového „domácího mazlíčka“ začal objevovat nejrůznější druhy kávy a s tím, jak se nořil hlouběji a hlouběji do tajů tohoto nápoje, rostla i jeho chuť s kávou podnikat. „V té době jsem dělal manažera v automotive. Najednou jsem se ale dostal do fáze, kdy jsem už neměl kam dál růst. A začal jsem proto hledat nějaký únik,“ líčí Plšek.

Jenže do toho si s přítelkyní postavili dům a vzdát se dobře placených pozic s hypotékou na třicet let najednou nebylo tak snadné. Rozhodli se proto rozjet podnikání při práci a ulehčit si vedlejším příjmem placení splátek.

„V roce 2011 jsme si založili e-shop s kávou praženou na zakázku. Objednávali jsme ji z dalších balíren a přeposílali dál zákazníkům. Internetových obchodů s kávou v té době moc neexistovalo, a nám se tak dařilo stabilně růst i bez investic do reklamy,“ popisuje Plšek.

Po dvou letech už měli natolik rozjetý byznys, že si mohli dovolit opustit svá zaměstnání. Dělat „jen“ distributora už je ale nebavilo. A tak si pořídili vlastní stroj a začali sami pražit.

„První prostory nám byly malé po třech letech. Přestěhovali jsme se proto do většího, ale po dalších pár letech se to opakovalo. Teď už jsme na třetím místě a po dvou letech už se sem zase nemůžeme vejít,“ směje se podnikatel.

Coffeespot v současnosti sídlí v malé vesničce Babice v okrese Uherské Hradiště, jen kousek od Baťova kanálu. S pražírnou sousedí kavárna a obchůdek, kam si pro kafe jezdí lidé z celého Česka a kde „na čepu“ najdete 21 druhů kávy. „Mohlo by jich být i 200. Druhů kávy je nepřeberné množství, ale spíš je problém vždycky vybrat ty nejzajímavější,“ říká Plšek.

Ambasadorkou značky je Šárka Pančochová

Útulná prodejna plná květin nabízí průhled do pražírny, který zdobí nálepka Gastromapy Lukáše Hejlíka. „Oblíbil si nás už v našich začátcích, kdy jsme sídlili v bývalé masně v Kudlovicích a jeho strašně fascinovaly zdejší hipsterské kachličky. A nebyl jediný. Inspiroval se jimi i pražský Coffee Room, který si v obdobném stylu zařídil svou kavárnu,“ líčí Plšek.

Podobně stylový prvek představují v současné kavárně Coffeespot na zakázku vyrobené podlouhlé radiátory v několika barevných provedeních. V rohu místnosti stojí první pražicí stroj, který si Jiří Plšek schoval na památku.

A stěnu za barem zdobí snowboard Šárky Pančochové, která je jedním z ambasadorů značky stejně jako triatlonistka Simona Křivánková nebo Česká Mountainbiková Asociace.

„Nemáme žádná jasně daná pravidla, co a jak musí prezentovat. Necháváme to hodně na nich. Ve spolupráci s adrenalinovými sportovci děláme i naši edici No Limit, která vznikla spojením výběrových arabik z celého světa a jsou v ní cítit chutě tmavé čokolády, karamelu a bobulovitého ovoce,“ líčí pražírník.

„Na limitkách se vyřádíme“

Oblíbené jsou i nejrůznější vánoční a letní limitované edice. „Zajímavá je třeba limitka Hello Summer, která je vhodná na přípravu studených nápojů jako espresso tonic, cold brew nebo ledové espresso. Má v sobě tóny citrusů, vodního melounu, čokolády a karamelu,“ popisuje Plšek.

A dodává, že nejvíc se „vyřádí“ v edici white bean, která se hodí na přípravu filtrované kávy a v rámci které se v průběhu roku vystřídá kolem dvaceti až třiceti různých směsí kávy. „Strašně nás baví vymýšlet pořád něco nového a baví to i zákazníky. Hrajeme si i s designem obalů, které si obvykle vymýšlím sám,“ líčí Plšek.

On sám má nejraději espresso a filtrovanou kávu bez mléka. Každou kávu, kterou ochutná, přitom hodnotí a zapisuje si, co ho na ní zaujalo. „Nejsem ale žádný kávový fašista. V očích někoho možná cappuccino s levandulovým sirupem kávu znehodnotí, ale pokud to zákazníkům chutná a kupují si to, nemám důvod jim to odpírat,“ říká podnikatel.

Od doby, kdy prémiovou kávu nikdo nekupoval, přes období kávového fašismu se podle něj Česko konečně posunulo do „normálního“ stavu.

„Stejně jako se lidé naučili dívat se na informace, kolik masa obsahuje šunka, řeší i, odkud pochází jejich káva a jaké má složení. Pořád ale v pražírnách nebo na e-shopech nakupuje kávu jen deset až dvacet procent populace a je tam stále obrovský prostor pro růst,“ je přesvědčený Plšek.

Kávu, byť prémiovou, vnímá jako spotřební zboží a tomu se snaží přizpůsobit i ceny. „Děláme kafe, aby se pilo, a ne aby si ho člověk obdivně prohlížel doma na poličce a vytáhl ho jen ve svátek,“ říká Plšek. Z osmdesáti procent své produkty prodává přes svůj e-shop a zbytek v obchůdku a kavárně.

Spolupráce s Žufánkem i Čokoládovnou Janek

Kromě koncových zákazníků od pražírny odebírají také různé regionální prodejny a vinotéky, ale i velcí prodejci zdravých potravin jako Sklizeno nebo Grizly.cz. Coffeespot spolupracuje také se spoustu lokálních firem a vzájemně si prodávají své produkty. Patří mezi ně třeba Levandulová farma Stanislava Bízy nebo Čokoládovna Janek.

„S Jankem a lihovarem Žufánek jsme dělali společně i vánoční kalendář. A s Martinem Žufánkem plánujeme někdy vyrobit kávový likér. Ta spolupráce nám všem přijde naprosto přirozená. Radíme si i v oblasti podnikání a je to krásná symbióza,“ pochvaluje si pražírník, zatímco si povídáme na zahrádce před kavárnou.

Té dominuje nábytek od další lokální firmy mmcité. A za zmínku stojí i výrobce bot Kave Footwear, který společně s Coffeespotem vyrobil edici tenisek s podešví z kávové sedliny.

Když Jiří Plšek Cofeeespot rozjížděl, začínal jen se svou přítelkyní, bez které, jak sám říká, by nikdy nebyl tak urputný a vytrvalý. Dnes má patnáctičlenný tým a ročně upraží přes sto tun kávy.

„Do poloviny letošního ledna jsem trávil veškerý čas u pražičky. Byl jsem zvyklý deset let si to sám odedřít. Ale s narůstající poptávkou už toho bylo tolik, že to dál nešlo. Postupně jsem tak pražení předal do rukou kolegů a jsem teď mnohem spokojenější,“ říká Plšek.

Jeho firma po celých deset let nezažila žádný pokles a stabilně roste včetně období pandemie. „Když přišla první vlna covidu, četl jsem, jak Alza během krize v roce 2008 investovala strašně moc do reklamy, zatímco ostatní se lekli a šetřili. A díky tomu všem za dva roky utekla. My jsme udělali něco podobného loni v březnu, kdy jsme posílili náš výkonnostní marketing na sociálních sítích, což nás neuvěřitelně nakoplo,“ popisuje Plšek.

Zatímco většina podnikatelů by jásala, že se firmě daří, moravský pražírník si úspěch užívá jen napůl. „Na jednu stranu mě to těší. Ale na druhou stranu se bojím, abychom nevyrostli až moc. Nikdy jsem neplánoval mít nějaký obří byznys a rád bych naší pražírně pořád zachoval rodinný charakter. Spíš než co největší produkce tak chci dosáhnout co nejlepší kvality. A na tom hodlám dál usilovně pracovat,“ uzavírá Plšek.