skip to main content
Forbes Woman

Míša a její továrna na čokoládu. Bývalá učitelka vyrábí voňavou čokoládu, která chutná i ve světě

5 minut čtení

Michaela Dohnálková vyrábí pod značkou Míšina čokoláda jedny z nejlepších čokolád v Česku. Jsou bean to bar, single origin a taky silně návykové. Takže lehké varování: Nepouštějte se do čtení, aniž byste měli po ruce aspoň kousek nějaké své oblíbené.

„Já čokoládu miluju snad odjakživa. Ale zlom v jejím objevování pro mě nastal, když jsme s rodinou několik let žili v Irsku a já poprvé ochutnala tu vyrobenou z kakaových bobů. Když totiž najednou místo sladké chuti cukru nejprve cítíte třeba oříšky, ovoce nebo květové tóny, zažijete něco úplně nového a nevede pro vás cesta zpátky,“ vypráví zakladatelka a majitelka Míšiny čokolády, zatímco noří ruku do jutového pytle plného surových kakaových bobů ze Šalamounových ostrovů, aby názorně ukázala, že vypadají i voní úplně jinak než ty z Tanzanie nebo Vietnamu.

Všechny Míšiny čokolády od letošního září vznikají tady, v malé výrobně v Lahovicích na kraji Prahy, kde byste mezinárodně oceňovanou čokoládovou manufakturu asi nehledali. Právě sem však letos Michaela Dohnálková svůj byznys přestěhovala z původního sídla v suterénu svého vlastního domu, v němž výroba fungovala od roku 2015, kdy se Michaela pustila do prvních experimentů s voňavou surovinou.

Letošní rok sice znamenal pro spoustu podnikatelů těžkosti a málokdo by si troufl na takové stěhování a investice, Michaela však už dlouho věděla, že naléhavě potřebuje větší prostor a lepší zázemí. „Přesně takhle to v životě chodí. Hledáte prostory rok a půl a pak je najdete v takovéhle době. A víte, že když tu nabídku nevyužijete, tak kdo ví, kdy najdete podobnou příležitost,“ jen pokrčí rameny.

Reklama

V malé, výhradně ženské manufaktuře aktuálně vzniká 1500 až 2000 tabulek měsíčně a jejich výroba připomíná správnou čokoládovou laboratoř. Všechno tu svítí hygienickou čistotou a bez návleků na botách i na vlasech vás sem dovnitř nepustí, ovšem všudypřítomná opojná vůně kakaa váš nos nenechá v klidu.

Foto Michael Tomeš

O procesy pražení bobů, čištění či drcení se sice starají stroje, všechno tu ale mají pod kontrolou troje oči a ruce – s Michaelou, která je výhradní majitelkou značky Míšina čokoláda, už několik let na částečný úvazek pracují ještě Johana Mirová a Milena Pazderová. Obě se starají hlavně o výrobu, zatímco zakladatelka firmy se v průběhu let částečně posunula k administrativě, pokud jde ale o nápady na to, s jakou novinkou do budoucna přijít, probíhá tu trojhlavý brainstorming. 

„Pokud vím, jsme v Česku jediná čokoládová manufaktura, kde pracují jenom ženy, jinak je u nás čokoláda spíš mužská doména, možná i proto, že pytel kakaových bobů může mít hodně přes 60 kilo a není snadné se s ním poprat,“ konstatuje s úsměvem Michaela, která sama před pěti lety patřila k úplně prvním chocolate makerům v Česku vyrábějícím čokoládu metodou „bean to bar“, tedy od bobů po tabulku. V posledních letech se jejich počet u nás sice o něco zvýšil, stále ještě tu ale podobných manufaktur moc nenajdete. A ty, kteří svůj voňavý produkt pozvedli na špičkovou úroveň, spočítáte na jedné ruce i dnes.

Aktuální vydání magazínu

Na začátku si sice pohrávala s myšlenkou na výrobu pralinek, ale věděla, že i tak by je chtěla tvořit z vlastní čokolády, takže se nakonec rozhodla pro tabulkovou čokoládu. Než ji vyladila, aby byla přesně taková, jakou si vysnila, trvalo to skoro rok. „Ten první rok to byly pokusy a omyly, spousta zkoušení. Ale je to dobře, aspoň jsem dokonale poznala, jak s ní pracovat skutečně od těch bobů až po tabulku,“ směje se Michaela, jejíž čokolády mají ještě jednu ne úplně běžnou vlastnost – každá z nich je single origin, tedy vytvořená pouze z jednoho druhu bobů.

V roce 2016 už se začínající podnikatelka, která vystudovala bohemistiku a anglistiku, dlouhá léta pracovala jako učitelka a zároveň trávila čas doma se svými třemi dětmi, odvážila svoje výrobky nabízet k prodeji a trochu ji překvapilo, že tu bean to bar čokolády znalo málo lidí. Věci se pohnuly kupředu hned rok nato, když poslala jednu svou tabulku do soutěže Academy Chocolate Awards a získala za ni stříbrnou medaili.

Reklama

To byla první vlaštovka, která ji povzbudila v tom, že je na správné cestě, a v následujících letech ji vydláždila hezkou řadou bronzových, stříbrných a hlavně zlatých medailí. K dnešku už chocolate makerka získala 34 ocenění z několika mezinárodních soutěží, což je v rámci České republiky unikát. 

„Ovšem pozor, není to tak, že když na světové soutěži dostanete stříbro, máte druhou nejlepší čokoládu na světě. Těch oceněných může být víc, pokud v bodování dosáhnou určitého počtu. Na druhou stranu, pokud by čokolády soutěžící v některém ročníku nesplňovaly zadaná kritéria, může se stát, že třeba nikdo nezíská zlato. Takže taková cena spíš ukazuje, že vaše čokoláda naplňuje vysoké standardy a uspěla mezi tisíci přihlášených,“ říká hrdě.

Nejvíc pyšná je přitom na zlato získané za svou čokoládu z vietnamských bobů z roku 2018 (mimochodem, boby z Vietnamu jsou prý nejovocnější ze všech), na letošní zlatou medaili za 100% čokoládu z bobů z Tanzanie, která dostala nejvyšší ocenění v kategorii vysokoprocentních tmavých čokolád jako jediná na světě, a pak také na několik ocenění Great Taste, kde vedle samotného označení Great Taste získala tři hvězdičky, což je nejvyšší možný počet v rámci hodnocení kvality. „Tahle soutěž je takový čokoládový Michelin. Když máte jednu hvězdičku, dá se to přirovnat k Bibu, když máte tři, už jste michelinský výrobce.“ 

Z Míšiny továrničky na čokoládu dnes putují do světa bílé, mléčné i tmavé (pozor, zakazuje se říkat hořké!) tabulky, jednoduché i s různým zdobením, s různým procentem kakaa až po vrcholných 100 %, které v poslední době získávají na stále větší oblibě. Vedle stálých příchutí tu vznikají i limitované edice, jako třeba „Sametová“, vymyšlená k výročí sametové revoluce, v níž základ z tmavé tanzanské čokolády doplňuje bílá se šípky, ale taky sezonní edice, aktuálně například vánoční bílá s kardamomem, vonící svátečně po perníčcích.

V loňském roce obrat firmy poprvé přesáhl milion korun, koronavirová krize však její prodeje trochu zpomalila, a to hlavně mezi firemní klientelou, která Míšinu čokoládu dlouhodobě vyhledává pro výrobu luxusních dárků pro svoje klienty či obchodní partnery, ale letos se zákazem večírků právě v téhle oblasti začala víc šetřit.

Zároveň však Michaela Dohnálková připouští, že ji letošní situace aspoň přiměla rychleji dokončit její e-shop, který jí prodeje rychle zvýšil, a taky uspíšit dlouho plánovaný redesign jejích výrobků, doslova od tabulky po obal. Ve spolupráci s grafickým studiem Calico teď pracuje na celém novém „obleku“ pro čokoládu: logu, obalu, a dokonce i vlastní formě, do které se budou jednotlivé kusy odlévat. Novou image měly Míšiny čokolády původně získat už na podzim, kvůli zpožděním způsobeným koronavirem to teď však vypadá spíš na Vánoce.

Vedle nové formy bude mít čokoláda i novou velikost – z 80 gramů se tabulka zmenší na 50. „Od začátku jsem vyráběla osmdesátigramová balení, ale během let se ukázalo, že to není úplně funkční,“ přiznává byznyswoman. „Drtivá většina čokolád ve stejné kvalitě se vyrábí v padesáti-, nebo dokonce jen čtyřicetigramovém balení a tomu odpovídá i jejich nižší cena. Řada zákazníků si toho ale nevšimne a myslí si, že naše čokoláda je dražší, i když to není pravda. Stojí víc jen proto, že je zkrátka větší.“

Michaela věří, že nový obchodní přístup spolu s její nezměněnou posedlostí kvalitou pomůže Míšinu čokoládu dostat k ještě širšímu publiku. A dodává, že Čechy je pořád ještě potřeba na superkvalitní čokoládu, jejíž výroba trvá klidně týden a je v ní obrovský podíl ruční práce, naučit. „Na rozdíl od zahraničí Češi stále vnímají čokoládu primárně jako cukrovinku. Jenže ta skutečně dobrá toho nabízí mnohem víc a tomu odpovídá i cena,“ přesvědčuje. „Je to hodně podobné jako s kvalitní whisky, vínem nebo i kávou. Když se propracujete na určitou úroveň, už se nechcete vracet zpátky.“

Článek vyšel v magatínu Forbes Woman, vydání podzim 2020.

Reklama
Reklama