skip to main content
Český byznys

Covid bere čich, ne chuť cestovat. Češi vykupují vánoční pobyty u moře

Covid zůstává nadále hrozbou, jednu vlastnost však podle všeho oproti loňsku ztratil. A to sílu, kterou držel Čechy doma a odrazoval je od cestování. Stačí se podívat na zájezdy směřující během Vánoc a Nového roku především za teplem, o které je srovnatelný zájem jako před úderem pandemie.

Plyne to nejen z vyjádření zástupců jednotlivých cestovních kanceláří, ale i z přehledu největšího tuzemského prodejce dovolených přes internet – společnosti Invia – a rovněž z dat Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

„Zájem je velký a je vidět, že Češi už se cestovat nebojí. Velkou roli hraje také to, že většina klientů je očkována,“ tvrdí mluvčí agentury Invia Andrea Řezníčková. „Zájezdy na probírané období jsou v řádu tisíců, a zatímco před pandemií se zájem dělil na ty, kdo létali za teplem, a ty, kdo jezdili na lyže, letos suverénně převažují lidé, kteří cestují k moři.“

A její slova potvrzují i jednotlivé cestovní kanceláře. Čedok má například podle tiskové mluvčí Kateřiny Pavlíkové na vánoční svátky a Silvestr už téměř vyprodané zájezdy do egyptských letovisek Hurghada i Marsa Alam, na Kanárské ostrovy i do Dominikánské republiky.

Prodeje jsou srovnatelné s předcovidovým rokem 2019 a několikanásobně vyšší než loni.

A stejně situaci popisuje i Jan Bezděk z CK Fischer. „Zájem o zájezdy v posledních týdnech a měsících setrvale roste. Prodeje jsou momentálně srovnatelné s předcovidovým rokem 2019 a několikanásobně vyšší než loni. Je vidět, že loni lidé necestovali zdaleka tolik a mnozí exotickou zimní dovolenou raději odložili. Tento rok už si to chtějí vynahradit,“ říká.

Podle Petra Kostky z Exim Tours je pak letošní vánoční sezona specifická v tom, že cestovatelé už si na různá opatření zvykli a cestování v covidové době pro ně není nic neobvyklého. „Zájem odletět za teplem je opravdu velký, v nabídce máme poslední volná místa a v objemech prodaných pobytů jsme na předcovidových číslech,“ říká.

Je třeba dodat, že erupce poptávky přece jen v posledních dnech poněkud opadla, což souvisí s nárůstem pčtu nakažených, protiepidemickými opatřeními i nervozitou vyvolanou variantou omikron, ale na meziročním srovnání to mnoho nemění. „I když poslední dva týdny pozorujeme nižší poptávku obecně, oproti loňskému roku jsou celkové prodeje stále vyšší,“ tvrdí výkonná ředitelka AČCKA Kateřina Chaloupková.

„Nedochází k žádným stornům pobytů na Vánoce a Silvestra, které Češi nakupovali již od léta. Během vánočního období se do zahraničí vypraví několik desítek tisíc tuzemských turistů,“ dodává.

Ředitelčina slova víceméně potvrzuje Petr Šatný, marketingový šéf CK Alexandria. „Původně masivní zájem nyní utichl, ale vánoční a novoroční zájezdy k moři máme prakticky vyprodány a nikdo je neruší. Samozřejmě, že je v dnešní době velmi rozumné využít nabídky pojištění zájezdu vztahující se na covid – a většina klientů této nabídky využívá,“ říká.

Jistota spočívající v tom, že lidé nepřijdou v případě nepříznivě se vyvíjející situace o peníze, se stala jedním ze základních aspektů, podle nichž si lidé dovolené prostřednictvím cestovek vybírají. A ty se tomu pochopitelně přizpůsobily.

Reklama

„Zájmu o cestování pomáhá i to, že jsme výrazně upravili podmínky,“ přiznává Jan Bezděk z CK Fischer. „Garantujeme, že dojde-li na rušení zájezdu, budeme vracet pouze peníze, žádné poukázky nebo vouchery. Klienti mají zároveň vše do posledních chvíle ve svých rukou. Ještě třicet dnů před odletem mohou zájezd výhradně na základě vlastního rozhodnutí zrušit a my jim vrátíme všechny peníze.“

A jaké jsou dovolenkové hity aktuálního období? Preference se lehce liší v závislosti na nabídce konkrétní cestovky, jdou ale shrnout.

„Jako každý rok jasně vede Egypt, následují Spojené arabské emiráty, Dominikánská republika, Maledivy, Zanzibar, Kanárské ostrovy, Mauricius. Letošním trhákem je Dominikána, u níž evidujeme obrovský nárůst zájmu – all inclusive tam seženete za cenu okolo dvaceti tisíc korun, což je u Karibiku naprostá rarita,“ říká Andrea Řezníčková z Invie.

„Skvěle nám funguje exotika s přímými lety z Prahy, která je naší letošní novinkou a největším lákadlem,“ potvrzuje za Čedok Pavlíková. „Od konce října létá pouze pro nás z pražského letiště společnost LOT Polish Airlines. V nabídce máme teď zájezdy do Dominikánské republiky a od poloviny prosince spouštíme lety na Zanzibar.“

Teplé kraje teď jednoduše táhnou. Podíl na portfoliu Čedoku v této zimní sezoně tvoří přibližně z devadesáti procent exotika a další dovolenkové destinace jako Egypt, Kanárské ostrovy či Madeira. Zbylých deset procent představují pobyty s vlastní dopravou do lyžařských destinací a další zájezdy.

90 % zájezdů Čedoku v zimní sezoně tvoří exotika jako Egypt, Kanárské ostrovy či Madeira.

„Zhoršená epidemiologická situace a ohlášená omezení v Rakousku, Švýcarsku a částečně v Německu zkomplikovaly začátek zimní sezony v lyžařských areálech i adventní zájezdy. Klientům jsme nabídli zejména posun termínu u lyžování, u adventních zájezdů pak změnu programu nebo výběr jiné destinace. Jinak pochopitelně vracíme peníze,“ doplňuje Pavlíková z Čedoku.

Navzdory hrozícím potížím ovšem ani lyžařské pobyty nevypadají zcela tragicky, byť všichni oslovení jsou v této souvislosti opatrní a dodávají, že bude záviset na vývoji v blízké budoucnosti.

„Pokud cestování neztíží covidová situace, očekáváme, že letos bude kvůli vynucené roční pauze hlad po zimních dovolených,“ tvrdí Ladislav Veselý, CEO Slevomatu. „V tuto chvíli jsou prodeje zhruba na stejné úrovni jako v předkrizovém roce 2019, přičemž nejžádanější zahraniční destinací na lyžování je nyní Itálie,“ dodává.