skip to main content
Byznys

Covid mu zašlápl podnikání, tak začal od nuly. Alex Ilyash z Davinci TS o svém byznysovém restartu

3 minuty čtení

Alex Ilyash v roce 2017 vybudoval platformu Davinci Travel System pro skupinové rezervace propojující cestovní kanceláře s hotely, která od samého začátku zažívala raketový růst. Dělo se tak až do začátku letošního roku, kdy celý svět zasáhla pandemie koronaviru, která jeho startup zadupala pod zem – stejně jako všechno ostatní spojené s cestováním.

Jako správný podnikatel se ale šestadvacetiletý Alex nezhroutil a naopak se rozhodl vzít krizi jako výzvu. Posbíral peníze, spojil tým a za měsíc vytvořil úplně nový produkt, který pandemii využívá ve svůj prospěch. Právě tento restart popisuje Alex Ilyash pro Forbes.

Před čtyřmi lety jsme v Davinci Travel System zažili vrchol cestovního ruchu. Cestovalo se hodně a skupinová turistika byla běžná jak v Asii, tak v Evropě. Vyvinuli jsme cloudový software pro cestovní kanceláře a hotely z celého světa a našemu produktu se skvěle dařilo.

Když jsme dosáhli stomilionového obratu, rozhodli jsme se na konci roku 2019 expandovat do Asie. Zapojili jsme mnoho asijských cestovních kanceláří a v dalším roce očekávali obrat 200 až 300 milionů korun.

Reklama
Alex Ilyash se strategickými partnery Davinci TS v Asii

A pak se v Číně objevil koronavirus. Přestože jsme přišli o velkou část potenciálního zisku, zůstali jsme globální firmou a řekli si, že to zvládneme zatím i bez Asie. Jenže virus v Číně nezůstal a šířil se dál do světa. Místo nových rezervací jsme začali dostávat žádosti o jejich zrušení, až nakonec bylo zrušeno všechno až do konce roku.

Jako kdyby nestačilo, že podnikáme v cestovním ruchu, věnujeme se navíc skupinovému cestování, které bylo i přes uvolňování bezpečnostních opatření v průběhu léta v řadě situací stále zakázané.

Takže co teď? Velkou část týmu jsme byli nuceni propustit, peníze nám zbývaly jen na pár měsíců a pro investory náš segment v blízké budoucnosti určitě nebude lukrativní. 

Když nevíš, co dělat, dělej alespoň něco

Nebylo na co čekat, a tak jsme se vydali dvěma směry:

1. Potřebovali jsme najít pro Davinci strategické partnery v sektoru cestovního ruchu, protože pandemie zasáhla nejen nás, ale i největší hráče na našem trhu. Předpokládali jsme, že by ze spojení naší technologie a jejich know-how mohla vzejít zajímavá spolupráce, která by všem zúčastněným stranám zajistila lepší budoucnost. 

2. V týmu nám zůstali skvělí áčkoví lidé, které jsem si nemohl dovolit propustit. Ale bylo třeba, abychom si na sebe nějak vydělali. Tak jsme si řekli, že zkusíme vytvořit zbrusu nový produkt, který by byl ve zhoršující se koronavirové situaci úspěšný a mohl vydělávat. Tak vznikla aplikace Choice.

Reklama
Aplikace Choice nahrazuje běžné papírové menu a pomocí QR kódu ho umožňuje hostům naskenovat do telefonu

Rozhodli jsme se využít toho, že máme velmi bohaté zkušenosti ve spolupráci s hotely. Ty jsou součástí segmentu HORECA, kam kromě nich ale patří i restaurace a kavárny. V celosvětovém měřítku je možné v tomto sektoru pozorovat sílící trend zaměřený na bezkontaktní služby. A tak jsme v průběhu pouhého měsíce vytvořili novou online aplikaci, která v několika málo kliknutích převede papírové menu do online podoby.

Princip je velmi jednoduchý. Místo vytištěného menu se v restauraci rozmístí QR kód, který po naskenování zobrazí hostům na jejich telefonu krásné meníčko i s fotografiemi. A hosté si nemusí nic stahovat. Produkt může fungovat pouze jako online menu, není nutné ho zároveň používat k bezkontaktnímu přijímání objednávek.

Aplikaci se nám povedlo udělat velmi pěkně a naše jednoduché řešení se uchytilo po celém světě. Dnes máme přes 3 000 zapojených podniků ve dvaceti zemích a očekáváme, že do konce roku se toto číslo přehoupne přes 10 000.

Místo demotivace přišlo získávání nových poznatků.

V době, kdy si aplikace Choice začala vydělávat sama na sebe, se vzpamatovali i velcí hráči v cestovním ruchu. Oslovili nás a společně jsme začali připravovat spolupráci na příští rok. V tomto ohledu vše vypadá velice slibně, jen je potřeba náš produkt technicky doladit.

Tento směr už dává investorům větší smysl, a tak jsme se seznámili se skvělými kluky z Pale Fire Capital – Janem Bartou a Dušanem Šenkyplem, kterým se náš směr zalíbil a byli ochotni nás podpořit a poskytnout konvertibilní půjčku 400 tisíc euro na vývoj integrací a verze 2.0 platformy.

Místo dalšího propouštění jsme začali nabírat zaměstnance do dvou firem. A místo demotivace přišlo získávání nových poznatků. Díky možnosti pracovat na něčem novém jsem se naučil věcem, které jsem pak mohl aplikovat i na původní produkt, například digitální marketing nebo vývoj nových integrací.

Dnes řídíme dvě firmy. V centru naší pozornosti stojí stále Davinci Travel System, proto jsme se odvážili do půjčky jít. V současné době strategicky řešíme spolupráci na příští rok a vyvíjíme plně automatickou platformu pro dobu, kdy se cestovní ruch zase obnoví. Budeme na to připraveni.

V těsném závěsu je sice mladý, ale značně ambiciózní projekt Choice.
Jeho největší síla spočívá právě v jeho jednoduchosti. Není tu žádné geografické omezení, nepotřebuje složitý support a může rychle škálovat.

V businessu je to vždy nahoru dolů. Vyčkávat na lepší časy určitě není řešením. Když nevíte, co dál, dělejte alespoň něco a něco z toho vyjde. Nebo vyjde oboje!

Reklama
Reklama