Spoustu nám vzala, spoustu nám dala. Ze všeho nejvíc nám ale pandemie ukázala, že jde i to, co se nám dřív zdálo nemožné: nevysedávat s obchodními partnery v kavárnách, omezit zbytečné porady, které se daly vyřešit e-mailem a hlavně – pracovat z domova.

Přesun z office spaců i optimistické vyhlídky spásné vakcíny dnes nastolují akutní otázku: jak budou vypadat kanceláře budoucnosti, pokud se do nich zaměstnanci vůbec vrátí.

Odpovědi majitelů a šéfů firem se shodují: jako coworkingy. Jak ale budou vypadat ty?

Pavel Přikryl je jedním ze zakladatelů coworkingového centra Opero a očekává, že kromě otevřených prostor, spousty místa na setkávání a lounge zón ještě ubude pracovních míst, tak jak je známe z klasických kanceláří.

Prim bude mít budování komunity, potkávání se a vzájemná inspirace. Právě to nám totiž na home officu schází nejvíc.

Podle Přikryla proto přežijí jen ty coworkingy, které kromě kancelářských prostor nabídnou něco navíc.

„Samotný desk space totiž opravdu můžete vytvořit kdekoliv, i doma. Přidanou hodnotu mají sdílené kanceláře, až když nabízejí přednášky, školení, vzdělávání, potkávání nových lidí a jejich propojování, které jim pomáhá v jejich dalším kariérním i osobním rozvoji,“ popisuje manažer.

Sdílený prostor, za kterým kromě něj stojí majitel Vafo Praha Pavel Bouška a finančník Luboš Černý, otevírali právě s myšlenkou budování komunity. Koncept proto cílí především na už úspěšné podnikatele nebo manažery, kteří mnohdy mají vlastní kanceláře, ale hledají inspirativní půdu v centru Prahy.

Opero postupně směřuje ke zrušení měsíčních členství.

Jestli se některé coworkingy kloní po zkušenosti z pandemie k flexibilnějším smlouvám se členy, Opero jde směrem opačným. „Chceme budovat komunitu. Součástí našich služeb navíc je, že se o naše členy individuálně staráme – víme, co umí, víme, co chtějí a s kým je propojit. A to nejde dělat z měsíce na měsíc,“ vysvětluje Přikryl.

Opero tak postupně směřuje ke zrušení měsíčních členství a ponechání pouze toho ročního. Po celou dobu pandemie se staroměstskému coworku podařilo nezavřít, ani rok po jejím vypuknutí to tam ale nežije, jak bývalo zvykem.

„Loni v březnu tady bylo prázdno, za den jste potkali pět lidí, z toho čtyři byli z týmu. Dnes už si tím někteří prošli, někteří to tolik neřeší a jiní už se jen prostě nemůžou doma s dětmi soustředit,“ popisuje Přikryl, kterému se loni podařilo vyjednat pozastavení úvěrových splátek a zavést úsporná opatření, jejichž výsledkem byla z hlediska cash flow krásná nula. Obratově jsou pak oproti předchozímu roku v červených třiceti procentech.

„Paradoxně jsem si ale uvědomil, že horší než krize je vleklá krize. Teď už se nám úspory budou hledat obtížně. Ale nezoufáme si,“ říká Přikryl a je přesvědčený, že vývoj v dlouhodobém horizontu přeje právě coworkingům.

Opero se budoucností kanceláří aktivně zabývá, pořádá debaty a eventy. „Tu budoucnost chceme formulovat,“ konstatuje sebevědomě manažer. Sdílené kanceláře ladí s pojmem hybridní práce, který se mezi firmami tak nadšeně skloňuje a který v podstatě označuje kombinaci práce z kanceláře a práce odjinud.

„Velké korporáty se svých kanceláří úplně nezbaví a svobodný model práce, kdy má zaměstnanec část týdne pracovat z domova, narazí na to, že zaměstnanci ne vždycky doma budou chtít být. Už před pandemií u nás měly členství i firmy nebo jejich vybraní členové týmů, kteří tu mimo kancelář, kde primárně pracovali, měli prostor růst skrz inspiraci a další lidi,“ říká Přikryl.

Vydání Forbesu Outsider

Výše uvedený trend se podle něj v budoucnu ještě umocní tím, jaké výzvy přinese home office pracovním týmům. Firmy se podle Pavla Přikryla budou muset poprat především se třemi otázkami: jak na efektivní management zaměstnanců, jak zajistit dobrou firemní kulturu a soudržnost týmů, a jak pojmout training a development zaměstnanců.

Jako příklad uvádí Přikryl oblast poradenství, ve které je průběžné učení a odpozorovávání od starších kolegů a kolegyň součástí praxe. „Na začátku se zdálo, že v online prostoru nakonec zvládneme všechno. Ale za ten rok se ukázalo, že i přes různé nové nástroje se některé činnosti, typicky učení nebo brainstormingy, dělají po Zoomu jen velmi těžko,“ připomíná Přikryl.

Dalším trendem, který podle manažera hraje coworkingům do karet je rozvoj svobodných profesí a zvyšující se počet lidí, kteří pracují projektově. „Jsou to třeba marketingoví specialisté nebo koučové, kteří nejsou zaměstnanci firmy, ale pracují na různých zakázkách. V coworkingu, pokud funguje, jak má, navíc získávají kontakty na další projekty,“ říká Přikryl. 

Naopak menší firmy se podle něj v rámci škrtů mnohdy vzdaly svých kanceláří, které nahradí členstvím v kancelářích sdílených.

Co se týče prostor samotných, přechod na supermoderní bezdotykové coworkingy Přikryl nečeká. „Vlastně doufám, že antivirové laky a podobně nebudou potřeba. Pevně totiž doufám, že se to brzy zlomí a situace se zlepší.“