V době, kdy světu vládnou technologie, je jejich znalost pro ty, kdo se chtějí prosadit, prakticky nezbytná. Díky novým technologiím se svět radikálně mění a čím dál více firem požaduje po kandidátech základní i pokročilé dovednosti v oblasti IT i soft skills. Přestože zájem o vzdělávání v tomto směru v posledních letech roste, právě takové dovednosti jsou dnes ještě stále nedostatkovým zbožím.
O tom jsou přesvědčené i zakladatelky projektu makeITtoday, Silvie Zeman a Klára Štouračová, které se na základě svých zkušeností z recruitementu v technologických firmách rozhodly, že českou nejmladší generaci připraví na život ve světě 2.0.
makeITtoday si od roku 2017 klade za cíl přinést dětem kvalitní technologický základ, naučit je logickému a informatickému myšlení a schopnostem kreativně přemýšlet i přicházet s novými vlastními řešeními. „Denně vidíme ohromnou poptávku po technologických dovednostech, které lidem chybí a nikdo u nás s tím nic nedělá,“ říká jedna ze zakladatelek projektu Silvie Zeman.
Velkých rozdílů ve vzdělávání si obě všimly i během studia na zahraničních univerzitách, které jim otevřely oči a přiměly je přemýšlet nad možností přinést podobný přístup i k nám do Čech. „Vzdělávání v zahraničí není o biflování jako spíš o týmové spolupráci, správném prezentování a argumentaci. A právě takové dovednosti přidáváme do naší výuky,“ vysvětluje Klára Štouračová, která se před třemi lety společně se Silvií pustila do inovativního projektu.
makeITtoday se zaměřuje na výuku dětí od 8 do 18 let, kterým chce přinést možnost mít za pár let při hledání kariéry volnost ve výběru díky všestrannosti a znalosti oblastí, které budou podle zakladatelek klíčové. „Naším cílem není vychovávat programátory, ale přinést dětem technologickou a digitální gramotnost,“ dodává Klára. Přesto jsou však obě přesvědčené, že právě programování je nová forma gramotnosti a vstupní brána k realizaci v oborech, které dnes ještě ani neexistují.
Od programování po robotiku a AI
Všechny dovednosti se děti učí přirozeným způsobem v rámci pestré nabídky kurzů, workshopů a příměstských táborů. Vybrat si mohou samy podle toho, co je baví, z několika oblastí. V nabídce jsou rozmanité kurzy od vývoje webu a mobilních aplikací, vývoje a designu her přes zaměření na samostatné programovací jazyky jako Scratch nebo Python až po grafiku nebo robotiku a umělou inteligenci.
Výuka probíhá buďto prezenčně v počtu maximálně 10 studentů v nově otevřených prostorách Haly 40 v Pražské tržnici, kam se firma teprve nedávno přestěhovala. Jde o první vlastní prostory vytvořené na míru pro její účely, které chce v následujících měsících tým co nejvíce využít.
Děti však mají možnost se vybraných kurzů účastnit i online, v tomto případě je však počet studentů ve výuce omezen na osm pro zajištění co nejindividuálnějšího přístupu ke každému jedinci.
Lekce online přináší možnosti vzdělání mimopražským zájemcům, nebo dokonce dětem žijícím v zahraničí, které mají kurzy zpřístupněné v rámci programu pro zaměstnance partnerských firem. „Díky dlouhodobé spolupráci s technologickými firmami nabízíme vzdělávání pro děti jejich zaměstnanců.
Vzhledem k tomu, že spousta z nich má pobočky v zahraničí, připojují se k nám děti z Británie i Ameriky.“ V tomto případě děti učí rodilý mluvčí z dané země, aby pro studenty byla výuka co nejpřirozenější.
Online kurzy byly po několik týdnů letošního roku jediným způsobem vzdělávání vzhledem k pandemii koronaviru. Na tento režim v makeITtoday najeli během nouzového stavu a způsob výuky přizpůsobili tak, aby hodiny byly i online co nejzábavnější.
„Dostali jsme velkou podporu od rodičů, kteří naopak byli vděční nám za zapůjčení vybavení pro děti, se kterým mohly během výuky z domova pracovat,“ popisuje alternativní fungování Silvie, která nabrala značnou část zkušeností během svého inženýrského studia ve Francii.
Dalšími produkty v nabídce jsou potom víkendové workshopy a příměstské tábory, jichž se účastní zejména zájemci žijící mimo Prahu, kteří během týdne nemají možnost se do holešovických prostor dostat.
„Dopolední program táborů většinou zahrnuje práci s počítačem. Odpoledne je potom interaktivnější a součástí jsou i exkurze do technologických firem, kde mají studenti možnost nahlédnout do reálného fungování a poznat jejich prostředí,“ popisuje průběh letních táborů Klára, která vedle řízení projektu makeITtoday působí na plný úvazek v HR oddělení společnosti Productboard.
Vzdělání od profesionálů
Iniciativou makeITtoday za tři roky její existence prošlo už přes 1500 studentů, spousta z nich je přitom součástí projektu od úplného začátku. „Dětem to přináší velkou možnost se soustavně posouvat a postupně si najít oblast, která jim je opravdu blízká a které se chtějí v budoucnu věnovat,“ vysvětluje Silvie Zeman. „Naším cílem je nedělat to jen nahodile, ale s dětmi pracovat a vědět, co mají za sebou.“
Tým lektorů v současné době čítá zhruba 20 odborníků z jednotlivých oblastí, kteří buď pracují v technologických firmách, nebo jde o odborníky na volné noze živící se programováním, grafikou a jinými souvisejícími obory. Vybrané kurzy jsou vedené i studenty vyšších ročníků, kteří mohou mít pokročilé zkušenosti ze zahraničí, ale především sdílejí stejné hodnoty jako zbytek týmu.
„Náborový proces lektorů je tříkolový a relativně náročný. Kvalita kurzů je pro nás alfa a omega všeho. Dětem chceme přinést reálné zkušenosti, naučit je něco nového a zamezit tomu, aby si hodinu jen odseděly,“ říká Silvie působící v současné době zároveň v pražské pobočce americké technologické společnosti Accolade jako seniorní HR manažer.
Právě pro poskytnutí efektního předání informací byl vytvořen nový holešovický techspace nabízející tři výukové místnosti, díky kterým dnes dokáže během odpoledních lekcí odbavit až dvakrát více studentů než doposud. „Vytvořit vlastní prostory bylo naším snem. Proto je teď chceme využít na maximum a nabídnout i rodičům možnost strávit tu s dětmi nějaký čas, aby lépe porozuměli oblastem, které jejich děti baví,“ vysvětluje Klára Štouračová.
Dodává zároveň, že v plánu je soustředit se ve větší míře i na přinášení nových zkušeností díky praxi. K aktuálně hlavním partnerským firmám, jako je například Avast či Profinit, by mohly už brzy přibýt další. „Domlouváme nové strategické partnery, abychom dětem mohli nabídnout letní stáže, díky kterým získají reálné zkušenosti z firem. Studenti i rodiče díky tomu mohou vidět skutečnou míru uplatnění.“
Zakladatelky se chtějí mimo jiné soustředit i na další doplňkové programy, z nichž nejnovějším je esportový program vytvořený ve spolupráci s týmem Brute, za nímž stojí zakladatel agentury Socialsharks Petr Andrýsek. „Esport je rostoucí oblast, která dětem nabízí úplně nové možnosti. Spousta zahraničních škol dnes nabízí i stipendia amatérům a profesionálům,“ vysvětluje vizi za esporty Klára.
Profesionální kouč v tomto případě vede děti ke správnému přístupu k hraní. Zaměřuje se na výuku strategie hry, práci s týmem, ale třeba i vyrovnání se s prohrou nebo propojení hraní s fyzickou aktivitou. „Esport je jako jakýkoliv jiný sport. Děti ve výuce získají spoustu dovedností, které mohou využít ve všech oblastech svého života,“ doplňuje nakonec.