Má se za to, že v dnešní době fermentovaných biolimonád je sladká černá voda so yesterday. Už v roce 2016 vydala americká společnost Connexity pozoruhodnou studii, v níž došla mimo jiné k závěru, že ikonické nápojové značky Coca-Cola a Pepsi mají problém oslovit mileniální klientelu. Jinými slovy, mezi mladými uvědomělými konzumenty tolik netáhnou.
Střih o čtyři roky později, kdy obě společnosti zveřejňují pozitivní výsledky za poslední čtvrtletí roku 2019, čímž uzavírají silné fiskální roky. Tržby společnosti Coca-Cola vzrostly meziročně o 9 procent na 37,3 miliardy dolarů, zatímco PepsiCo rostla o 3,9 procenta na 67,16 miliardy. První jmenovaná společnost si navíc polepšila i v ziskovosti.
Když se podíváme na vývoj ceny akciových titulů, ty na rozdíl od technologických hvězd nikterak závratně nevystřelily, ale až na pár záchvěvů znaly v kontextu loňského roku jen jeden směr.
Oba se také po posledních kvartálních výsledcích dostaly na své historicky nejvyšší úrovně.
Prodeje sladkých nápojů rostly u Coca-Coly šestiprocentním a v případě PepsiCo tříprocentním tempem, což jen znovu indikuje, že navzdory zdravým trendům nejsou jejich vlajkové lodě za zenitem.
Obě firmy se nicméně už relativně dlouho soustřeďují i na hledání nových cest pro další růst. PepsiCo jen za poslední dva roky dotáhla akvizice firem jako SodaStream (domácí sodovka), Health Warrior (rostlinné tyčinky) nebo Bare Foods (ovocné chipsy), o nichž lze, minimálně ve srovnání s nápojem Pepsi, hovořit jako o zdravých alternativách.
Coca-Cola oproti tomu rozvíjí vlastní alternativy typu Adezu. Jejím akvizičním trumfem byl, vyjma několika menších značek, předloňský nákup kavárenského řetězce Costa Coffee. Nejenže spotřeba kávy už přes 10 let v řadě roste, ale největší nápojářská firma světa zde pomalu začíná těžit ze synergií.
Loni představila „ready to drink“ verzi kávového nápoje v plechovkách a zaznamenala s ním úspěch ve Velké Británii, odkud se proto chystá na další trhy.
Zatím vše nasvědčuje tomu, že se obě nápojářské firmy zdaleka nikam nepropadají a své spotřebitele si stále nacházejí, ať už na poli slazených nápojů, nebo alternativ.
Navíc podle poslední výroční zprávy pořád platí, že Warren Buffett, respektive Berkshire Hathaway, v Coca-Cole drží skoro 10 procent. A dokud Věštec z Omahy podíl neprodá nebo minimálně nezačne pít přírodní limonády, je asi vše o. k.
22. 2. 20202 min
Zdravko Krstanov
šéfredaktor Forbes.cz
Zajímá ho, jak přemýšlejí ti, kteří se dostanou od nuly k jedničce. Sleduje startupovou scénu, akciové trhy a nejbohatší Čechy. Je autorem podcastu Funny Money a rozhovorů se špičkami českého byznysu, jako jsou třeba Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Michal Strnad. Online verzi českého Forbes vede od roku 2022.