Minulý čtvrtek spatřila světlo světa počítačová hra Cyberpunk 2077. Pro miliony fanoušků počítačových her po celém světě jednoznačná událost roku. Pro polskou společnost CD Projekt, která má hru na svědomí, by se však dlouho odkládané vydání dalo označit spíš za naprostou katastrofu.

Dlouhých osm let živil CD Projekt očekávání celého světa intenzivní marketingovou kampaní. Ostatně reklama na Cyberpunk 2077 aktuálně zdobí i boky slavných londýnských autobusů. Po čtvrtku však zbyla v ústech akcionářů i milionu naštvaných fanoušků pouze hořká pachuť.

Ač si část hráčů nemůže vynachválit poutavý příběh i pohlcující atmosféru Night City, ve kterém se hra odehrává, na každého takového hráče připadá jeden další, který nemůže vývojářům přijít na jméno. A to zejména kvůli obrovskému množství chyb, se kterými hra vyšla, a také kvůli tomu, jak vypadá na starších videoherních konzolích.

Cyberpunk 2077 je po pětileté odmlce první hrou z dílny CD Projekt, oblíbeného studia se sídlem ve Varšavě. Společnost se proslavila především sérií her o Zaklínači, založené na knižním fantasy od polského autora Andreje Sapkowského.

Odklon ke sci-fi sice zpočátku vyvolal rozpaky, ale když tvůrci z CD Projektu oznámili, že vzhled jedné z hlavních postav propůjčí populární hollywoodský herec Keanu Reeves, mnozí očekávali, že bude mít hra rekordní úspěch. A když se navíc ukázalo, že datum vydání se bude překrývat s pokračující světovou pandemií a s ní spojenou izolací, začali odborníci předpovídat tržby v hodnotě více než jedné miliardy dolarů.

Mezi lednem a začátkem prosince tohoto roku humbuk kolem Cyberpunk 2077 vyhnal cenu akcií CD Projektu vzhůru o více než 50 procent. Tím se z obou spoluzakladatelů Michała Kicińskiho a Marcina Iwinskiho stali miliardáři. Jedni z pouhé hrstky miliardářů z videoherního průmyslu po celém světě.

Avšak od svého uvedení na trh Cyberpunk 2077 zatím přináší spíš zklamání, zejména pro hráče se starším vybavením. Tedy pro ty, kdo nemají drahý počítač speciálně vybavený pro hraní počítačových her či nevlastní Playstation či Xbox nové generace, které jsou ale v současnosti na trhu nedostupné. Takových fanoušků je podle některých odhadů na světě až 160 milionů.

Twitter hned po vydání zaplavil hashtag #cyberbug2077, pod kterým hráči celý víkend sdíleli své problémy s hrou. Zasekávající se obraz, cigarety či jídelní hůlky poletující bezprizorně vzduchem či mrtvá těla povalující se na chodníku, kam bez zjevné příčiny popadala ze střech okolních budov.

Jak se tón online diskuse okolo Cyberpunk 2077 měnil z pozitivního na negativní, začaly padat i akcie CD Projektu. Zatímco ještě čtvrtého prosince byla cena jedné akcie na hodnotě 443 polských złotých, 11. prosince, pouhý den po vydání Cyberpunk 2077, klesla cena jedné akcie o 29 procent na 314 złotých. 

Dohromady to pro oba zakladatele znamená pokles hodnoty majetku přibližně o 700 milionů dolarů během pouhého týdne. Ani Kiciński, ani Iwinski se k poklesu ceny akcií nevyjádřili.

Podle mnohých analytiků představuje spuštění hry v tak nevyladěném stavu vážnou chybu v úsudku polského herního studia. Fakt, že hra dobře běží na dražším počítači je sice pozitivní, ale pro akcionáře ani širokou veřejnost to nestačí.

“Hrát Cyberpunk 2077 na Playstationu 4 nebo na Xboxu je jako sledovat Netflix na vytáčeném připojení,“ říká Ken Rumph, kapitálový analytik ze společnosti Jefferies, a dodává, že se CD Projekt v podstatě vykašlal na všechny své fanoušky se starším vybavením.

Většina veřejnosti nyní očekává, že se CD Projekt pokusí v následujících měsících vydat update, který by hru umožnil hrát i na starších konzolích. Matti Littunen, kapitálový analytik ze společnosti AllianceBernstein, má však pochybnosti. 

„Hardware na základních modelech Playstation 4 či Xbox jednoduše není tak dobrý, aby utáhl takto náročnou hru,“ říká Littunen a dodává, že ačkoliv je hra velmi úspěšná na špičkovém vybavení, investoři očekávali bezchybnost ve všech směrech. A ta se nedostavila.

To nejhorší však možná teprve přijde. Sony už ve velkém vyřizuje refundace hráčům, kteří si hru koupili na Playstation 4 a nejsou s jejím stavem spokojení.

A zatím není jasné, jak velkou část objednávek budou muset stornovat sami výrobci z CD Projekt. Ti před vydáním hry obdrželi osm milionů předobjednávek. A až následující měsíce ukážou, jak velkého přešlapu se dopustili a kolik peněz budou muset nakonec zklamaným zákazníkům vrátit.