Je skoro jedno, kolik stojí. Ale tahle informace skoro každého zajímá. Takže: dva miliony eur bez daně. Pěkně dohromady jsme na nějakých šedesáti milionech korun. Na tolik vyšla zájemce přísně limitovaná edice Ferrari Daytona SP3.

I přes minimální počet – 599 kusů – bude možné tohle auto zahlédnout i v Česku. Podle Radima Vegery, který vede oficiální zastoupení automobilky pro Českou republiku, se našlo několik tuzemských zákazníků, kteří svou objednávku potvrdili.

Pod kapotou nedostanou nic jiného než atmosférický dvanáctiválec, který Daytoně dává výkon 840 koní, což je mimochodem nejvýkonnější motor, který kdy nějaké ferrari zákazníkům nabídlo. Auto z nuly na stovku vystřelí za 2,85 sekundy a dvoustovkou uhání už za 7,4 sekundy. Žádná turba, žádný přídavný elektromotor. Nic takového není potřeba.

Název Daytona SP3 má samozřejmě svůj význam: vrací se do února roku 1967, což byl měsíc, který se navždy zapsal do historie závodních aut italské značky. Tehdy na stejnojmenné floridské závodní trati Italové deklasovali domácí automobilku Ford i německé Porsche, když první tři místa čtyřiadvacetihodinového závodu patřila právě Ferrari.

Trojku má novinka ale ještě z jednoho důvodu. Navazuje totiž na další dva podobné kousky, které Ferrari v předchozích letech předvedlo – takzvané barchetty Monza SP1 a SP2, které se vyrobily v sérii pouhých 499 kusů. A i minimálně dvě z nich mimochodem skončily u zákazníků v Česku.

Daytona SP3 na tenhle exkluzivní klub navazuje a své místo naznačuje jak maximální rychlostí přes 340 kilometrů za hodinu, tak řešením interiéru. Dvojice sedadel je napevno uchycená k podvozku, aby se snížila hmotnost a řidič měl zaručeně správnou pozici za volantem, podobnou sezení v soutěžním voze. Nastavit tak jdou pouze pedály.

Podvozek, stejně jako celá karoserie, je pak vyrobený výhradně z kompozitních materiálů s využitím technologií Formule 1. Ty se v silničním voze neobjevily od modelu LaFerrari, posledního supersportu z Maranella. Závodní ambice přiznává i volant s integrovanými tlačítky, dovolujícími ovládat až osmdesát procent funkcí auta, aniž byste z něj museli spouštět ruce.

I když má Daytona SP3 připomínat trojici závodních aut z šedesátých let, tým šéfdesignéra Flavia Manzoniho se nechtěl pouštět do čistého retra. Auto tak dostalo originální a moderní tvary. Jednak takové, aby se líbily, ale i takové, které zajistí skvělé jízdní vlastnosti v extrémních rychlostech a situacích – ať už z pohledu aerodynamiky, nebo chlazení motoru s brutálním výkonem.

Vybraní zákazníci, na které se při rozdělování série 599 vozů dostalo, dostanou první kusy za rok touto dobou. Poslední modely slavnou italskou fabriku opustí až v roce 2024.

Že na omezeném počtu kusů postavený obchodní model šlape dokonale, dokazuje vyjádření šéfa prodeje a marketingu Enrica Galliera: Ferrari Daytona SP3 si objednalo všech 499 majitelů modelů Monza SP1 a SP2.

Zbývající stovka aut pak půjde do volného prodeje. Volného ovšem v uvozovkách, protože i tady si bude automobilka vybírat, komu auto dodá. Snaží se tak komplikovat život spekulantům, kteří vědí, že nedostatkový vůz obratem prodají za vyšší cenu.