Pět a čtvrt miliardy korun během tří dnů. Tolik aukční síň RM Sotheby’s specializovaná na veteránská auta loni inkasovala po aukci 180 vozů na slavné kalifornské akci Monterey Car Week. A ve čtvrtek se roztáčí její letošní aukční kolo.

Monterey Car Week je ta nejnablýskanější veteránská aukce, jakou lze zažít. Její součástí je přehlídka Pebble Beach Concours d’Elegance, která ze slavných letitých aut dělá ještě slavnější a hodnotnější, ale také premiéry nejnovějších a nejdražších aut světa.

A vedle toho všeho aukce, kdy se ceny za jednotlivé vozy počítají ve stovkách milionů korun. Vítejte na kalifornském pobřeží Atlantiku.

Loňská aukce RM Sotheby’s zlomila rekordy. Nikdy předtím se během jedné dražby, byť rozdělené do tří dnů, neprodala auta za tolik peněz. Rekordmanem se s cenou 22 milionů dolarů stalo závodní Ferrari 410 Sport Spider, které v minulosti pilotovali legendární Juan Manuel Fangio nebo Carroll Shelby a o kterém Enzo Ferrari řekl, že je to nejlepší ferrari, které kdy postavil.

A i letos to téměř jistě opět bude značka Ferrari, která si znovu připíše rekord. Do prodeje totiž míří Ferrari 412 P Berlinetta z roku 1967. Jde ale o vůz, který ale neprodává RM Sotheby´s, nýbrž konkurenční aukční síň Bonhams. A jeho očekávaná prodejní cena se může vyšplhat i na čtyřicet milionů dolarů, tedy víc než 850 milionů korun.

Z víc než tří stovek ve dvou aukcích prodávaných aut jsme pro vás vybrali pětici, která nás upoutala nejvíc. A Ferrari 412 P Berlinetta mezi nimi samozřejmě nechybí.

Ferrari 412P Berlinetta

Čtyřlitrový atmosférický dvanáctiválec, výkon přes 400 koní, nádherný design, existence jen dvou kusů i historie, o které sběratelé aut sní. Tohle je v kostce Ferrari 412P z roku 1967, které v minulosti získalo třetí místo v závodě na tisíc kilometrů v belgickém Spa a závodilo i ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Ferrari 412P poměrně často měnilo majitele. Jen během prvních dvou let se doklady od vozu přepisovaly dvakrát. V roce 1969 pak ferrari z Evropy zamířilo za Atlantik, kde ho nový majitel proměnil na roadster a používal i pro jízdu v běžném provozu.

V sedmdesátých letech následoval návrat do Velké Británie, v roce 1983 zpět do USA a odtud na konci osmdesátých let do Japonska, kde skončilo v garážích Hajime Tanaky, podnikatele, jenž zbohatl na byznysu postaveném kolem golfových hřišť. 

Jenže japonská ekonomická krize devadesátých let auto poslala znovu do Británie a v roce 1997 opět do USA. Poslední majitel ho koupil v roce 2005, aby ho nechal vrátit do původní podoby z šedesátých let. Na originálním podvozku je tak nyní původní motor, převodovka i větší část karoserie. I to z tohoto auta dělá tak výjimečný kus.

Očekávaná cena: až 40 milionů dolarů

Ferrari 250 LM

Další ze slavných aut, které vyjelo na trať automobilového závodu světa 24 hodin Le Mans. Skoro padesát let starému Ferrari se to povedlo v roce 1968. Jeho cenu v očích zájemců zvyšuje právě fakt, že si zachovává původní motor i převodovku z doby, kdy se tohoto vytrvalostního závodu zúčastnilo.

Jenže byla to právě závada na převodovce, která vedla k tomu, že závod pro vůz a jeho amerického pilota Roye Pikea skončil v 99. kole předčasně. Pike ze závodu odstoupil ve chvíli, kdy byl na jednatřicáté příčce. Podobný osud ale tehdy postihl většinu závodníků, protože z 54 vozů, které závod zahájily, jich do cíle dojelo jen patnáct.

Prodeji za cenu v desítkách milionů dolarů nahrává i fakt, že auto nikdy neprodělalo žádnou velkou havárii, což usnadnilo i jeho nákladnou renovaci dokončenou přede dvěma roky, navíc prováděnou pod dohledem specialistů přímo z automobilky Ferrari, kteří hlídají, aby se auto v nejvyšší možné míře podobalo stavu v podobě, v jaké vyjelo z továrny.

Očekávaná cena: 18 až 20 milionů dolarů

Jaguar XKSS

I tento vůz z roku 1957 těží ze spojení se čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. Je totiž postavený na základu Jaguaru D-Type, který na okruhu La Sarthe vyhrál dva roky po sobě. Na konci sezony 1956 se však britská automobilka překvapivě rozhodla, že ze závodu odejde.

Ve skladu jí ovšem zbyly náhradní šasi, které se vedení rozhodlo přestavět na silniční auta, aby je mohlo nabídnout na bohatém americkém trhu.

Původně mělo na silnice vyjet pětadvacet XKSS, ale devět z nich zničil požár v továrně v Browns Lane v Coventry. Nakonec jich tak zůstalo pouhých šestnáct. I proto je jejich majitelé obvykle drží velmi dlouho a jejich nabídka v aukcích je omezená, což má obrovský vliv na prodejní cenu.

Tento konkrétní kus nejvyhledávanějšího silničního jaguaru má najeto jen pětadvacet tisíc mil a aukční síň udává, že velmi pravděpodobně půjde o údaj, který není nijak zkreslený. Tomu odpovídá i stav, který si v minulosti nevyžádal žádnou zásadní renovaci.

Očekávaná cena: 12 až 14 milionů dolarů

Porsche 550A

Porsche je v rámci byznysu s veterány jistota. Až na výjimky se neprosazuje mezi těmi úplně nejdražšími vozy, ale jednoznačně platí, že hodnota kvalitních a jedinečných aut ze Zuffenhausenu stabilně roste. Tím spíš, když jde o specialitu, kterou je Porsche 550A z roku 1956.

Automobilka Porsche má na svém kontě devatenáct celkových vítězství v Le Mans, první z roku 1970. Jenže o tuhle trofej bojovala ještě mnohem dřív. I proto vznikl vůz, který teď RM Sotheby’s nabízí v aukci. Konkrétně šlo o ročník 1956, ale tehdy si muselo vystačit „jen“ s vítězstvím ve své kategorii a celkově pátou příčkou.

Je ovšem potřeba dodat, že šlo o rok, kdy celý závod prakticky bez ustání pršelo, což vedlo k tomu, že deštěm oslepení a vodou nasáklí jezdci dokázali do cíle dovézt jen čtrnáct z celkových 49 aut. Porsche 550A bylo mezi nimi.

Auto pak závodilo dál, přestálo řadu nehod a necitlivých úprav, až ho polorozpadlé v roce 2004 vypátral a koupil Julio Palmaz, lékař, jenž vynalezl srdeční stent, který se používá při  angioplastice, a zároveň sběratel raných soutěžních prototypů Porsche. Následně mu pak prostřednictvím vlastní dílny vrátil původní podobu, ve které je nabízené dnes.

Očekávaná cena: 5,5 až 7,5 milionů dolarů

Ferrari 275 GTB/4

K tomuto ferrari stačí přidat jen jedno jméno jeho majitele a dál už téměř není potřeba pokračovat – Steve McQueen. Hollywoodská legenda, ale z pohledu motoristického světa také milovník aut a závodník.

McQueen si nové Ferrari 275 GTB/4 v původním laku Nocciola (lískový ořech) koupil v prosinci 1967, přičemž vůz ihned poté nechal přelakovat do tmavě kaštanové barvy. S autem pak údajně jezdil na nátačení filmu Bullitt. Nenechal si ho ale dlouho a až v roce 1971 ho prodal hereckému kolegovi Guyi Williamsovi.

Vydání Forbesu Go big!

Auto následně vystřídalo řadu majitelů, z USA se přesunulo do Velké Británie a následně do Austrálie za Vernonem Schupanem, automobilovým závodníkem, který bojoval i v závodech formule 1. Byl to právě Schupan, jenž se McQueenovu ferrari, které za sebou mělo dopravní nehodu i předělání karoserie, rozhodl vrátit původní podobu.

Zrestaurovaný vůz GTB/4 následně debutoval na výstavě zaměřené na kinematografii v muzeu Ferrari v Maranellu, kde byl vystaven do října 2013. V srpnu 2014 ho pak Schuppan nabídl na aukci v Monterey, v níž uspěl britský sběratel David Moores. Po jeho smrti se teď slavné ferrari vrací zpět na stejné aukční místo, aby našlo nového majitele.

Očekávaná cena: 5 až 7 milionů dolarů

Ferrari 500 Mondial Spider

Tohle „auto“ berte prosím jako bonus. Je to důkaz, že i zmuchlané kusy plechu, zkorodované tyče a zbědovaný motor s převodovkou v podobném stavu mohou mít hodnotu pětadvacet až pětatřicet milionů korun.

Není ale vrak jako vrak. V tomto případě jde totiž o druhý vyrobený kus z roku 1954 z celkem třináctikusové série auta s karoserií Pininfarina spider. A to ve spojení s detailně popsanou historií kusu s šasi s číslem 0406 MD k ceně v desítkách milionů korun evidentně stačí.

Očekávaná cena: 1,2  až 1,7 milionů dolarů