skip to main content
Víno

Dárek k narozeninám ho přivedl k vzácným vínům. Teď ho jejich prodej živí

Kamarád slavil čtyřicátiny a Jan Pánek mu věnoval stejně staré víno. Takhle nenápadně začal rozjezd firmy, která má nyní obrat 1,5 milionu korun měsíčně. „A bude-li růst obliba archivních vín stejným tempem, měli bychom se dostat na roční obrat dvacet milionů,“ předpokládá majitel internetového obchodu vinozarchivu.cz.

Narozeninový dárek slavil úspěch a muži se someliérským vzděláním vnukl nápad, že by mohl být o zralá vína zájem. Nápad se mu zalíbil ještě víc v okamžiku, kdy zjistil, že se na tento druh vín žádná tuzemská vinotéka nespecializuje.

„Rozhodl jsem se koupit za vlastní peníze šest lahví archivního vína starého padesát let. A protože jsem v té době ještě neměl e-shop, nabídl jsem je přes inzerát na Bazoši. Nečekal jsem to, ale doslova se po nich zaprášilo,“ vzpomíná Pánek.

Laciný vtípek zní, že muselo jít o extrémně suchá vína, když se po nich zaprášilo. Seriózní komentář konstatuje, že prvotní test ukázal velký zájem a odhalil díru na trhu, a tedy potenciál byznysu, do kterého se Pánek vrhl.

Reklama

Nešlo však jen o rozjezd internetového obchodu. „Postupně jsme museli najet na vhodný systém skladování a logistiky. Počty prodaných lahví rychle rostly, kapacita šatních skříní u nás doma už přestávala stačit a pokojová teplota také nebyla pro skladování ideální,“ líčí Pánek s úsměvem.

Při vymýšlení, jak velká ročníková vína představit zákazníkům, vsadil na svou zkušenost. „Nápad mi vyřešil situaci, kterou známe všichni – co věnovat jako dárek, když tak nějak všichni všechno máme?“

Vinozarchivu.cz bylo založeno v roce 2015 a kromě Česka už má zákazníky i na Slovensku a v Polsku, kde se podle jeho majitele daří obchodu překvapivě dobře.

„Hlavně mě ale těší, že mohu lidem zprostředkovat zážitek se skvělými víny, která se měla čas pořádně rozvinout. Je totiž velká škoda, že pod tlakem prodejců pouští spousta vinařů na trh lahve dřív, než by měli,“ lituje Jan Pánek.

K tomu, aby právě on prodával vzácná vína, přitom rozhodně nevedla přímá cesta. Absolvent ČVUT a studijních pobytů na univerzitách v USA a Německu začínal profesní dráhu v průmyslových firmách v Itálii, domovině někdejší partnerky, kam se s ní po promoci odstěhoval.

Pracovně nebyl spokojen, nicméně se ocitl ve správné destinaci – Itálie a víno jdou hodně dobře k sobě. Pánek se navíc spřátelil s enologem, tedy znalcem vín, a pod jeho vlivem pronikal do oboru, který ho dnes živí.

Reklama

„Pochopil jsem, že víno je nejen ušlechtilé pití, ale především ztělesněný příběh,“ vypravuje Pánek zaujatě. „Je velmi závislé na tom, kde vyrůstá a jak se k němu celou dobu chováte. Reflektuje prostředí i péči a odmění se za respekt a úctu. Dá se říct, že dobrá vína dělají dobří lidé.“

S italským kamarádem se dohodli na partnerství a Jan začal jeho vína prodávat, na což s odstupem času vzpomíná lehce pobaveně. „Neměl jsem odhad, jak půjdou vína na odbyt, takže když jsem přivezl tři palety jednoho druhu, prodával jsem je ještě následující dva roky. Přesně takové zkušenosti ale člověka posunou dál.“

Po návratu do vlasti absolvoval someliérské vzdělání a začal pracovat pro významného distributora vína do gastronomie. Zhruba v tu dobu se blížily zmiňované čtyřicátiny a s nimi zásadní nápad – nejprve na dárek a vzápětí na byznys.

„Výrazně roste zájem o kategorii vín, která jsou už teď skvělá k pití, ale zároveň mají potenciál ještě další dlouhé roky zrát. Kromě narozenin jsou oblíbená vína k promoci, sňatku či narození dítěte. Skvělým dárkem je i víno z roku, ve kterém se pár seznámil,“ popisuje Pánek.

Zkušenosti sbíral postupně, především musel zjistit, od kterých vinařů je dobré lahve nakupovat. „Díky vztahu s dodavateli dnes už dobře vím, od koho vína beru. Znám jednotlivé vinaře, ti mi sami kvalitní vína nabízejí a já vybírám ta, která jsou něčím zvláštní.“

Pánek usiluje také o rozšíření nabídky českých archivních vín, ta ale zatím nejsou příliš k mání. „Tuzemské vinaře se snažím motivovat, aby své skvělé lahve archivovali a vína s tímto potenciálem pouštěli na trh až tři nebo pět let po sklizni,“ prozrazuje.

Vybírám vína, která jsou něčím zvláštní.

A jak vidí budoucnost svého byznysu? Směle a ambiciózně. „Chci, aby se e-shop stal během pár let nejoblíbenějším prodejcem archivních vín v Evropě, expanze závisí zejména na nalezení spolehlivých spolupracovníků na daných trzích,“ říká Jan Pánek.

„Snažím se obklopovat lidmi, kteří jsou odborníci a posouvají mě dál. A jelikož skvělý tým vznikl v Česku, věřím, že se to povede i jinde,“ věří.

Reklama
Reklama