skip to main content
Dobrá karma

Darujeme české Vánoce. Farmářka a nomádka strhly lavinu pomoci tuzemským výrobcům

2 minuty čtení

Věděly, že to bude fajn. Ale tohle vůbec nečekaly.

Když Hana Šormová a Jana Kuntošová spustily projekt Darujeme české Vánoce, doufaly, že třeba za měsíc zaujme dva tisíce lidí. Ve svém odhadu se ale pořádně zmýlily. Jen za pár dní se k jejich facebookové skupině, kterou chtějí podpořit české tvůrce drobného zboží, připojilo bezmála deset tisíc lidí.

„Motivace je jednoduchá. Chceme, aby lidi přemýšleli, komu své peníze dají, a tímhle projektem jim chceme ukázat, jaké skvělé věci tady vznikají,“ říká autorka nápadu Jana Kuntošová z rodinné farmy Vesnické dobroty, která podniká už sedm let a má zkušenosti s prodejem na trzích i v obchodech.

Reklama

V posledních dnech si s Hanou Šormovou na různých fórech všímaly, jak mezi tvůrci například hraček roste nervozita, že kvůli výpadku trhů a zavřeným obchodům nebudou moct v jinak nejsilnější sezoně prodávat.

„Říkala jsem si, že musíme něco vymyslet, abychom v lednu neskončili všichni na pracáku,“ vypráví Kuntošová. „S českými dárky uděláte trojnásobnou radost. Sobě, že jste pomohli, obdarovanému i tomu, kdo zboží vyrobil,“ připojuje se Šormová. A je vidět, že lidé na tohle slyší.

Během chvíle se facebooková skupina rozjela jako lavina a každé dva až tři dny chtějí autorky projektu přidávat novou kategorii zboží (například hračky, látkové výrobky, potraviny, apod.), ke které můžou tvůrci sami uvést svou nabídku.

Rozhodující je, že musí jít o výrobce fyzického zboží, kteří vyrábějí v Česku a podnikají legálně. Hned do první kategorie hraček se za den připojilo na 200 firem.

Reklama
Hrozně mě bolí, když vidím, jak se lidé podhodnocují.

„Vidíme, že jen sociální sítě nebudou stačit, takže už pracuji na blogu a webových stránkách, kde bych chtěla mít alespoň základní katalog firem a jejich zboží,“ popisuje Hana Šormová. A když vidí tak velký a pozitivní ohlas, nechtěla by zůstat jen u Vánoc.

„Ráda bych se spojila třeba s Shoptetem, abychom vymysleli, jak z toho udělat dlouhodobý projekt. Hrozně mě bolí, když vidím, jak se lidé podhodnocují a na inzertních portálech prodávají naprosto úžasné věci za pár korun,“ říká původní profesí copywriterka s vystudovanou matematikou a informatikou.

Nyní je na mateřské a čeká druhé dítě, přesto se letos sama také pustila do podnikání a vytvořila značku vědomostních her a hraček Tuláčkův svět. Investovala do ní ale své úspory, a tak ji mrzí, že teď nemůže pořádně zainvestovat i do nového slibného projektu, jehož cílem je pomoct ostatním.

Na Facebooku už totiž začíná být zahlcený a hůře přehledný. „Chtěla bych k tomu kvalitní e-shop, virtuální tržiště, kde půjde pohodlně vyhledávat, kde bude fungovat remarketing, a kde bychom díky placeným registracím mohli skutečně ohlídat kvalitu,“ vysvětluje Šormová.

Ohlasy na sociálních sítích každopádně svědčí o tom, že ani ve druhé vlně pandemie neopadla chuť udělat radost ostatním. „Chceme hlavně propojit lidi a vyslat zprávu, že ač jsme všichni zavření doma, můžeme být v kontaktu, podpořit se navzájem a pomoct tím i ekonomice,“ shrnuje Jana Kuntošová.

Reklama
Reklama