skip to main content
Apple

Deset let iPadu. Proč se z revoluční vize Steva Jobse stal propadák?

2 minuty čtení

Tenhle týden je to přesně deset let od okamžiku, kdy Steve Jobs představil světu první iPad. V té době o něm mluvil jako o  „magickém a revolučním přístroji“, který „definuje zcela novou kategorii hardwaru“. Není pochyb o tom, že iPad byl v uplynulých deseti letech jedním z klíčových produktů Applu, a Jobsův nástupce Tim Cook jej dokonce řadí výš než rodinu přenosných počítačů MacBook.

Otázkou je, jestli tablety vzbudily opravdu tak zásadní nadšení, aby způsobily revoluci, jak o tom mluvil Steve Jobs. Spousta lidí má za to, že ne. „Pokud se etabluje třetí kategorie přístrojů, musí být lepší než laptopy nebo chytré telefony, jinak její zavedení nemá opodstatnění,“ tvrdil už tehdy Jobs. 

To byla pravda v roce 2010 a přesně z toho důvodu byl iPad i úspěšný. Nutno podotknout, že Google dosud nedokázal upravit svůj operační systém Android tak, aby byl plně kompatibilní i s tablety, nejen s telefony. Android dodnes nejlépe funguje systémem rozbalovacích menu, tablety jsou naproti tomu mnohem přehlednější s operačním systémem fungujícím na principu ikon a oken. 

Pokud tohle měla být úplně nová kategorie přístrojů, kde zůstali ostatní výrobci? Přestože se do prodeje dostaly i přístroje s Androidem, skutečnou odpovědí na zavedení iPadů byly větší mobily. Úspěch série Samsung Galaxy Note a vzestup takzvaných „phabletů“, jinak rozměrnějších mobilů, zavedl alternativní kategorii, která představovala dokonalejší mobily. Apple se do kategorie phabletů přihlásil v roce 2014 se svým modelem iPhone 6 Plus.

Na opačném konci spektra jsou výrobci laptopů, i o nich Jobs mluvil. A i oni začali pracovat na vlastním řešení. Výsledkem byly laptopy s dotykovými displeji, které vzbudily vlnu velkého zájmu. I díky novému operačnímu systému od Windows, který se adaptoval nejprve nadšeně cele (Windows 8), následně rozumně částečně (Windows 10) na dotykové ovládání. Ostatně sám Microsoft přišel v roce 2014 s vlastním zařízením, které nazval Surface Pro 3.

Nutno podotknout, že rok předtím prodeje iPadu vrcholily. Tablet dodnes zůstává důležitou součástí nabídky Applu a pravda také je, že se jeho prodeje pohybují v číslech, o nichž se konkurenci může jen zdát. To je nicméně finanční úspěch, ale jak je na tom iPad, co se vizí a předpokladů týče? Splnily se? Ne.

Reklama
iPady napříč lety

V roce 2020 nebyl iPad výrazně lepší než iPhone. Displeje chytrých telefonů narostly, a to tak, že se moc neliší od nejmenšího modelu iPadu. Samotný iPhone vyrostl, i co se flexibility a kapacity týče, což z něj ve spojení s displeji mnohem většími, než byly 3,5palcové z roku 2010, dělá velmi zdatného konkurenta iPadu. Dokonce lze říct, že se iPhone může stát mnohem lepším řešením pro leckoho, kdo hledá přenosný počítač a pokukuje přitom po iPadu.

A je iPad lepší než laptop? Hodně závisí na tom, s jakým laptopem iPad srovnáváte. Počítač s operačním systémem Windows 10 nabízí rozhodně víc flexibility i kapacity. I když k iPadu přidáte chytrou klávesnici a pero Apple Pencil, zůstane „jen“ tabletem. Slogan „jako laptop“ sedí – „jako laptop“ zkrátka neznamená „výrazně lepší než laptop“. 

Srovnání s laptopy MacBook Air nebo MacBook Pro vyznívá v mnoha ohledech lépe pro iPad. Vnucuje se ovšem otázka, proč nechal Apple rodinu MacBooků padnout tak, že výrazně zaostává za konkurencí vybavenou operačním systémem Windows 10. iPad je naproti tomu vybavený novým systémem iPadOS.

Podle mě je načase vrátit se k Jobsově vizi. Můj vzkaz do Applu proto zní: Nezavádějte nové operační systémy typu iPadOS, zapomeňte na vše, co bylo, a začněte znovu od úplného začátku. Díky tomu budete moct uživateli nabídnout opravdu magické a revoluční zařízení.

Přesně jak sliboval Steve Jobs.

Reklama
Reklama